• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 26 دی 1398
کد مطلب : 92977
+
-

مالیات آستان قدس برگردانده می‌شود

اشتباه نکنید؛ آستان قدس رضوی قرار است از سال آینده مالیات بدهد. نه فقط این نهاد که بنگاه‌های اقتصادی وابسته به نهادهای نظامی و ستاد اجرایی فرمان امام هم باید مالیات بدهند. خبری خوب برای اقتصاد ایران؛ اما دست نگه دارید؛ چون کل مالیاتی که این نهادها سال آینده به خزانه واریز می‌کنند روی هم رفته 2میلیون ریال است، رقمی عجیب به‌نظر می‌رسد. دیروز سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در یک نشست خبری اعلام کرد: آستان قدس رضوی مکلف شده از سال آینده مالیات بدهد. این تصمیم دیروز کمیسیون تلفیق بودجه مجلس بود که برای تبدیل آن به قانون باید به تصویب نهایی مجلس و البته تأیید شورای نگهبان هم برسد. همزمان حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تمام نهادهای عمومی مالیات خود را به‌صورت شفاف پرداخت می‌کنند، تأکیدکرد: تنها استثناء در این زمینه آستان قدس رضوی است که از همان ابتدا مالیاتی را به خزانه واریز و مبلغ واریز شده را دوباره دریافت می‌کند تا صرف فعالیت‌های محرومیت‌زدایی شود. این اظهارنظر در شرایطی مطرح می‌شود که با کاهش محسوس درآمدهای نفتی دولت پس از تحریم‌ها، دوباره گزینه لغو برخی معافیت‌های مالیاتی به‌ویژه معافیت‌های مالیاتی نهادها و بنیادها ازجمله آستان قدس رضوی مطرح شده؛ زیرا به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، همچنان 50درصد از تولید ناخالص داخلی ایران از مالیات معاف است. آیا مصوبه دیروز کمیسیون تلفیق بودجه مجلس می‌تواند به تبعیض مالیاتی در اقتصاد ایران پایان دهد؟

توجیه سازمان برنامه و بودجه
سازمان برنامه و بودجه با انتشار گفت‌وگویی کوتاه با حمید پورمحمدی، معاون این سازمان از او پرسیده است: اینکه گفته می‌شود بنیادها و نهادها از پرداخت مالیات معاف هستند، چقدر صحت دارد؟ پورمحمدی پاسخ می‌دهد: تمام نهادهای عمومی مالیات‌شان را پرداخت می‌کنند و مالیات‌شان کاملا شفاف است و تنها استثنایی که وجود دارد و از ابتدا هم وجود داشته، آستان قدس رضوی است که مالیاتش را به خزانه واریز می‌کند، اما مجددا مبلغ واریز شده در اختیارش قرار می‌گیرد و صرف امور محرومیت‌زدایی می‌کند، بنابراین نهادهایی مثل ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد مستضعفان کاملا مالیات‌‌شان را پرداخت می‌کنند و مالیات آنها شفاف و رقم آن قابل توجه است.
به گزارش همشهری، معاون سازمان برنامه و بودجه در عین حال که از رقم قابل توجه مالیات نهادها و بنیادها خبر می‌دهد اما با این حال به رقم آن اشاره‌ای نمی‌کند. براساس جدول‌های بودجه سال آینده کل مالیاتی که شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی به ردیف 110111و بنگاه‌ها و زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به ردیف 110112واریز می‌کند در سرجمع 2میلیون ریال است. البته در همین جدول‌ها مجموع مالیات نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی که سال آینده باید به ردیف 110104خزانه کل کشور واریز کنند، 16هزار و 667میلیارد تومان برآورد شده که مشخص نیست که آیا این میزان مالیات متناسب با سود حاصله این بنیادها و نهادهاست یا نه؟

مالیات کاغذی آستان قدس
هادی قوامی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در نشست خبری دیروز خود اعلام کرد: آستان قدس رضوی مکلف به پرداخت مالیات شد، به گفته او، طبق بند (ط) تبصره 9لایحه بودجه سال ۹۹، آستان قدس رضوی، مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام به استثنای مواردی که اذن صریح معافیت ولی فقیه دارد، مشمول پرداخت مالیات شدند. گرفتن مالیات از آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام و موارد استثنا پیشنهاد دولت بوده و مشخص نیست که آیا رقمی که این نهادها و بنیادها باید به‌عنوان مالیات پرداخت ‌کنند، افزایش می‌یابد یا نه؟ به‌ویژه اینکه کل مبلغ واریز شده به‌عنوان مالیات این نهادها دوباره به‌حساب آنها بازگردانده می‌شود تا صرف توسعه عدالت آموزشی، نوسازی، مقاوم‌سازی و خرید تجهیزات برای مدارس روستایی و مناطق محروم شود. به گزارش همشهری، در جدول‌های لایحه بودجه سال آینده مجموع مالیات بر شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به آستان قدس رضوی یک میلیون ریال و مالیات بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم یک میلیون ریال برآورد شده که بیشتر نوعی مالیات کاغذی است و ماهیت درآمدی برای دولت ندارد. در مقابل طبق لایحه بودجه سال آینده میزان مالیات اشخاص حقوقی 44هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مالیات‌ستانی صوری نهادهای خاص
آنچه هادی قوامی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه و نماینده مردم اسفراین در مجلس به‌عنوان خبری مهم مبنی بر پایان معافیت مالیاتی آستان قدس اعلام کرده، تکرار مصوبه سال‌های قبل است و اتفاق خاصی رخ داده زیرا در قانون بودجه همین امسال هم قید شده؛ آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، به استثنای مواردی که اذن صریح ولی فقیه مبنی بر پرداخت‌نکردن مالیات یا نحوه تسویه آن را دارد، به واریز مالیات خود به خزانه موظف هستند و معادل درآمد واریزی آنها صرف توسعه عدالت آموزشی و نوسازی، مقاوم‌سازی و خرید تجهیزات برای مدارس روستایی و مناطق محروم می‌شود.

نصف اقتصاد ایران  مالیات نمی‌دهد
همزمان با این تحولات دیروز رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه بهترین شیوه اخذ مالیات، مالیات ستانی بر مبنای اطلاعات دقیق و شفاف است، گفت: نصف اقتصاد ایران مالیات نمی‌دهد. امیدعلی پارسا اعلام کرد: 35درصد از درآمدهای دولت از مالیات تامین می‌شود درحالی‌که در دنیا این عدد 80تا 85درصد است. او تأکید کرد: در ادامه به موضوع غیرهدفمند و بالا بودن معافیت‌های مالیاتی اشاره کرد و گفت: 50درصد اقتصاد ایران از پرداخت مالیات معاف است که موجب ایجاد احساس تبعیض، پیچیدگی مالیات، بروز زمینه‌های فرار مالیاتی و شکل‌گیری اقتصاد زیرزمینی می‎شود.


  حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه: تمام نهادهای عمومی مالیات می‌دهند و تنها استثنا آستان قدس رضوی‌است که مالیات را به خزانه واریز می‌کند و دوباره آن را می‌گیرد

  امید علی پارسا، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی؛ ۵۰ درصد اقتصاد کشور معاف از مالیات است

این خبر را به اشتراک بگذارید