• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92739
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/68RnQ
+
-

عملیات نجات سیل زدگان

500 روستای سیستان ‌و بلوچستان هنوز در محاصره سیلاب هستند و امدادرسانی به‌ آن‌ها با 6 بالگرد و تعدادی قایق در حال انجام است

عملیات نجات سیل زدگان

  بعد از گذشت 4 روز از بارندگی پرشدت در جنوب‌ و جنوب‌ شرق، سیلاب در سیستان ‌و بلوچستان در حال فروکش کردن است. با وجود این، همچنان 500 روستا در مرکز و جنوب استان در محاصره سیلاب هستند و امدادرسانی‌ به اهالی آنها با بالگرد و قایق ادامه دارد.  غرق شدن یک نفر در رودخانه سرباز  هم تلفات جانی است که این سیلاب بر جای گذاشته.
 به گزارش گروه ایرانشهر، مردم سیل‌زده در مرکز و جنوب استان از روند کند امدادرسانی‌ها گلایه‌ دارند. علاوه بر این‌که سیل راه‌های روستایی را بسته، قطع برق و آنتن‌دهی ضعیف تلفن‌های همراه هم عملا ارتباط آنها را با مناطق دیگر غیرممکن کرده است.  یکی از اهالی دشتیاری با ذکر این گلایه‌ها به همشهری می‌گوید: 2 بالگرد برای امدادرسانی به بیش از 500 روستا در نظر گرفته شده است. روستاهایی داریم که بعد از چند روز هنوز آب آشامیدنی ندارند. تا روز یک‌شنبه که دسترسی به هیچ روستایی ممکن نبود و از روز دوشنبه با رسیدن بالگردها تازه امدادرسانی به برخی مناطق آغاز شد.  در مناطقی از جمله دلگان و ‌عورکی هنوز بیشتر زمین‌های کشاورزی و خانه‌ها به صورت کامل زیر آب قرار دارند و مردم نمی‌توانند در خانه‌ها بمانند.  سعید بخشی، از اهالی کنارک، نیز با بیان این‌که آب، به دلیل قطع بارندگی در بالادست، در حال فروکش کردن است، به همشهری می‌گوید: با وجود فروکش کردن آب، شرایط هنوز عادی نشده است و بسیاری خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی زیرآب هستند.  او با بیان این‌که سیلاب در برخی از راه‌های روستایی هم فروکش کرده است، می‌افزاید: حتی در مسیرهایی که سیلاب فروکش کرده است هم به دلیل حجم گل و لای باقی‌مانده، امکان تردد وجود ندارد.  بخشی با بیان این‌که کمک‌های مردمی زیادی به منطقه رسیده است، از روند کند امدادرسانی به دلیل بسته بودن راه‌ها می‌گوید و توضیح می‌دهد:‌ در بسیاری از مناطق خود مردم با قایق در حال بردن کمک به روستاها هستند.

اسکان 1144 نفر در چادر
مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر سیستان ‌و بلوچستان با بیان این‌که ۱۱۴۴ نفر از آسیب‌دیدگان سیل در ۲۵۲ چادر اسکان یافته‌اند، به همشهری می‌گوید: در چند روز اخیر به ۳۴۲۸ نفر آسیب‌دیده امدادرسانی شد.
رسول راشکی با بیان این‌که ۹۸روستا در خاش، نیکشهر، دلگان، میرجاوه، هیرمند، سراوان، فنوج، سرباز، کنارک، ایرانشهر چابهار، سیب و سوران و زاهدان دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شدند، می‌افزاید: ۵۰۹ تخته موکت، ۱۰۵۸ تخته پتو و ۲۹۶۱ کیلوگرم نایلون از اقلامی بود که برای اسکان اضطراری توزیع شد و مورد استفاده قرار گرفت.

 500 روستا همچنان در محاصره
مدیرکل مدیریت بحران سیستان ‌و بلوچستان نیز با بیان این‌که آب در مناطق سیل‌زده در حال فروکش کردن است، به همشهری می‌گوید: امدادرسانی هوایی با 6 بالگرد در حال انجام است. همچنین اولین هواپیمای حامل کمک‌های امدادی روز گذشته (دوشنبه) در فرودگاه کنارک به زمین نشست. همچنین محموله‌هایی از کرمان، تهران، خراسان‌ شمالی و زنجان در حال ارسال به استان است.
عباسعلی ارجمندی با بیان این‌که اولین محموله ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به 7 نقطه استان ارسال شده است، می‌افزاید: مجموعه سپاه حدود 65 گروه جهادی را در قالب 1500 نفر به منطقه اعزام کرده است. همچنین 10 تیم تخصصی پزشکی و دام‌پزشکی و 5 گروه مهندسی از این مجموعه در منطقه حضور دارند.
او با بیان این‌که تاکنون 11 محور روستایی بازگشایی، برق 45 روستا و آب 21 روستای دیگر وصل شده است،‌ اظهار می‌کند: هنوز 500 روستا در محاصره هستند، اما خطر رفع شده است. لحظه به لحظه در حال رصد هستیم و گروه‌های عملیاتی به نوبت وارد روستاها می‌شوند.
ارجمندی با بیان این‌که دشتیاری، بنت، قصرقند، نیکشهر، فنوج، کنارک و دلگان بیش از دیگر مناطق به امدادرسانی فوری نیاز دارند‌، تصریح می‌کند: نیروی امدادی به اندازه کافی در منطقه وجود دارد، اما مردم می‌توانند به صورت نقدی یا با ارسال سبد غذایی، پتو، والور، سبد بهداشتی و آب معدنی به سیل‌زدگان سیستان‌ و بلوچستان کمک کنند.

دستورهای رئیس جمهوری
همچنین رئیس جمهوری در تماس تلفنی با احمد علی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان در جریان مسائل و مشکلات این استان در پی بارش‌های شدید و وقوع سیل قرار گرفت و دستورهای لازم را برای تسریع در روند امدادرسانی صادر کرد.
حسن روحانی در این تماس تلفنی بر اختصاص همه امکانات و تجهیزات و هماهنگی تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط برای مدیریت نهایی سیلاب‌ها و کمک به آسیب‌دیدگان تاکید کرد.

   سرریز 3 سد در سیستان ‌و بلوچستان
بارندگی‌های چند روز گذشته در کنار همه مشکلات پیش‌آمده برای مردم سیستان ‌و بلوچستان، خبرهای خوبی هم داشت و آن، سرریز سدهای پیشین شهرستان سرباز و خیرآباد نیکشهر بعد از 8 سال و سرریز سد زیردان برای اولین بار است. حجم سدهای این استان نسبت به سال آبی گذشته، 199 درصد افزایش یافته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید