• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
دو شنبه 24 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16057
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ymMR
+
-

سفارت آمریکا در بیت‌المقدس امروز افتتاح می‌شود

شیطان به قدس رسید

اروپایی‌ها بار دیگر به اقدام آمریکا اعتراض کردند

گزارش
شیطان به قدس رسید

دونالد ترامپ یک هفته پس از خروج از برجام، دومین هدیه‌اش را هم به بنیامین نتانیاهو تقدیم کرد تا امروز در مراسمی ویژه، سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل شود.

رئیس‌جمهور آمریکا حدود 5‌ماه پیش در میان هیاهوی بسیار و برخلاف نظر بسیاری از کشورهای غربی، ابتدا بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و سپس اعلام کرد تصمیم دارد سفارت آمریکا را نیز به این شهر منتقل کند؛ شهری که طی 50سال گذشته همیشه در کانون بحران رژیم اسرائیل و فلسطین بوده است.

امروز، هم برای فلسطینی‌ها و هم برای صهیونیست‌ها روز مهمی است. صهیونیست‌ها 70سال پیش در چنین روزی با اشغال سرزمین‌های فلسطین، تاسیس رژیم اسرائیل را اعلام کردند. 70سال است که این روز برای فلسطینی‌ها «روز نکبت» بوده است؛ روزی که برای آنها سرآغاز آوارگی و ویرانی است. طبق اعلام سازمان ملل بیش از 5میلیون نفر از مردم فلسطین آواره هستند که در 60اردوگاه در خاورمیانه زندگی می‌کنند.

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس قرار بود طی یک تا 2‌ماه آینده انجام شود اما به دستور دونالد ترامپ مراسم انتقال سفارت و آغاز به‌کار آن در بخش شرقی بیت‌المقدس پیش از موعد و در روز نکبت انجام شد تا همزمانی آن با روز تاسیس رژیم اسرائیل، نزدیکی بیشتری میان آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها رقم بزند. او خود روز شنبه پیش از هر چهره سیاسی دیگری در آمریکا به استقبال این برنامه رفت و در پستی توییتری گفت که هفته بزرگی در راه است و انتقال سفارت را به «همه» تبریک گفت.

موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس از همان ابتدا با مخالفت‌های گسترده در جهان روبه‌رو شد. حتی متحدان اروپایی آمریکا نیز با این تصمیم ترامپ مخالفت کردند. وضعیت بیت‌المقدس همیشه مورد مناقشه بوده است. این شهر به 2بخش غربی و شرقی تقسیم شده و فلسطینی‌ها بخش شرقی را پایتخت دولت آینده خود می‌دانند. با این حال، رژیم صهیونیستی به‌طور رسمی طبق مصوبه‌ای در سال 1981بخش شرقی را به بخش غربی ضمیمه کرد و آن‌را پایتخت خود خواند؛ اقدامی که با مخالفت سازمان ملل و کشورهای جهان روبه‌رو شد. رژیم صهیونیستی پیش از آن در سال 1967در جریان جنگ اعراب و اسرائیل، بیت‌المقدس شرقی را به اشغال خود درآورده بود اما با مصوبه 1981، به این اشغال از نگاه خود موجودیت رسمی داد. با این حال، کشورهای جهان با اقدام اسرائیلی‌ها همراهی نکردند و در مخالفت با آن، سفارتخانه‌های خود را همچنان در تل‌آویو نگه داشتند. بر این اساس، تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس یک ساختارشکنی بزرگ در سیاست بین‌الملل به شمار می‌رود.

بحث انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس موضوعی است که طی 2دهه گذشته در آمریکا جریان داشته است. کنگره در سال 1995تحت‌تأثیر گروه‌های صهیونیستی فعال در آمریکا حتی مصوبه‌ای برای انتقال سفارت و به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم  اسرائیل نیز داشت اما رؤسای جمهوری پیش از دونالد ترامپ به‌خاطر حساسیت موضوع همیشه ترجیح داده‌اند اجرای این مصوبه را به تأخیر بیندازند. آنها برای به تعویق انداختن این مصوبه، یک فرمان اجرایی صادر می‌کردند که هر 6‌ماه یک‌بار تمدید می‌شد. ترامپ اما این رویه را متوقف و برنامه انتقال را نهایی کرد.

حمله به مسجدالاقصی در آستانه روز نکبت

شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست دیروز با حمله به محوطه مسجدالاقصی به پیشواز روز نکبت رفتند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بیش از هزار نفر از شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی هجوم بردند و با نمازگزاران مسلمان حاضر در مسجد درگیر شدند. براساس این گزارش، نیروهای امنیتی لباس‌ شخصی اسرائیلی نیز این گروه را همراهی می‌کردند. درگیری میان شهرک‌نشینان و فلسطینیان به بازداشت تعدادی از فلسطینیان از سوی نیروهای نظامی حاضر در مسجد‌الاقصی منجر شد. در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، درگیری‌های شدیدی میان نظامیان و شهرک‌نشینان از یک سو و نمازگزاران از سوی دیگر در محوطه مسجدالاقصی دیده می‌شود.

بخش قدیمی بیت‌المقدس که محل استقرار اماکن مقدس ادیان الهی یعنی اسلام، مسیحیت و یهودیت است، در بیت‌المقدس شرقی واقع شده است. مجموعه مسجدالاقصی در بیت‌المقدس شرقی واقع شده است. این منطقه تا پیش از اشغال از سوی رژیم صهیونیستی تحت حاکمیت و مدیریت اردن بود اما هم‌اکنون مدیریت اردن تنها به مجموعه مسجدالاقصی محدود می‌شود. حضور یهودیان در مجموعه مسجدالاقصی، به دیوار ندبه محدود می‌شود. در واقع ورود یهودی‌ها چه برای عبادت و چه غیراز آن به مسجدالاقصی ممنوع است اما برخی از افراط‌گرایان یهودی معتقدند معبد یهودیان پیش از استقرار مسلمانان در این محل وجود داشته و باید به آنان اجازه ورود و عبادت داده شود. هجوم دیروز گروه‌های افراطی یهودی به مسجدالاقصی نیز در راستای این ادعای صهیونیست‌ها انجام ‌شد.

درگیری فلسطینی‌ها با صهیونیست‌ها طی ماه‌های اخیر به یکی از اتفاقات روزمره تبدیل شده است. سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و باریکه غزه طی مدتی که از اعلام تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل می‌گذرد، به صحنه رویارویی خونین فلسطینی‌ها با نظامیان اشغالگر تبدیل شده است. تقریبا هر هفته درگیری‌های متعددی در این مناطق در جریان بوده است. حدود 100کشته و بیش از هزار و 200زخمی نتیجه درگیری‌های اخیر بوده است.

از دیروز درگیری‌های پراکنده در مناطق مختلف گزارش شده است اما پیش‌بینی می‌شود فلسطینی‌ها امروز در راهپیمایی‌های عظیمی در نقاط مختلف سرزمین‌های اشغالی سالروز اشغال سرزمین‌شان را بار دیگر به جهان یادآور شوند. همزمان ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است شمار نیروهای خود را در مناطق مرزی با فلسطین دوبرابر کرده تا شاید بتواند اوضاع را تحت کنترل درآورد.

استقبال سرد اروپایی‌ها از برنامه انتقال سفارت

دونالد ترامپ در مراسم امروز بیت‌المقدس شرقی حضور نخواهد داشت اما دختر و دامادش را به نمایندگی برای حضور در مراسم افتتاح سفارت به فلسطین اشغالی فرستاده است. طی یک سال و نیمی که از ورود ترامپ به کاخ سفید می‌گذرد، ایوانکا ترامپ و همسر یهودی‌اش جرد کوشنر در تغییر سیاست آمریکا در قبال بحران اسرائیل و فلسطین و جانبداری از صهیونیست‌ها نقش محوری داشته‌اند. بیش از 800نفر در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس شرکت می‌کنند اما متحدان اروپایی آمریکا حضور کمرنگی در این مراسم خواهند داشت. از میان کشورهای اروپایی، تنها کشورهای مجارستان، جمهوری چک، اتریش و رومانی دعوت برای حضور در این مراسم را پذیرفته‌اند. برخی کشورهای اروپایی ازجمله انگلیس و ایتالیا نیز صحنه راهپیمایی ضدصهیونیستی بودند. این برای نخستین بار است که دولت‌های اروپایی در مخالفت با اسرائیل در کنار مردم خود قرار گرفته‌اند. از میان 86کشور جهان که در تل‌آویو سفارتخانه دارند، تنها 30کشور اعلام کرده‌اند در مراسم افتتاح سفارت شرکت می‌کنند. کشورهای جهان پیش از این هم مخالفت خود را با این اقدام نشان داده‌اند. حدود 3هفته پس از اعلام تصمیم ترامپ، اعضای سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای در مجمع عمومی با رأی قاطع مخالفت خود را با این اقدام نشان دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید