• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92823
+
-

تلاش برای باز‌شدن گره ترافیکی بزرگراه باقری

تا 10روز آینده وضعیت چگونگی پروژه احداث 4تقاطع غیرهمسطح در این اتوبان مشخص می‌شود

تلاش برای باز‌شدن گره ترافیکی بزرگراه باقری

محمود مولایی _ خبر‌نگار

بزرگراه باقری با 8.5 کیلومتر در مسیر شمال به جنوب، یکی از مهم‌ترین بزرگراه‌‎های شرق تهران محسوب می‌شود. اکنون احداث 4تقاطع غیرهمسطح در این مسیر ضروری به‌نظر می‌رسد. این بزرگراه در مناطق 4 و 8 معمولا با مشکل ترافیکی روبه‌رو‌ست و به این ترتیب، بناست 4تقاطع غیرهمسطح گره ترافیکی این محدوده را باز کند. به‌تازگی جلسه‌ای با حضور 2عضو شورای شهر، معاون فنی و عمرانی شهرداری و همچنین شهرداران مناطق 4 و 8 برگزار شد و محمد سالاری بر اهمیت ایجاد تقاطع‌هایی در کاهش گره ترافیکی محدوده شرق تهران تأکید کرد. عضو شورای شهر در این جلسه گفت: «اجرای طرح تقاطع‌های غیرهمسطح در این محدوده از دوره‌های گذشته مدیریت شهری نیز مطرح بوده و یکی از دلایل عدم‌اجرای آن وجود معارضین در بخش انتهایی بزرگراه باقری است.» به گفته او، این مشکل باید در جلسه‌ای با حضور رئیس شورای شهر، مدیران شهری و مالکان رفع شود.
 خیابان گلبرگ، بزرگراه رسالت، خیابان فرجام و خیابان‌196برای ایجاد تقاطع همسطح مشخص شده و سالاری بار دیگر با اشاره به مشکل معارضین در مسیر این تقاطع‌ها، یادآور شد: «با توجه به‌وجود برخی مشکلات و معارضین، لازم است که ایجاد این تقاطع‌ها بر مبنای مطالعات، تعیین مدل مناسب و اولویت‌بندی صورت گیرد.» 
معمولا در اجرای طرح‌های عمرانی سطح شهر تهران علاوه بر تامین اعتبار، وجود معارضین می‌تواند از موانع کار باشد. در پروژه احداث تقاطع همسطح نیز وجود معارضین در مسیر ازجمله مشکلات محسوب می‌شود. البته در این پروژه برخی از معارضین مانع چندانی بر سر راه اجرای آن ندارند؛ مانند اجرای تقاطع غیرهمسطح در خیابان فرجام به بزرگراه باقری. معاون فنی و عمرانی منطقه‌4 در این رابطه به همشهری می‌گوید: «اولویت خود ما تقاطع فرجام و خیابان196 است؛ چرا‌که معارضین آن کمتر است. فکر می‌کنم بیشترین مشکل معارضین در مورد رسالت باشد، زیرا در آنجا یک پست برق و ایستگاه مترو وجود دارد و در ضلع شرق آن پلیس راهور است. احتمالا تعدادی معارض اینچنینی داریم.» میکائیل علیپور با اشاره به جلسه اخیر یادآور می‌شود: «در جلسه با حضور اعضای شورای شهر تهران درباره رفع گره ترافیکی بزرگراه باقری صحبت‌های بسیاری شد. در طرح شهرداری تهران و در حوزه فنی و عمرانی احداث 3 تا 4 تقاطع غیرهمسطح آمده است. بنابراین، قرار شد بررسی لازم انجام شود و با اولویت‌بندی یکی، دو تقاطع همسطح را شروع کنیم. در واقع کلیات آن به این ترتیب است.» 

اولویت‌بندی تا 10روز دیگر
7 تا 10روز آینده وضعیت چگونگی اجرای پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه باقری مشخص خواهد شد. هم‌اکنون معاون فنی و عمرانی شهرداری بررسی‌های نهایی را انجام می‌دهد و قرار است با هماهنگی اعضای شورای شهر اولویت‌های اجرای این 4تقاطع غیرهمسطح به همراه میزان اعتبار آن مشخص شود. معاون فنی و عمرانی منطقه4 می‌گوید: «قرار شد معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران موضوع را بررسی کند؛ هم از نظر زمان و هم بودجه. به این ترتیب که کدام‌یک از این تقاطع‌ها بیشترین تأثیر را در رفع مشکلات ترافیک بزرگراه باقری دارد. پس از آن با توجه به اولویت‌بندی، این پروژه اجرایی خواهد شد.» او ادامه داد: «در مورد هزینه نیز نامه‌ای به معاونت فنی و عمرانی شهرداری ارسال کردیم‌ مبنی بر اینکه علاوه بر اعتبار احداث پروژه، مشکل معارضین را هم در آن لحاظ کنند. در واقع همه اینها را باید با هم دید تا مشکلی برای اجرای پروژه نداشته باشیم.» 
درباره هزینه احداث 4تقاطع غیرهمسطح محمد سالاری نیز اضافه کرد: «اجرای این طرح ضرورت دارد، چراکه به رفع گره‌های ترافیکی این منطقه کمک خواهد کرد.  من و همکارانم در شورا و شهرداری تلاش می‌کنیم بودجه لازم برای اجرای طرح پیش‌بینی شود.» 
احداث تقاطع غیرهمسطح در بزرگراه باقری علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، به صرفه‌جویی در هزینه سوخت نیز کمک می‌کند. برای اجرای هر کدام از این 4پروژه یک تا یک‌سال‌و‌نیم سازمان زمان نیاز دارد. با این حساب، اگر هر 4پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح امسال همزمان شروع شود، تا پایان سال آینده افتتاح خواهند شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید