• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92795
+
-

فرار ترافیک هوایی از آسمان ایران

فرار ترافیک هوایی از آسمان ایران

 بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از مطرح‌شدن اصابت موشک به بوئینگ اوکراینی، ترافیک هوایی آسمان ایران افت محسوسی داشته است .

به‌گزارش همشهری، صبح چهارشنبه گذشته یک فروند هواپیمای بوئینگ مسافربری اوکراین، 6دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه حضرت امام‌خمینی سقوط کرد؛ اما هنوز چند ساعت از وقوع این سانحه دردناک نگذشته بود که بحث احتمال موشک به این هواپیما و سرنگونی آن قوت گرفت و همین مسئله باعث شد برخی از ایرلاین‌های اروپایی، پروازهای خود به مقصد ایران و عراق را به حالت تعلیق درآورند.
با توقف پرواز ایرلاین‌های اروپایی به مقصد تهران و بغداد، بازار شایعات داغ  بود و گفته می‌شد هواپیماهای بین‌المللی به جای اینکه از آسمان ایران عبور کنند آن را دور می‌زنند. در ادامه بحث‌وجدل درباره چرایی سقوط هواپیما تا صبح شنبه که بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح منتشر شد، ادامه پیدا کرد و وقتی این بیانیه هم اصابت اشتباهی موشک به این هواپیما را تأیید کرد، انتشار شایعه افت محسوس ترافیک هوایی ایران و کوچ ایرلاین‌های خارجی به آسمان افغانستان با سرعتی بیش از گذشته ادامه پیدا کرد.

بی‌توجهی ترافیک هوایی به انتقام موشکی
سال‌هاست که مغفول ماندن ظرفیت‌های آسمان ایران برای تبدیل شدن به کریدور انتقال پروازهای بین‌المللی به بحثی جدی در حوزه حمل‌ونقل هوایی تبدیل شده و ترافیک عبوری از آسمان ایران، در مقابل چیزی که باید باشد، تقریبا هیچ است. در حقیقت ترافیک هواپیماها در آسمان ایران به‌جز در ایام تحریم عربستان و امارات علیه قطر همواره سبک و روان بوده اما بررسی داده‌های سایت فلایت رادار نشان می‌دهد همین ترافیک روان هم پس از داغ شدن بحث اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی از ایران کوچ کرده و عبور از آسمان عراق و افغانستان را به آسمان ایران ترجیح داده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد 4ساعت پس از وقوع حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی در عراق، باوجوداینکه اداره هوانوردی فدرال آمریکا پرواز خطوط هوایی این کشور در حریم هوایی ایران، عراق، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان را به‌دلیل افزایش فعالیت‌های نظامی و احتمال اشتباه در محاسبات ممنوع اعلام کرده بود، سایر ایرلاین‌ها هراسی از پرواز نداشته‌اند و ترافیک هوایی ایران و عراق که در زمان حمله موشکی کاهش یافته بود، به طرز چشمگیری افزایش یافته است. در ادامه وقتی هواپیمای اوکراینی در حوالی فرودگاه امام سقوط می‌کند و اخبار آن منتشر می‌شود بازهم عبور و مرور هواپیماهای خارجی از آسمان ایران عادی است و حتی 4ساعت پس از سقوط نیز که هنوز بحث اصابت موشک به این هواپیما همه‌گیر نشده بود، مسیر آسمان ایران از جنوب به شمال پرترافیک می‌شود.

کوچ اجباری ایرلاین‌ها
در شرایطی که ایرلاین‌های خارجی برای عبور از آسمان ایران، با انتقام موشکی سپاه کنار آمده بودند، یک روز پس از داغ شدن بحث اصابت موشک به بوئینگ اوکراینی، بخش عمده ترافیک هوایی آسمان ایران به آسمان کشورهای عراق و افغانستان منتقل شد و به‌جز چند پرواز ایرلاین‌های قطر و امارات که عموما به مقصد مسکو و اروپای شرقی انجام می‌شد، مابقی ایرلاین‌ها ترجیح دادند از فضای آسمان ایران استفاده نکنند. این وضعیت همچنان تا دیروز و لحظه تنظیم این گزارش ادامه داشت و همچنان آسمان ایران از کمترین ترافیک هوایی برخوردار بود.





این خبر را به اشتراک بگذارید