• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
یکشنبه 20 خرداد 1397
کد مطلب : 19133
+
-

جلسه ارزشمند شهردار

یادداشت
جلسه ارزشمند شهردار

 محمود میرلوحی | عضو شورای اسلامی شهر تهران:

شهرداری تهران بدهی دارد و بخش قابل توجهی از این بدهی‌ها هم به بانک‌هاست. البته به‌دلیل شرایطی که شهرداری در گذشته داشته و نتوانسته حساب‌های خود را به‌روز کند. همین مسئله باعث شده که شهرداری هم‌اکنون برای فعالیت‌های خود از بانک‌ها منابع تأمین کند؛ هم اینکه برای سایر فعالیت‌هایش مانند اوراق قرضه که اگر بخواهد منتشر کند، بازهم با بانک‌ها سروکار خواهد داشت. در واقع بانک عامل باید بیاید و همکاری کند که ما هم سال گذشته نزدیک به 2هزار میلیارد تومان مجوز داشتیم و امسال این رقم پایین آمده است. هم در داخل و هم در خارج در حوزه بافت فرسوده، بحث پسماند و مشخصا پروژه‌های حمل‌ونقل پیش‌بینی شده که بتوانیم از منابع بانکی استفاده کنیم.

در گذشته فعالیت‌های شهرداری در حوزه سرمایه‌گذاری و بانکی محدود به ساخت‌وساز بوده است. یعنی عمده فعالیت‌ها در حوزه تجارت بوده، مختصری هم به ورزش و گردشگری اختصاص داشت. می‌شود گفت شهرداری در گذشته تک‌محصولی و وابسته به منابع ساخت‌وساز بوده است. البته طبیعی هم هست، زیرا در تهران بیشترین ظرفیت و فرصت در حوزه عمران و ساخت‌وساز فراهم بود. اما به‌نظر می‌رسد این نگرش باید تغییر کند و متنوع شود؛ یعنی در حوزه گردشگری، حمل‌ونقل، بحث پارکینگ‌های طبقاتی و حاشیه‌ای، بحث شهر هوشمند و.... اینها موضوعاتی است که در برنامه دوم شهرداری مورد توجه بوده ولی هنوز به جایی نرسیده است.

لذا جلسه شهردار تهران با مدیران بانکی می‌تواند جلسه ارزشمند و مفیدی باشد. البته هم‌اکنون بانک‌ها مجاز به ورود و مشارکت نیستند، اما می‌توانند به‌عنوان ضلع سوم عمل کنند؛ یعنی شهرداری ایجاد فرصت کند، بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند و طرح را به اجرا بگذارد و بانک نیز همکاری کند. بانک‌ها ظرفیت‌های گسترده‌ای دارند. از سال 90به این سو کارهای مشارکتی و سرمایه‌گذاری تهران عموما دچار وقفه شده، اما بررسی کمیته اقتصادی که بنده تصدی آن را به‌عهده دارم، نشان می‌دهد ظرفیت‌ها بالاست. ظرفیت در شهر هوشمند، حمل‌ونقل عمومی، پارکینگ‌ها، بافت‌ فرسوده، گردشگری و اوقات فراغت مناسب است.

امیدوار هستیم جلسات هم‌اندیشی بین ما(شورای شهر)، شهرداری و بانک‌ها شکل بگیرد. البته آقای نجفی هم درصدد بودند که عملی نشد ولی الان مهندس افشانی روی این مسئله پافشار هستند. برای همین، امیدوار هستیم این جلسات و کارگروه مشترک شکل بگیرد و بتوانیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تهران را احیا، عرضه و معرفی کنیم. احتمالا شهرداری در آینده نشست‌ها و همایش‌هایی در این زمینه خواهد داشت. آن وقت باید ببینیم نحوه همکاری با بانک‌های داخلی و خارجی چگونه خواهد بود و چه فرصت‌هایی برای معرفی این ظرفیت‌ها فراهم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید