• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92812
+
-

مذاکرات هیأت سوری در تهران

نخست وزیر سوریه یک روز بعد از حضور امیر قطر در تهران، مذاکراتی با مقامات ایران داشت

مذاکرات هیأت سوری در تهران

هیأت عالی‌رتبه‌ای از سوریه به ریاست نخست‌وزیر این کشور در تهران به‌سر می‌برد. این هیأت دستور کاری سیاسی، امنیتی و اقتصادی دارد و دیروز با مقامات کشورمان دیدار کرده است.
عماد خمیس در دیدار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران به نمایندگی از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه عالی‌ترین نشان دولتی سوریه را به سردار شهید سپهبد سلیمانی اهدا کرد. هیأت‌های 2کشور دیروز به ریاست خمیس و جهانگیری تشکیل جلسه دادند و جهانگیری در این نشست با تأکید بر اینکه انتقام واقعی از اقدامات جنایتکارانه و غیرقانونی آمریکا و در رأس آن ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، خروج آنها از منطقه است، گفت:‌ خوشبختانه پارلمان عراق تصمیم بسیار خوبی در اخراج نیرو‌های آمریکایی در این کشور اتخاذ کرد که امیدوارم این موج در سایر کشور‌های اسلامی منطقه نیز شکل بگیرد.
به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: شرکت‌های خصوصی ایران بسیار مشتاق هستند تا در بازسازی سوریه مشارکت فعال داشته باشند و اکنون که هماهنگی‌ها و توافقات برای بازسازی سوریه به‌اتمام رسیده، امیدوارم در سال2020 شاهد اتفاقات مثبت و نتایج مطلوب در این زمینه باشیم.
جهانگیری با اشاره به آغاز روند همکاری‌های بانکی ایران و سوریه اظهار داشت: باید روند همکاری‌های بانکی 2کشور را سرعت دهیم چرا که روابط بانکی پیش نیاز اصلی همکاری‌های اقتصادی فیمابین است.
وی با اشاره به امضای توافقنامه همکاری راهبردی 2کشور اضافه کرد: برای گسترش مناسبات اقتصادی و ارتقای سطح همکاری‌های 2کشور باید توافقنامه‌های همکاری راهبردی بلندمدت که به امضا رسیده است هرچه سریع‌تر پیگیری و مراحل قانونی آن طی شود تا شاهد عملیاتی شدن و اجرای توافقنامه‌ها باشیم.
عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه نیز در این نشست با اشاره به توطئه‌ها و برنامه‌های آمریکا برای تحمیل جنگ به کشورهای منطقه گفت: نمونه و تجلی توطئه‌های آمریکا در ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مشاهده شد و این اتفاق تلخ در حقیقت نتیجه تجاوزاتی بود که آمریکا در منطقه انجام داد.
در این نشست ولید معلم، وزیر خارجه سوریه نیز ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی با اشاره به اینکه آمریکا در دوره ترامپ استراتژی جنگ پنهان را در پیش گرفته است گفت: آمریکا در تلاش است از طریق تحریم‌های یکجانبه، فقر و گرسنگی را به ملت‌ها تحمیل کند. وزیر دفاع سوریه هم در این نشست تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی را یک همه‌پرسی در محور مقاومت توصیف کرد و با بیان اینکه چنین جمعیتی تا‌کنون در مراسم تشییع وجود نداشته گفت: شهید سردار سلیمانی شریک همه پیروزی‌های ما در سوریه بود و با وجود شجاعت و دلاوری‌های این فرمانده قهرمان، در عین حال فردی بسیار عاطفی و به‌دنبال صلح بود.
نخست‌وزیر سوریه دیروز در ادامه رایزنی‌های خود در تهران در بهارستان با علی لاریجانی رئیس مجلس هم دیدار کرد.

رایزنی خمیس با شمخانی
علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در دیدار با عماد خمیس، نخست‌وزیر سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران با موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد و پاسخ کوبنده به جنایت آمریکا، بار دیگر ثابت کرد تحت هیچ شرایطی از حفظ امنیت و منافع ملی خود کوتاه نخواهد آمد.
وی ادامه داد: ترامپ و مشاوران احمقش تصور می‌کردند با ترور فرمانده شجاع جبهه مقاومت، حاج قاسم سلیمانی، این جبهه را در منطقه دچار فروپاشی می‌کنند که نتیجه عکس داد و خون این شهید عزیز و همرزمانش موجب انسجام و تقویت بیشتر جبهه مقاومت و نفرت بیشتر مردم منطقه و جهان از آمریکا شد.
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه تا نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه غرب آسیا حضور داشته باشند این منطقه به ثبات، آرامش و امنیت پایدار دست نخواهد یافت، اظهار داشت: بدون شک در سایه وحدت ملت‌ها و دولت‌های منطقه خروج شرارت‌آمیز آمریکا تحقق می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید