• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92796
+
-

5 فناوری برای خودروهای هوشمند‌تر از همیشه

5 فناوری برای خودروهای هوشمند‌تر از همیشه

وقتی در مسیری طولانی به تنهایی مشغول رانندگی هستید، حوصله‌تان سر نمی‌رود؟ در چنین شرایطی قطعا آرزو می‌کنید کاش یک همراه داشتید که علاوه بر همراهی شما در طول مسیر کمک‌تان می‌کرد. صدایی مانند فناوری SatNav در خودرو می‌تواند در شکست سکوت یکنواخت جاده به شما کمک کند. هر چند این فناوری هنوز قادر به مکالمه نیست اما به‌زودی هوش مصنوعی، رانندگی را تغییر می‌دهد. تحقیقات روی خودروهای بدون راننده در حال انجام است اما کمتر کسی درباره تکنولوژی‌ای که خودروی شما را به یک همراه خوب تبدیل می‌کند شنیده است. در آینده ماشین‌هایی که هنوز با راننده حرکت می‌کنند برای راننده‌شان تبدیل به یک همراه حساس و مراقب می‌شوند. فکر می‌کنید با چنین تکنولوژی فاصله زیادی داریم؟ خیر باید بگوییم نزدیک‌تر از آن است که فکرش را بکنید.

عادی شدن حرف زدن با ماشین


ما حالا دیگر کاملا با هوش مصنوعی آشنا هستیم. چه در خانه و چه در موبایل حالا ما می‌توانیم با سیری (siri) و الکسا کار کنیم. سیری و الکسا دستیاران هوشمندی هستند که جواب سؤال‌های شما را می‌دهند و موارد جست‌وجو را در وب درصورت تقاضا پیدا می‌کند. مشابهش هم ممکن است به‌زودی در ماشین‌های هوشمند اتفاق بیفتد. مرسدس در حال تعامل با سیری است تا آن را در خودروهای کلاس A خود به‌کار ببرد. این فناوری می‌تواند صدای راننده و نحوه حرف زدن آنها را تشخیص بدهد و فقط به‌دنبال یک سری دستورات اساسی نباشد. هوش مصنوعی می‌تواند معنای مکالمه را به همان روشی که یک انسان می‌تواند، تفسیر کند.

خودرویی با چشم‌های تیزبین


سیستم هشدار راننده‌ای هم‌اکنون در برخی خودروها وجود دارد که از طریق برخی صداها و لرزش‌ها سعی می‌کنند راننده را بیدار نگه‌دارد یا به او درباره تغییر مسیر ناگهانی هشدار بدهد. در سال 2021برنامه‌هایی به‌خودروهای هوشمند اضافه می‌شود که طی آن با نصب یک دوربین داخل خودرو، رفتار راننده زیرنظر قرار می‌گیرد. اگر راننده برای مدتی به جاده نگاه نکند و خواب‌آلود به‌نظر برسد ماشین عکس‌العمل نشان می‌دهد. این کار ممکن است با کم کردن سرعت و تماس با فردی انجام شود که بتواند راننده را هوشیار کند، صورت بگیرد. اما اگر راننده جواب ندهد ماشین کنترل را در دست می‌گیرد، سرعت را کم کرده و در گوشه‌ای پارک می‌کند. این کار برای بهبود ایمنی جاده امیدوار‌کننده است اما از نظر نقض حریم شخصی بسیار مورد بحث و چالش است.

فرمان صوتی از راه دور 


شاید قبلا در فیلم‌های علمی و تخیلی دیدن یک ماشین هوشمند که با دستور صاحبش روشن و خاموش می‌شود برایتان جذاب و خیال‌پردازانه بوده باشد اما حالا همان تصویر کارتون‌های علمی تخیلی در حال پیوستن به واقعیت است. با فناوری‌های جدیدی که به‌زودی فراگیر می‌شود رانندگان می‌توانند از طریق یک مچ‌بند با ماشینشان در ارتباط باشند. این تکنولوژی به آنها اجازه می‌دهد افراد پیش از آنکه به ماشین‌شان برسند آن را روشن کنند یا حتی صندلی را گرم کرده و مسیریاب را راه‌اندازی کنند. حتی می‌توانند چراغ‌ها را خاموش یا روشن و درها را قفل کنند. البته اگر دلشان می‌خواهد بوق هم بزنند. همه این کارها از راه دور با فرمان صوتی امکان‌پذیر است.

درمانی برای خشم جاده


قرار نیست ماشین‌های هوشمند فقط در این سطح باقی بمانند. دستیار هوش مصنوعی به‌وجود آمده است که می‌تواند حالت راننده و سلامتش را با ضربان قلب، حرکات چشم، حالت صورت و تن صدا تشخیص بدهد. در چنین شرایطی خودرو می‌تواند رفتار و اخلاق راننده را به خوبی ضبط کند و با آن ارتباط برقرار کند به این ترتیب در شرایطی که راننده عصبی یا تحت فشار است به‌صورت خودکار برای راننده موسیقی مورد علاقه‌اش را پخش می‌کند و حتی می‌تواند اماکنی مانند کافه و پارک را به او پیشنهاد بدهد تا در آنجا توقف و نفسی تازه کند.

همراهی آرام برای رانندگی


همانطور که تکنولوژی پیش می‌رود تا جایی که حالات راننده را مورد بررسی قرار دهد، قدم بعدی می‌تواند خودرویی باشد که به بهبود شرایط راننده کمک می‌کند و در واقع او را می‌فهمد!
وسایل نقلیه خودران درآینده نزدیک با کمک هوش مصنوعی می‌توانند زمانی که راننده دچار فشار عصبی است، رانندگی را برعهده بگیرند و روی شیشه جلوی ماشین عکس یا صحنه‌های آرامش‌بخش نشان دهد. شیشه‌های جلو با شیشه‌های هوشمند حتی می‌توانند فضای اطراف را سیاه کنند تا فضای آرام ایجاد کنند که به‌طور آزمایشی در تحقیقات مدام به‌عنوان حالت پیله شناخته می‌شود. جایی که فضای داخلی از بیرون غیرقابل مشاهده است و سرنشینان می‌توانند درحالی‌که ماشین رانندگی می‌کند استراحت کنند. این اتفاق با پیشرفت سیستم‌های خودران کامل صورت می‌گیرد. هم‌اکنون خودروهایی مانند تسلا می‌توانند تنها با حضور راننده پشت فرمان مسیر را به‌صورت خودکار طی کنند.
در آینده ممکن است علاوه بر رانندگی کامل خودرو، خوراکی یا نوشیدنی مورد علاقه راننده را از یخچال در اختیار او بگذارد. البته این تکنولوژی همچنان در دست توسعه است و تا سال 2035به بازار نمی‌آید. چه خوب و چه بد در آینده‌ای نزدیک خودروها در تشخیص هویت راننده پیشرفت زیادی خواهند کرد. دیگر مسخره نیست اگر فکر کنیم که رؤیاهای علمی تخیلی کودکی‌مان به‌زودی رنگ واقعیت می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید