• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36616
+
-

قاچاق معکوس شد

کالاهایی که خروج آنها از مرز به شیوه صحیح و مدیریت شده نیست، به تنظیم بازار در داخل کشور صدمه می‌زند

گزارش
قاچاق معکوس شد

فاطمه کمانی |  کرمانشاه- خبرنگار:

مرز در همه دنیا یک شمشیر دو لبه است؛ مرز هم می‌تواند محلی برای رونق تجارت و صادرات و واردات باشد و هم محلی برای قاچاق کالا. در ایران نیز مرزهای متعددی در کشور وجود دارد که به ارزآوری برای کشور یا ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع کمک می‌کند اما از سوی دیگر زمینه‌ای برای قاچاق ورودی و خروجی کالا فراهم می‌شود. 
قاچاق کالا یکی از چالش‌های مهمی است که اقتصاد کشور را نابود و چرخ صنایع را از کار می‌اندازد. در کشور ایران و خصوصا استان‌های مرزی از جمله کرمانشاه از زمانی که مرزها وجود داشتند پدیده قاچاق نیز با آن همراه بوده و همواره شاهد ورود کالاهای از طریق مرزها بوده‌ایم که هیچ‌گونه عوارض و هزینه‌های گمرکی بابت آنها پرداخت نمی‌شود. 


تغییر روند قاچاق 

از زمانی که قیمت ارز، به‌ویژه دلار، در کشور افزایش چند برابری یافته، دیگر قاچاق کالا به داخل کشور برای قاچاقچیان به صرفه نیست و کم‌کم شاهد معکوس شدن روند قاچاق هستیم. به‌گونه‌ای که چندی است به جای ورود کالای قاچاق به داخل کشور شاهد خروج کالاها هستیم، کالاهایی که خروج آنها از مرز به شیوه صحیح و مدیریت شده نیست به تنظیم بازار در داخل کشور صدمه می‌زند. 
در استان کرمانشاه نیز طی چند وقت اخیر خبرهای قاچاق خروجی از مرزهای استان زیاد به گوش می‌رسد، کالاهایی مانند انواع دخانیات، دام زنده، سوخت، صیفی‌جات و... 

موارد متعددی از محموله‌های خروجی معمولا توسط دستگاه‌ها کشف و ضبط می‌شود اما حتما مواردی هم از کشور خارج می‌شود. بی‌شک مهار این پدیده با روش‌های قهری و برخورد جواب نمی‌دهد و باید ریشه‌های آناز جمله بیکاری که چنین مشاغل کاذبی را ایجاد می‌کند و همچنین فقر مردم رفع شود. با وجود این، دستگاه‌های نظارتی پای‌کار هستند و تلاش می‌کنند تا حد امکان از خروج کالاهای مهم و اساسی جلوگیری شود. 


356 پرونده قاچاق

مدیر اموال تملیکی استان کرمانشاه دراین‌باره می‌گوید: در 7 ماه امسال تعداد پرونده‌های قاچاق تشکیل شده در استان کرمانشاه به 356 مورد رسیده است. «برومند میرزایی‌پور» ادامه می‌دهد: طی چند وقت اخیر به دلیل کاهش ارز پول در داخل کشور شاهد قاچاق خروجی از مرزهای استان هستیم که عمده این کالاها در چند وقت اخیر شامل دام زنده، گوجه‌فرنگی سیب‌زمینی، دخانیات و... بوده است. وی با بیان این‌که محموله‌های قاچاقی که کشف می‌شوند ظرف مدت کوتاهی تعیین تکلیف خواهد شد، یادآوری می‌کند: اقلامی که از نظر سلامت و استاندارد تعیین شده باشد با همکاری دستگاه‌های مربوطه با نرخ مصوب در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

به گفته این مسئول، آن بخش از کالاها که مورد تایید نباشد و امکان استفاده آن برای مردم وجود ندارد معدوم می‌شود. در 7 ماه امسال بیش از 6 میلیارد تومان کالای قاچاق در استان معدوم شد.
میرزایی‌پور درباره عمده کالاهای قاچاق کشف شده نیز می‌افزاید: طی چند وقت اخیر قاچاق محصولات دخانی شامل توتون، تنباکو، سیگار و... افزایش یافته و دلیل آن نیز حجم و وزن کم این کالاهاست که قاچاق آن را آسان‌تر می‌کند. 
مدیر اموال تملیکی استان کرمانشاه دام زنده را نیز یکی دیگر از مواردی می‌داند که طی چند وقت اخیر شاهد افزایش قاچاق آن هستیم و یادآور می‌شود: عمده دامی که قاچاق می‌شود از طریق مرزهای منطقه اورامانات است. 
میرزایی‌پور حجم عمده قاچاق سایر کالاها از جمله میوه و تره‌بار را نیز مربوط به مرزهای مانند سومار می‌داند.


رسیدگی به پرونده های قاچاق

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه ‌ می‌گوید: طی یک سال اخیر هزار و 786 پرونده قاچاق کالا و ارز در استان وارد تعزیرات حکومتی شده که به 98 درصد این پرونده‌ها رسیدگی شده است.
«داریوش جودکی» ادامه می‌دهد: برای متخلفان این حوزه حدود هزار میلیارد ریال جریمه نقدی در نظر گرفته شده است.
وی درباره عمده کالاهای قاچاق کشف شده در این مدت نیز می‌افزاید: انواع لوازم خانگی، انواع البسه و پارچه، توتون، سیگار و... از جمله کالاهای قاچاق کشف شده در این مدت است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه قاچاق کالا را یکی از بلاهای اصلی اقتصاد می‌داند و اضافه می‌کند: در برخورد با پرونده‌های قاچاق هیچ‌گونه چشم‌پوشی نداریم. 
این در حالی است که قاچاق کالا چه به صورت ورودی و چه خروجی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصناف کرمانشاه هم مطرح است و از آن گلایه دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید