• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 7 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99179
+
-

با اعمال شاقه

ویترین
با اعمال شاقه


رمان «با اعمال شاقّه» نوشته محمد حنیف، داستان فردی است که در خلال مرور خاطراتش بخش‌هایی از زندگی، افراد و موقعیت‌های متعدد و متناوب و در عین حال پیچیده و عجیب زندگی خود را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد و او را به درون هزارتوی داستانی‌اش می‌برد.
طنز نهان در تار و پود این روایت، در کنار تعلیق متوازن موجود در نثر رمان و نیز ایجاد کشش روایی به‌واسطه تلفیق متن و تصویر و نیز ساده‌نویسی که در آثار دیگر این نویسنده نیز دیده می‌شود دست در دست هم داده‌اند تا «با اعمال شاقّه» به یک رمان خواندنی تبدیل شود. در کنار تمامی این موارد حنیف اصرار زیادی برای نمایش جهان‌بینی خاص خود در دل داستان‌هایش دارد؛ جهان‌بینی که بر پایه نگاه منتقدانه بر ساختارهای رایج‌شده در زیست‌بوم خانواده ایرانی و فرهنگ حاکم بر آن ساخته و پرداخته شده است.
«با اعمال شاقّه» با چنین رویکردی مخاطب خود را با سبکبالی به درون ساختارهای زیستی خانواده‌های کلاسیک ایرانی برده و صرف‌نظر از موقعیت اقتصادی و به قصد نقد نگاه فکری آنها، تصویری اغراق‌نشده و در عین حال واقعی از ساختار رفتاری و ذهنی آنها را به نمایش می‌کشد و از این رهگذر سعی می‌کند داستان خود را به سرمنزل مقصود هدایت کند.
داستان چنین شروع می‌شود: «درماندگی‌ها مرا به خاطرات سوق می‌دهند؛ به خاطره آدم‌هایی که روح مرا آزردند. با تصور درگیری با همین آدم‌هاست که نیرویی مرموز از درونم سر برمی‌آورد و زنجیرهای پیچیده به ‌دست و پایم باز می‌شود. هرچه درمانده‌تر باشم به خاطره قوی‌تری نیاز دارم؛ خاطره‌ای که بتواند چیزی شبیه کینه از اعماق وجودم بیرون بکشد، هیجان ژرف در دلم زنده کند و نیرویی برای ادامه حیات هم بشود...»
انتشارات کتاب نیستان «با اعمال شاقّه» را در ۳۰۰صفحه در شمارگان 800نسخه با قیمت ۶۰هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید