• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92771
+
-

مجوز احداث شهرک پوشاک  تا 2 ‌ماه آینده

مجوز احداث شهرک پوشاک  تا 2 ‌ماه آینده


احداث شهرک تخصصی پوشاک ازجمله برنامه‌هایی است که بعد از حادثه پلاسکو در دستور کار قرار گرفته اما با مشکلاتی مواجه شده است. با محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت‌وگو کرده‌ایم.

احداث شهرک پوشاک در چه مرحله‌ای است؟
احداث شهرک تخصصی صنعتی پوشاک به مشکل صدور مجوز تغییر کاربری خورده است. به گفته سازمان جهاد کشاورزی استان تهران  با توجه اینکه محل احداث این شهرک در منطقه روبه‌روی فرودگاه امام‌خمینی- جنب شهرک صنعتی شمس‌آباد، یکی از مراکز اصلی تولید شیر است، نمی‌توان در جوار آن شهرک صنعتی پوشاک احداث کرد. با وجود این در جلسه‌ای که اخیراً با حضور استاندار تهران، معاون وزیر جهاد و سازمان جهادکشاوری استان داشتیم در مورد چارچوبی توافق کردیم تا شرایط صدور مجوز تغییر کاربری این شهرک فراهم شود. نقشه احداث این شهرک در چارچوب طرح جامعی دیده شده که در آن برخی واحدهای کارگاهی، تولیدی، پشتیبانی، برندسازی، مدلینگ و... مستقر خواهند شد.

مجوزتغییر کاربری تا چه زمانی صادر می‌شود؟
به‌نظر می‌رسد با توجه به اقدامات انجام شده حداکثر طی 2‌ماه آینده مجوز تغییر کاربری زمین احداث این شهرک صادر و عملیات اجرایی آن در نهایت با مذاکرات وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی آغاز شود. با توجه به اینکه مجموعه صنت پوشاک قادر به ایجاد ارزش افزوده خوبی در اقتصاد کشور است، صنعتگران نیز برای استقرار در این شهرک تخصصی برنامه‌ریزی کرده‌اند. با وجود این شرکت شهرک‌های صنعتی پس از دریافت مجوز تغییر کاربری، زیرساخت‌های اولیه احداث شهرک پوشاک را حداکثر طی مدت 6‌ماه آماده خواهد کرد. اما روند احداث واحدهای تولیدی بستگی به نحوه عملکرد مالکان آنها دارد. اما با توجه به انگیزه تولیدکنندگان برای استقرار در این شهرک حتما روند احداث این واحدها نسبت به سایر واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی سریع‌تر خواهد بود.

سرمایه احداث چگونه تامین می‌شود؟
شرکت‌ شهرک‌های صنعتی سرمایه‌ لازم برای ایجاد زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز، خطوط تلفن، جاده و... را تامین کرده و با دریافت مجوز تغییر کاربری عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کند و سپس با توجه به هماهنگی‌ای که شرکت شهرک‌های صنعتی با انجمن صنایع نساجی انجام داده این زیرساخت‌ها توسط بنگاه‌های تولیدی براساس طرح‌های توجیهی فنی و اقتصادی و استفاده از منابع سرمایه‌گذاران و یا تسهیلات بانکی، تکمیل می‌شود. به محض صدور تغییر مجوز کاربری، شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران نسبت به بازگشایی معابر، جدول‌کشی، تامین برق و آب اولیه مورد نیاز اقدام می‌کند تا واحدهای تولیدی نسبت به تکمیل این فرایند اقدام کنند.

آیا تسهیلاتی به کسبه پلاسکو ارائه می‌شود ؟
اگر این واحدها متقاضی باشند می‌توانیم تسهیلاتی برای استقرار آنها در این شهرک درنظر گیریم. شرکت شهرک‌های صنعتی تهران و این سازمان آمادگی ارائه تسهیلات به واحدهای مذکور را دارد. گرچه واگذاری زمین‌ به تولیدکنندگان درشهرک‌های صنعتی از تخفیف‌های ذاتی برخوردار است و معمولا حداکثر 20 تا 30درصد این هزینه در ابتدا از متقاضیان دریافت و بقیه آن به‌صورت اقساطی و با دوره تنفس چندساله پرداخت می‌شود اما می‌توانیم برای واحدهای تولیدی آسیب دیده پوشاک در ساختمان پلاسکو، دریافت درصد هزینه اولیه یا دوره بازپرداخت و تنفس اقساط با آنها مساعدت کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید