• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98478
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1wG0G
+
-

مروری بر رویداد‌های جالب دوران کرونا؛ از تولد کرونا و کووید تا کاهش ارتعاشات صوتی

سکوت زمین

سمیرا رحیمی_خبرنگار

ظهور ناگهانی ویروس کرونا خود به‌اندازه‌ای عجیب و غیرمنتظره بوده و هست که بتواند جذابیت یا شگفت‌آور بودن هر خبر دیگری را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. اما طی چندماهی که از آغاز همه‌گیری جهانی کووید-19 می‌گذرد، اخبار عجیب زیادی از گوشه و کنار جهان به گوش رسیده‌ است؛ از ساخت بیمارستان هزارتختخوابی در ووهان چین طی 9روز گرفته تا کلاهبرداری‌های غیرانسانی و دردناک در ایران، استفاده از وسایل مختلف برای ساخت ماسک خانگی و اجرای کنسرت‌های بالکنی در قرنطینه‌های خانگی ایتالیایی‌ها. در این میان اما خبر نامگذاری یک دوقلوی هندی در فضای مجازی جنجالی شد.
کووید و کرونا- این دوقلوی دختر و پسر که در گرگ و میش روز 27مارس در بیمارستانی در شهر رایپور استان چتیسگر هندوستان متولد شده‌اند، به‌ترتیب «کرونا» و «کووید» نام گرفته‌اند. پدر و مادر دوقلوها این نام‌ها را به‌عنوان نمادی برای یادآوری پیروزی آنها بر سختی‌های دوران تولد 2نوزاد انتخاب کرده‌اند. پریتی ورما، مادر دوقلوها می‌گوید که زایمان پس از سختی‌های فراون انجام شد، از این‌رو برای اینکه این روز به یادماندنی شود، چنین نام‌هایی را انتخاب کردیم. اگرچه این ویروس خطرناک و مرگبار است اما شیوع آن باعث شد انسان‌ها بر بهداشت و سلامت خود متمرکز شوند و عادت‌های مثبتی را در خود پرورش دهند. البته این زوج اعتراف کرده‌اند که ابتدا پرستاران بیمارستان ایده این نامگذاری را به ذهن آنها انداختند، زیرا دائما دوقلوها را کرونا و کووید صدا می‌زدند. مادر دوقلوها می‌گوید در آینده ممکن است این نام‌ها را تغییر دهد. با ‌وجود این کاربران شبکه‌های مجازی واکنش مثبتی نسبت به این خبر نشان نداده‌اند و عموما با تمسخر تصمیم این زوج هندی، انتخاب نام‌هایی که یاد‌آور سخت‌ترین روزهای سال2020 میلادی خواهد بود را به باد انتقاد گرفته‌اند. گفته می‌شود پیش از این دوقلوی هندی، 2مادر فیلیپینی برای نوزادان خود نام‌های کووید رُز و کووید برایانت (ترکیبی از نام ویروس و نام بسکتبالیست فقید کوبی برایانت) را انتخاب کرده ‌بودند.
 قرنطینه در هیلتون دولت استرالیا برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا توسط مسافرانی که از خارج وارد این کشور می‌شوند، همه مسافران را مجبور می‌کند به‌مدت 2هفته- در بیشتر مناطق استرالیا به خرج دولت- در هتل‌هایی لوکس مانند هیلتون و کانتیننتال قرنطینه شوند. البته نکته عجیب این خبر، لوکس بودن هتل‌ها نیست، واکنشی است که استرالیایی‌ها نسبت به اقامت اجباری در این هتل‌ها نشان می‌دهند. بسیاری از مسافران استرالیایی در شبکه‌های اجتماعی خود اقامت اجباری در هتل‌های لوکس و 5ستاره استرالیا را با گذراندن دوران حبس در زندان مقایسه می‌کنند و این شکایت‌ها واکنش تند و منفی دیگر کاربران را به‌دنبال دارد. به گفته رسانه‌های استرالیایی، تعدادی از این محبوس‌شدگان تا اندازه‌ای نسبت به وضعیت خود معترضند که گویی در کمپ‌های کار اجباری محبوس شده‌اند و حتی بحث رعایت نشدن حقوق بشر را به میان می‌کشند. بزرگ‌ترین گلایه این افراد کیفیت غذای هتل‌هاست که این مشکل نیز با دریافت مجوز برای تحویل غذای بیرون‌بر به مسافران برطرف شده ‌است.
 لطفا لیس نزن  یک هفته پیش از آنکه برنامه انتخابات اولیه ایالت واشنگتن اعلام شود، فرمانداری این ایالت تصویری را به همراه شعاری ریتمیک توییت کرد با این هدف که مردم را از لیس زدن پاکت‌های اخذ رأی برای چسباندن در پاکت‌ها منع کند. در این توییت نوشته شده‌ بود: چه مریض باشید یا نباشید، لطفا لیس نزنید. در این توییت همچنین از مردم خواسته شده بود به جای لیس زدن درِ پاکت‌های اخذ رأی از اسفنج یا پارچه مرطوب استفاده کنند. پیام جالب‌توجه هشداردهنده دیگر را شهرداری شهر راندراک تگزاس ابداع کرده‌ که با توجه به ذائقه خاص اهالی این شهر برای آنها ساخته شده ‌است: دست‌هایتان را طوری بشویید گویی همین الان فلفل‌های هالوپینو را برای آماده کردن مقداری ناچو خرد کرده‌اید و حال باید لنزهایتان را از چشم‌ها خارج کنید؛ این یعنی 20ثانیه سابیدن دست‌ها رفقا!

ماسک ویژه نوزادان  بیمارستانی در تایلند به ‌نام پرارام9 برای محافظت از نوزادان در برابر ابتلای احتمالی به کرونا، نقاب‌های ویژه پلاستیکی طراحی کرده و پس از تولد به‌صورت نوزادان می‌زند. این ماسک‌ها به‌منظور جلوگیری از انتقال ویروس از طریق قطرات بزاق عطسه و سرفه افرادی که از نوزادان نگهداری می‌کنند طراحی شده ‌است تا مادران با خیال راحت روزهای بستری خود در بیمارستان را بگذرانند و برای انتقال نوزادان از بیمارستان به خانه نگرانی نداشته ‌باشند.
 سکوت زمین  شیوع کرونا و خانه‌نشینی‌های اجباری انسان‌ها علاوه بر اینکه باعث کاهش شدید آلودگی‌های کربنی زمین شده، از شدت حرکت‌های سیاره زمین نیز کاسته ‌است. میزان آلودگی‌های کربنی از اوایل ‌ماه فوریه تا اواسط ‌ماه مارس در چین بیش از 18درصد کاهش یافته ‌است؛ این یعنی 250میلیون تن آلاینده کربنی کمتر در جهان! به همین ترتیب میزان آلاینده‌های کربنی در اروپا نیز کاهشی 400میلیون تنی داشته و این الگو در دیگر نقاط جهان نیز تکرار شده‌است. با این‌همه متخصصان محیط‌زیست این تأثیر را موقتی می‌دانند و نسبت به جهش ناگهانی و چندبرابری آلودگی‌های کربنی پس از پایان یافتن دوران کرونا، هشدار می‌دهند.
علاوه بر پاکی، خالی شدن شهرها و خیابان‌ها از انسان و از بین رفتن یا حداقلی‌شدن ترافیک‌های بزرگراهی باعث شده تا سیاره زمین به مکانی ساکت‌تر و آرام‌تر از همیشه تبدیل شود، درحدی که دانشمندان نیز متوجه سکوت عجیب زمین شده‌اند. لرزه‌نگارهایی که برای ردیابی فعالیت‌های درونی زمین در گوشه و کنار جهان فعال هستند متوجه کاهش ارتعاشات صوتی ناشی از فعالیت‌های انسانی در زمین شده‌اند و این کاهش ارتعاش باعث تغییر الگوی حرکت لایه بیرونی پوسته زمین شده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید