• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 28 بهمن 1398
کد مطلب : 95323
+
-

انتقاد رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از وضعیت محیط‌زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بار دیگر در قامت یک فعال محیط‌زیست به انتقاد از وضعیت محیط‌زیست در کشور پرداخته و با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ هزار نفر به‌دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، گفته است: تصادفات جاده‌ای در ایران سبب مرگ ۱۶ هزار نفر در سال می‌شود اما تلفات آلودگی هوا دوبرابر تلفات جاده‌ای است.
عیسی کلانتری در بیست‌ویکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدمات سبز که دیروز در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، اعلام کرد: سال‌های طولانی به طبیعت فشار وارد کرده‌ایم. افزایش جمعیت و افزایش نیاز نیزسبب وارد شدن آسیب‌ به طبیعت شده است و امروز هیچ صنعت و فعالیتی وجود ندارد که دوستدار محیط‌زیست باشد.
به گزارش ایسنا، او گفت: هم‌اکنون با 2 نوع آلایندگی مواجهیم که یکی از آنها سبب تغییر اقلیم و گرم شدن زمین می‌شود و دیگری اثرات مستقیمی بر سلامت مردم دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، افزود: امروزه صنعت گاوداری در جهان ۷.۱ میلیارد تن در سال گاز کربنیک تولید می‌کند و ۱۸ درصد از آلاینده‌هایی که سبب تغییر اقلیم و گرم شدن زمین می‌شوند به گاوداری‌ها مرتبط است.
معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه مزراع و شالیزارهای جهان معادل ۱۷درصد گاز کربنیک‌ را تولید می‌کنند، تصریح کرد: هر صنعتی به نسبت اقداماتی که انجام می‌دهد، آلاینده است.
کلانتری افزود: در ایران‌ خودروها را آلاینده اعلام می‌کنیم؛ چراکه به‌صورت مستقیم خسارت‌هایی به سلامت مردم وارد می‌کند.
او البته وضعیت جنگل‌های زاگرسی را وخیم اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرسی در حال خشک شدن است.
معاون رئیس‌جمهوری افزود: دولت دوم روحانی هزینه‌های بسیاری را برای حفظ محیط‌زیست تقبل کرد اما متأسفانه هم‌اکنون برخی برنامه‌های زیست‌محیطی به‌دلیل تحریم نیمه‌تمام مانده است.
او افزود: قرار بود هر سال ۷۰ هزار کامیون نوسازی کنیم و کل مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌ها تا پایان دولت نوسازی شوند. همچنین قرار بود موتورسیکلت‌های کاربراتوری ظرف ۱۰ سال حذف شوند. تمامی این موارد به ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد؛ درحالی‌که کل درآمد دولت صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود و اولویت اول دولت واردات کالاهای اساسی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، تصریح کرد: اگر ما از صنعت حمل‌ونقل به‌دلیل آلودگی هوا گله داریم، این آلودگی از بابت سوخت نیست. در سال ۹۶ گزارش‌هایی از مشهد داشتیم که در چند پمپ بنزین سولفور گازوئیل بالای ۱۰ هزار پی‌پی‌ام بود، هم‌اکنون متوسط بنزین ما تقریبا در کل کشور استاندارد است.
کلانتری با اشاره به اینکه کشور ما بعد از روسیه بیشترین شدت مصرف انرژی را دارد، گفت: روزانه ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنیم؛ درحالی‌که مصرف روزانه بنزین در ترکیه که درآمد سرانه بیشتری نسبت به ایران و جمعیتی تقریبا معادل جمعیت ما دارد، کمتر از یک‌پنجم مصرف بنزین در ایران است.
او ادامه داد: هم‌اکنون ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های ما اسقاطی هستند و ۶۰ درصد کامیون‌ها از زمان جنگ جهانی دوم هستند. ما با این وضعیت، انتظار هوای پاک را هم داریم. باید گفت که ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون به‌صورت مستقیم وارد خون بچه‌های زیر 6‌ماه می‌شود و مقصر ۶۱درصد ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون خودروهای دیزلی هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید