• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 19 دی 1398
کد مطلب : 92417
+
-

ضربه به چشم آمریکا

پایگاه عین‌الاسد با عمر 40 ساله شهر آمریکایی کوچکی است در غرب عراق که دو باند فرودگاه و چند خط اتوبوسرانی دارد

ضربه به چشم آمریکا

جواد نصرتی _ خبرنگار

 پایگاه عین‌الاسد، پایگاهی که ایران به‌عنوان اقدام تلافی‌جویانه در پی ترور سردار قاسم سلیمانی مورد هدف قرار داده، بزرگ‌ترین پایگاه‌ آمریکا در عراق است و اهمیت استراتژیک بسیار زیادی برای این کشور دارد.
الاسد، همان پایگاهی است که ترامپ در سکوت خبری و در خفا برای جشن سال نو میلادی گذشته به آن سفر کرد و همان پایگاهی است که ترامپ اخیرا گفته است؛ میلیاردها دلار برای آن صرف کرده و حاضر نیست آن را ترک کند.
به گزارش بی‌بی‌سی، این پایگاه چنان بزرگ است که چند سینما، چند استخر، چند رستوران فست‌فود زنجیره‌ای آمریکایی و 2 خط اتوبوس داخلی دارد. شرایط پایگاه در منطقه تحت کنترل عراق و تحت کنترل آمریکا، تفاوت‌های فاحشی دارد و بخش آمریکایی آن، جاده‌ها، تاسیسات و در مجموع امکانات کاملا بهتری دارد. بخش آمریکایی این پایگاه، تقریبا همچون یکی از شهر‌های حومه‌ای در آمریکا طراحی و تجهیز شده است. 
 کار ساخت این پایگاه که حدود 140کیلومتری غرب بغداد در استان انبار قرار دارد، در ابتدای دهه 1980میلادی در دوران صدام حسین دیکتاتور سابق عراق شروع شد، اما بعد از حمله آمریکا به این کشور در سال 2003، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هوایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و به‌صورت بنیادینی متحول شد. این تاسیسات نظامی چنان تأثیرگذار بوده‌اند که برخی نیروهای آمریکایی، آن را «کمپ کیکی» می‌خواندند. بعد از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال‌های 2009و 2010، این پایگاه به عراق واگذار شد، اما بعد از آنکه نیروهای داعش کنترل استان انبار را در اختیار گرفتند و نیروهای ائتلاف برای مبارزه با داعش به عراق بازگشتند، در اختیار آمریکا و متحدان این کشور قرار گرفت. تنها بخش کوچکی از این پایگاه در اختیار عراقی‌هاست و علاوه بر آمریکایی‌ها که بخش عمده آن را در اختیار دارند، نیروهای نظامی دیگر کشورهای ائتلاف ازجمله بریتانیایی‌ها، کانادایی‌ها، نروژی‌ها و دیگران هم در آن هستند.
نام عین‌الاسد، در دوران ترامپ وقتی به‌صورت سراسری مطرح شد که هواپیمای حامل رئیس‌جمهور آمریکا و همسر او، آن‌طور که ترامپ بعدا در توییتر نوشت، در 26دسامبر 2018در تاریکی و درحالی‌که پرده پنجره‌های آن کشیده شده بود وارد این پایگاه شد. بسیاری، این سفر را که حتی با مقامات عراقی هم هماهنگ نشده بود به‌خاطر پنهان‌کاری‌های افراطی آن نشانه‌ای از ترس فرمانده کل قوای آمریکا خواندند و باعث شرمساری پنتاگون شد. نوامبر سال گذشته، مایک پنس هم به همراه همسرش برای جشن شکرگزاری به این پایگاه رفت و همچون ترامپ، از سربازان آن تمجید کرد. تخمین زده می‌شود که حدود 1500نیروی آمریکایی و ائتلاف در این پایگاه‌ قرار دارند. ‌ پایگاه عین‌الاسد نقش پررنگی در نبرد علیه داعش داشته است. آنطور که گارد ملی آمریکا گزارش داده، این پایگاه نقش حیاتی در ماموریت‌های جست و جو و نجات و شناسایی و تجسسی داشته است. این پایگاه همچنین محل استقرار نیروهای ویژه آمریکا در عراق است.
علاوه بر این، پایگاه عین‌الاسد محل اصلی تعمیر پرنده‌های سرنشین‌دار و غیرسرنشین‌دار نیروهای آمریکایی به شمار می‌رود و هواپیماهای کوچکتر و پهپادهای  زیادی در این پایگاه مستقر هستند.
این پایگاه، 2 باند اصلی هواپیما به طول حدود 4هزار متر دارد و گفته شده در روزهای اخیر، باندهای آن برای فرود بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-52که قرار است به منطقه اعزام شوند آماده‌سازی شده بود. آمار دقیقی از مساحت این پایگاه در دست نیست با این حال رسانه‌های غربی، آن را بسیار وسیع خوانده‌اند و در یک مورد،‌گفته شده است که محیط آن‌25 کیلومتر است . 
الاسد، پیش از اینکه با این نام خوانده شود، با نام القادسیه شناخته می‌شد که اشاره‌ای به نبرد کلیدی اعراب و نیروهای ساسانی دارد. صدام حسین، خود را با نام فاتح القادسیه معرفی می‌کرد. این پایگاه، در دوران حکومت صدام، با کمک و نظارت کشور یوگسلاوی شروع شد و هزینه پروژه آن، در آن زمان 280میلیون دلار بود. در دوران صدام، هواپیماهای میگ-21و میگ-25 در این پایگاه هوایی مستقر بودند. با این حال این پایگاه، بعد از حمله به عراق در سال 2003، ابتدا به‌دست نیروهای استرالیایی افتاد تا اینکه یک سال بعد، به‌عنوان بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در عراق توسط پنتاگون اداره می‌شد. این پایگاه، تحت نظارت نیروهای نظامی آمریکا، بازسازی شد و حتی کارخانه تامین نیروی برق خود را دارد.


   مردم آمریکا مخالف سیاست‌های ترامپ در قبال ایران

طبق یک نظرسنجی که درپی ترور سردار سلیمانی از سوی خبرگزاری رویترز انجام شده، 53درصد از مردم آمریکا با رویکردی که دونالد رامپ در قبال ایران در پیش گرفته است به‌شدت مخالف هستند. 15درصد نیز اعلام کرده‌اند تا حد زیادی با رفتار ترامپ در برابر ایران مخالفند. بر این اساس، تنها 39درصد از آمریکایی‌ها کاملا با سیاست‌های ترامپ نسبت به ایران موافق هستند. به نوشته رویترز، درنظرسنجی مشابهی که یک‌ماه قبل انجام شد، میزان مخالفان سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران حدود 43درصد بود و اتفاقات اخیر باعث افزایش 10درصدی مخالفان ترامپ شده است. همزمان 86درصد از طرفداران حزب دمکرات گفته‌اند که به‌شدت با سیاست‌های ترامپ علیه ایران مخالفند. طبق گزارش این خبرگزاری، نظرسنجی مذکور پیش از حمله موشکی ایران به پایگاه‌ نظامیان آمریکایی در خاک عراق انجام شده و احتمالا اکنون با انجام این حمله، میزان مخالفت‌ها با سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران افزایش پیدا کند. 63درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی هم گفته‌اند به‌شدت نگران جنگ با ایران هستند. ‌این نظرسنجی روز یکشنبه و دوشنبه هفته جاری انجام شده است.



میچ مک کانال
رهبر جمهوریخواهان در سنای آمریکا
قدرت ان را داریم که خویشتن‌داری نشان دهیم و اگر لازم باشد در زمان و مکانی که بخواهیم واکنش نشان دهیم.

ریچارد هاس 

مدیر پیشین سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا 
با اتفاقات اخیر، با گذر از مرحله بحران میان ایران و آمریکا، در آستانه یک جنگ قرار گرفته‌ایم. صادرنشدن ویزا برای وزیرخارجه ایران، بدترین شروع برای تلاش احتمالی آمریکا در راستای تنش‌زدایی بود. دو طرف تصور می‌کنند دست بالا را دارند و می‌توانند طرف مقابل را زودتر به عقب‌نشینی وادار کنند. این بدترین وضعیت در مدیریت بحران است. برای اینکه مقصر را پیدا کنیم و ببینیم چه شد که به اینجا رسیدیم، وقت زیاد است. اکنون اولویت باید کاهش تعجیل در تصمیم‌گیری باشد. هر دو طرف باید فرصتی برای ارزیابی مجدد وضعیت و برقراری ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم به هم بدهند. محمدجواد ظریف اعلام کرده است که ایران به‌دنبال افزایش تنش نیست. زمان مناسبی است که دونالد ترامپ هم اعلام کند که آمریکا به‌دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و آماده لغو تحریم‌هاست.

رابرت مالی 

مدیر گروه بین‌المللی بحران
عجیب است که تعداد زیادی موشک از سوی ایران شلیک شود و هیچ نیرویی در پایگاه‌ نظامی آمریکا کشته نشود. در واقع، ایران نشان داده که قدرت لازم را برای تلافی کردن دارد. 3موضوع مهم وجود دارد که سرنوشت آنها در نهایت سرنوشت تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا را تعیین می‌کند. اول اینکه آیا حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا آخر ماجراست یا ایران به‌گونه‌ای دیگر از طریق نیروهای منطقه‌ای باز هم از آمریکا انتقام خواهد گرفت؟ دوم اینکه، آیا اتفاقی در مسیر لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و احیای توافق هسته‌ای می‌افتد؟ فراموش نکنیم که اعمال تحریم‌های آمریکا نقطه آغاز این بحران بوده است. سوم، آیا ایران و آمریکا بر سر عراق به تفاهم می‌رسند؟ ایران اعلام کرده خواستار خروج کامل آمریکاست. ترامپ هم البته همین را می‌خواهد و درصورتی که نیروهایش را خارج کند، یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش را عملی کرده است.

باربارا اسلاوین 

مدیر برنامه «آینده ایران» در شورای آتلانتیک
بحران میان ایران و آمریکا لحظه به لحظه پیش می‌رود. تصمیم ایران برای اطلاع به دولت عراق در مورد حمله، تصمیمی بسیار عاقلانه بوده است. حتی اگر در نهایت بحران میان دو کشور به سمت جنگ نرود، همچنان شاهد افزایش هزینه تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال دوباره تحریم‌ها در چارچوب فشار حداکثری علیه ایران هستیم. اقدام اخیر آمریکا در ترور قاسم سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی آمریکایی‌ها در تلافی این اقدام، تبعاتی برای آمریکا خواهد داشت:
1- وضعیت کنونی به افزایش نفوذ ایران در عراق منجر خواهد شد. این در حالی است که فشارها برای کاهش حضور آمریکا در این کشور و حتی خروج از آن نیز افزایش پیدا کرده است.
2- اکنون گروه‌هایی همچون داعش شهامت بیشتری برای حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق پیدا خواهند کرد.
3- در شرایطی که ایران بار دیگر برنامه هسته‌ای خود را فعال کرده است، احتمال آغاز یک بحران هسته‌ای تازه در منطقه خاورمیانه وجود دارد. دیگر کشورهای این منطقه هم ممکن است به سمت دستیابی به قدرت هسته‌ای بروند.


به گزارش بی‌بی‌سی، این پایگاه چنان بزرگ است که چند سینما، چند استخر، چند رستوران فست‌فود زنجیره‌ای آمریکایی و 2 خط اتوبوس داخلی دارد. وضعیت پایگاه در منطقه تحت کنترل عراق و تحت کنترل آمریکا، تفاوت‌های فاحشی دارد و بخش آمریکایی آن، جاده‌ها، تاسیسات و در مجموع امکانات کاملا بهتری دارد. بخش آمریکایی این پایگاه، تقریبا همچون یکی از شهر‌های حومه‌ای در آمریکا طراحی و تجهیز شده است

 

این خبر را به اشتراک بگذارید