• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 1 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 12941
+
-

نصب علامت مثلث‌شکل «راننده مبتدی و تازه‌کار»

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در یک گفت‌وگوی تلفنی می‌گوید: «با تغییر شیوه اخذ گواهینامه، محدودیت‌های جدیدی برای کسانی که تازه گواهینامه گرفته‌اند ایجاد شده است». سرهنگ محمد ترحمی توضیح می‌دهد: «از سال1383 برای گرفتن انواع گواهینامه، آموزش راهنمایی‌ورانندگی در آموزشگاه‌ها اجباری شده بود و برای کسانی که مایل به گرفتن گواهینامه موتورسیکلت هستند، 10ساعت کار عملی رانندگی با موتور و 10ساعت آموزش تئوری آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی، اجباری‌است». وی می‌افزاید: «برای درخواست‌کنندگان گواهینامه پایه سوم، از ابتدای مرداد96 گذراندن 40ساعت کلاس آموزشی تئوری در فضای آموزشی و مجازی لازم است». رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه علاوه بر گذراندن دوره‌های آموزشی، کسب تجربه، بسیار مهم است، سخنانش را اینگونه ادامه می‌دهد: «شرایط و محدودیت‌هایی برای دو گروه موتورسواران و رانندگانی که برای نخستین بار گواهینامه گرفته‌اند، ایجاد شده است».

 سرهنگ ترحمی تاکید می‌کند: «محدودیت‌های بیشتری پس از اخذ گواهینامه در انتظار داوطلبان است و کسانی که تازه گواهینامه گرفته‌اند تا 3‌ماه حق رانندگی به صورت تنها را نخواهند داشت و لازم است افراد باتجربه‌ای که دارای گواهینامه رانندگی هستند، آنها را همراهی کنند. همچنین حق رانندگی در مسیر‌های برون‌شهری نیز برای یک سال از این افراد سلب شده است».

او می‌افزاید: «رانندگی از ساعت 12شب تا 5صبح برای این دسته از رانندگان ممنوع خواهد بود و لازم است علامت مثلث‌شکل راننده مبتدی و تازه‌کار را روی خودرو نصب کنند. اگرچه نصب تابلو برای رانندگان جوان خوشایند نیست اما نصب تابلوی خطر باعث می‌شود که دیگران مراعات بیشتری بکنند و به این ترتیب، تشخیص رانندگان تازه‌گواهینامه‌گرفته از سایرین، برای پلیس هم بسیار آسان خواهد بود».  وی با اشاره به ساده‌بودن نسبی مراحل اخذ گواهینامه در کشورمان نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته اذعان می‌کند: «رتبه رانندگی رانندگان ما از آسیا بهتر است اما نسبت به وضعیت رانندگی در اروپا فاصله زیادی داریم».  سرهنگ ترحمی با تأکید بر اینکه اعمال این محدودیت‌ها در نهایت به نفع همه است، می‌گوید: «امیدواریم این محدودیت‌ها بتواند از وقوع برخی تصادفات و اشتباهات ناشی از کم‌تجربگی رانندگان جوان جلوگیری کند».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید