• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 2 بهمن 1398
کد مطلب : 93535
+
-

کیانیان «دکتر نون» می‌شود

مرزبان و کارگردانی «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد»

گزارش روز
کیانیان «دکتر نون» می‌شود

رضا کیانیان که آخرین‌بار در سال93 با بازی در نمایش «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا در تالار وحدت روی صحنه رفت، قرار است با بازی در نمایش «دکترنون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» براساس رمان شهرام رحیمیان، به کارگردانی هادی مرزبان دوباره بر صحنه این تالار بازی کند.
به گزارش همشهری، کیانیان در نمایش «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» علاوه بر بازی، طراحی صحنه را نیز برعهده دارد. کیانیان که همواره در کنار بازیگری در هنرهای تجسمی هم فعال بوده و تاکنون چند نمایشگاه عکاسی و دست‌ساخته‌های چوبی برگزار کرده، در حوزه طراحی صحنه و لباس نیز صاحب چندین تجربه است. طراحی صحنه و لباس فیلم‌هایی مانند «ایلیا نقاش جوان» کار ابوالحسن داوودی، «ارثیه بی‌بی» به کارگردانی اصغر هاشمی، «درد مشترک» ساخته یاسمین ملک‌نصر و... ازجمله فعالیت‌های او در این زمینه است. کیانیان در تئاتر نیز طراحی صحنه و لباس نمایش‌های «نیلوفرآبی» و «کمدی شب سیزدهم» را انجام داده است که هردو با کارگردانی حمید امجد اجرا شدند. «نیلوفر آبی» سال77 به‌عنوان نخستین نمایش تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و اجرای آن در جشنواره تئاتر فجر، جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس را برای کیانیان به همراه داشت. او 2سال بعد یعنی در سال79 هم طراحی صحنه «کمدی شب سیزدهم» دیگر نمایش امجد را انجام داد که این نمایش در تالار اصلی تئاترشهر روی صحنه رفت. رضا کیانیان سال95 نیز طراحی صحنه نمایش «حرفه‌ای» را انجام داد که با بازی و کارگردانی خودش روی صحنه رفت.
هادی مرزبان از 16سال پیش علاقه‌مند بود نمایشی را براساس این داستان روی صحنه بیاورد که حالا با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این نمایش هفته اول اسفند‌ماه امسال در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. به‌طور حتم با توجه به تجربه کارگردانی رضا کیانیان و متن خوبی که دارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که هادی مرزبان کار متفاوتی را روی صحنه خواهد آورد. «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» که براساس داستانی از همین نام از شهرام رحیمیان اجرا می‌شود، بستری عاشقانه و سیاسی دارد که در خلاصه داستان آن آمده: «اسفندیار و ملک‌تاج از کودکی چنان به هم علاقه‌مند بودند که دقیقه‌ای از یکدیگر جدا نمی‌شدند و عشق آتشین آن‌دو به ازدواج انجامید. حال در کودتای۱۳۳۲ از اسفندیار (دکترنون) که از یاران نزدیک و وفادار دکتر مصدق است، خواسته می‌شود مصاحبه‌ای ضد‌نخست‌وزیر انجام دهد که با مخالفت او مواجه می‌شود. اسفندیار به زندان می‌افتد و ساواک برای انجام مصاحبه به انواع شکنجه متوسل و هربار با مقاومت دکتر نون روبه‌رو می‌شود تا اینکه پای ملک‌تاج به میان می‌آید و جدال میان عشق و وفاداری به نخست‌وزیر آغاز می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید