• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92799
+
-

منطقه هدف ناسا برای کشف تاریخ زمین

نایتینگل نام منطقه‌ای است که محققان برای نمونه‌گیری از یک سیارک مشهور انتخاب کرده‌اند

منطقه هدف ناسا برای کشف تاریخ زمین

سرانجام پس از یک سال تحقیق در بین 4کاندیدا، ناسا سایتی را که برای جمع‌آوری نمونه‌های سیارک مدنظر داشت، انتخاب کرده است. به گزارش دیلی‌میل، این سیارک با نام بنو(بنو) در فاصله نزدیک 750هزار کیلومتری با زمین قرار‌دارد که امکان برخورد آن با زمین را تشدید می‌کند. سایت منتخب جمع‌آوری نمونه این سیارک نیز به نام نایتینگل در دهانه تازه‌ای که در بالای نیمکره‌شمالی سیارک واقع شده است، قرار دارد.
درصورت موفقیت در این ماموریت، OSIRIS-Rex نخستین فضاپیمای آمریکایی‌ای خواهد بود که نمونه‌های یک سیارک را برای آنالیز به زمین بازمی‌گرداند.
برای محققان ناسا بنو ۱۰۱۹۵۵ مثل کپسول زمان عمل می‌کند که می‌تواند از زمان تولد سیستم خورشیدی اطلاعاتی از شکل‌گیری و تکامل آن را در اختیار آنها قرار‌دهد.
به گزارش اسپیس، تیم OSIRIS-Rex چند‌ماه گذشته را با اطلاعاتی که از طریق فضاپیماهای مختلف جمع‌آوری کرده بود به ارزیابی پتانسیل 4نقطه کاندیدای نمونه‌یابی در بنو سپری کرد. هر کدام از این 4سایت که با نام‌های کینگ فیشر، نایتینگل، اوسپری و ساندپیپر شناخته می‌شدند، در ابتدا به‌دلیل اینکه کمترین خطرات را برای امنیت OSIRIS-Rex ایجاد می‌کردند مطرح شدند درحالی‌که همه آنها پتانسیل نمونه‌گیری بالایی داشتند. در نهایت نایتینگل به‌عنوان بهترین سایت برای نمونه‌گیری انتخاب شد. سیستم نامگذاری مبتنی بر پرنده این فضاپیما در واقع نشأت گرفته از نام خود بنو است که از نام یک پرنده باستانی مصری گرفته شده که ترکیبی است از خورشید، خلق و تجدید حیات.
طرز عملکرد OSIRIS-Rex به این ترتیب است که با فرود آهسته روی سطح بنو نمونه‌هایی با قطر 2سانتی‌متر را جمع‌آوری می‌کند سپس جرقه‌ای از گاز نیتروژن لازم است تا نمونه‌ها منفجر شده و به مجموعه‌ای تبدیل شوند که در بازوی روباتیک فضاپیما قرار می‌گیرند.
دانته لائورتا محقق اصلی این پروژه می‌گوید: پس از ارزیابی این 4سایت ما تصمیم نهایی‌مان را گرفتیم و سایتی را که بیشتر از همه مواد ریزدانه داشت و راحت‌تر در دسترس فضانور قرار می‌گرفت انتخاب کردیم. او افزود: از بین 4نامزد، سایت نایتینگل بهترین قلمرو را داشت و ما را نسبت به موفقیت ماموریت مطمئن می‌کرد.
سایت نایتینگل در دهانه جوان شمال بنو که عرضی 140متری دارد واقع شده است. عکس‌های گرفته شده از این دهانه نشان می‌دهد که سطح صخره‌ای آن رنگ تیره‌ای دارد و نسبتا صاف است. دمای پایین و سن کم دهانه به این معناست که مواد در نایتینگل خوب نگهداری شده است و نسبتا تازه است. این به OSIRIS-Rex اجازه می‌دهد که نمونه‌ای تقریبا بکر از سیارک بگیرد تا از طریق آن دانشمندان بتوانند تاریخ زمین‌شناسی بنو را انجام دهند. با آنکه نایتینگل به‌عنوان بهترین گزینه از 4سایت نمونه پیشنهادی انتخاب شده است اما همچنان چالش‌های ذاتی خود را دارد. برای مثال ماموریت اصلی OSIRIS-Rex جست‌وجوی یک نمونه به قطر 50متر است. درحالی‌که دهانه‌ای که دور نایتینگل را فرا‌گرفته است تقریبا قطری 3برابر این اندازه دارد، اما اندازه منطقه امن، جایی که فضاپیما می‌تواند ارتباط ناچیزی با سطح سیارک برای برداشتن نمونه برقرار کند تقریبا ده‌برابر از چیزی که تصور می‌شد، کوچک‌تر است. در حقیقت تنها 16متر فضا برای لمس وجود دارد که دقت و سرعت بالایی را در هدف‌گذاری می‌طلبد. ریچ برنز مدیر پروژه  OSIRIS-Rex می‌گوید: بنو با زمین فوق‌العاده ناهمواری که دارد، OSIRIS-Rex را به چالش می‌کشد. این تیم با روشی دقیق‌تر و پیچیده‌تر در تکنیک مسیریابی می‌توانند به مناطق کوچک نیز دست پیدا کنند. این فضاپیما به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند چندین بار برای دست‌یابی به نمونه‌های سنگی تلاش کند اما این خطر وجود دارد که تلاش‌های پی‌در‌پی در یک مکان به نتیجه نرسد. به همین دلیل محققان سایت Osprey را به‌عنوان سایت پشتیبان در زمان عدم‌موفقیت OSIRIS-Rex در سایت نایتینگل کنار گذاشته‌اند. با انتخاب سایت اولیه و سایت پشتیبان، تیم ماموریتی، از ژانویه خود را برای پرواز بر فراز نایتینگل و اوسپری آماده می‌کنند که تا بهار ادامه خواهد داشت. وقتی این ماموریت کامل شود کاوشگران طبق برنامه‌ریزی در آگوست 2020تلاش خود را برای تحقیق روی نمونه‌ها آغاز خواهند کرد. پس از نمونه‌گیری OSIRIS-Rex از بنو خارج می‌شود و انتظار می‌رود در سپتامبر 2023به زمین بازگردد.

وجود خطر
فضاپیما به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند چندین بار برای دست‌یابی به نمونه‌های سنگی تلاش کند اما این خطر وجود دارد که تلاش‌های پی‌در‌پی در یک مکان به نتیجه نرسد

این خبر را به اشتراک بگذارید