• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 20 شهریور 1399
کد مطلب : 109677
+
-

سه پیشنهاد آپاراتچی برای تماشا در روز ملی سینما

کلیک کن، ببین!

کلیک کن، ببین!

علی مولوی:

در سال 1379، در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و هم‌زمان با بزرگ‌داشت صدمین سال ورود سینما به ایران، 21 شهریورماه به‌عنوان روز ملی سینما نام‌گذاری شد و هرسال جشن خانه‌ی سینما در این روز برگزار می‌شود. حالا که فردا روز ملی سینماست و تعطیل هستیم، خوب است سری به تاریخ سینمای ایران بزنیم و فیلم‌هایی را ببینیم که یا ندیده‌ایم یا برای چندمین‌بار هم دیدنشان می‌ارزد.
هرچند که سینماها هم مثل مدرسه‌ها کم و بیش بازشده‌اند، اما آپاراتچی پیشنهاد می‌کند تا حد امکان از حضور بی‌دلیل در مکان‌های عمومی پرهیز کنید و هم‌چنان در خانه فیلم و سریال ببینید. به همین مناسبت آپاراتچی این هفته هم به سراغ سایت‌های «نماوا» و «فیلیمو» رفته و سه فیلم از دهه‌های 60، 70 و 80 سینمای ایران را برای تماشا در روز ملی سینما به شما پیشنهاد می‌کند.

گذری به شهر زیبا

حتماً اصغر فرهادی، کارگردان پرآوازه‌ی کشورمان و صاحب دو جایزه‌ی اسکار را می‌شناسید. و احتمالاً فیلم‌های مشهور او مثل درباره‌ی الی، جدایی نادر از سیمین و فروشنده را دیده‌اید. اما شاید هنوز نخستین فیلم‌های او را ندیده باشید. شهر زیبا دومین فیلم سینمایی بلند اصغر فرهادی است که در سال 1382 و هفت سال پیش از ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین و دریافت جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان ساخته شده است.
این فیلم داستان نوجوانی به‌نام اعلا است که می‌خواهد به دوستش اکبر در کانون اصلاح و ترتیب کمک کند و پیش از هجدهمین سالگرد تولدش، او را از قصاص نجات دهد. اما رضایت‌گرفتن از ابوالقاسم، پدر مقتول اصلاً کار آسانی نیست.
فیلم شهرزیبا در بیست و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر در 11 رشته نامزد شد و تنها سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری را از آن خود کرد.  اما سال بعد دو جایزه‌ی طاووس طلایی و جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران را از جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم هند، جایزه‌ی بزرگ جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم ورشو و جایزه‌ی فیپرشی را از جشنواره‌ی فیلم اسپلیت از آن خود کرد.
ترانه علیدوستی، فرامز قریبیان، بابک انصاری، آهو خردمند و فرهاد قائمیان از جمله بازیگران فیلم شهر زیبا هستند.
اگر دوست دارید از سرنوشت اکبر و اعلا باخبر شوید، سایت نماوا این فیلم را در اختیار کاربران خود گذاشته‌ است.

وقتی جعفرخان از فرنگ برمی‌گردد

نمی‌شود در روز ملی سینما یاد زنده‌یاد علی حاتمی، شاعر سینمای ایران و فیلم‌هایش نیفتیم. احتمالاً بارها فیلم‌های بسیاری را از او هم‌چون حاجی واشنگتن، کمال‌الملک، مادر، دلشدگان، کمیته‌ی مجازات و... دیده‌اید، اما احتمالاً جعفرخان از فرنگ برگشته را ندیده‌اید. این فیلم کم‌تر دیده‌شده از علی حاتمی محصول 1366 است و تا همین چند سال اخیر از فیلم‌های نایاب به‌حساب می‌آمد. این فیلم که براساس نمایش‌نامه‌ی جعفرخان از فرنگ آمده نوشته‌ی حسن مقدم ساخته شده، همان‌طور که از اسمش پیداست داستان جعفرخان، فرزند حاج‌اکبر است که از فرنگ بازگشته و پدرش با دیدن سر و وضع نامتعارف او  تلاش می‌کند او را به همان جعفری که می‌خواهد تغییر دهد، اما...
عزت‌الله انتظامی، حسین سرشار، محمدعلی کشاورز، رضا ارحام‌صدر، ایرج راد و... از بازیگران این فیلم هستند. اگر دوست دارید این کمدی متفاوت از علی حاتمی را تماشا کنید، می‌توانید به سایت‌های فیلیمو و نماوا مراجعه کنید.

سفر در زمان با پاتیل یخ در بهشت!

فیلم رؤیای نیمه‌شب تابستان، محصول سال 1373 و دومین فیلم سینمایی داریوش مؤدبیان، بازیگر، نویسنده و کارگردان شناخته‌شده‌ی کشورمان است.
این فیلم داستان قلی است؛ پسر کوچک خانواده‌ای و سنتی در تهران در زمان جنگ‌ جهانی اول که داخل پاتیل یخ در بهشت می‌افتد و یخ می‌زند. اعضای خانواده که گمان می کنند قلی برای یافتن دختر‌عمه‌اش از خانه خارج شده، ردی از او نمی‌یابد. تا این‌که او در سال 1373 به‌هوش می‌آید؛ درست در زمانی که 99 سال از وصیت آقابزرگ می‌گذرد و حالا هریک از وارثان برای این باغ و خانه، نقشه‌ای دارد.
تقابل دوران جنگ‌جهانی اول و دهه‌ی هفتاد خورشیدی اثری دیدنی را خلق کرده است.
اکبر عبدی، حسین کسبیان، زیبا نادری، شهلا ریاحی، منوچهر حامدی، منصور والامقام، محمد ورشوچی و... در این کمدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
اگر تا حالا این فیلم را ندیده‌اید و دوست دارید این کمدی متفاوت را تماشا کنید، سایت‌های نماوا و فیلیمو این فیلم را در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :