• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 14 دی 1398
کد مطلب : 91941
+
-

پنجره‌­ای رو به مسکن محرومان

ستاد مسکن محرومان با حضور 6 نهاد حمایتی و انقلابی تشکیل شده و قرار است ساخت سالانه 200هزار واحد مسکونی را برای کم‌درآمدها مدیریت کند

با تشکیل یک ستاد و یک کارگروه ساخت مسکن برای 3 دهک کم‌درآمد جامعه، راه برای احداث خانه به محرومان با اعطای وام بلاعوض مسکن باز شده است. وزیر راه و شهرسازی اواخر هفته گذشته از تشکیل ستاد مسکن محرومان با مشارکت تمام نهادهای حمایتی خبر داده بود.
به گزارش همشهری، در جریان ورود دولت به حل مشکل بازار مسکن با طرح اقدام ملی، تفاهمنامه‌هایی نیز با نهادهای حمایتی و انقلابی امضا شد تا از مسیر واگذاری زمین دولتی، گامی در تأمین مسکن مورد نیاز اقشار خاص و دهک­‌های کم‌درآمد برداشته شود. در این مسیر، 3 تفاهمنامه ساخت مسکن میان وزارت راه و شهرسازی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و ستاد نیروهای مسلح امضا شد. طبق اعلام سازمان ملی زمین و مسکن، رایزنی این زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی با کمیته امداد و بهزیستی نیز ادامه دارد.

همکاری 6نهاد و بنیاد در مسکن محرومان
وزیر راه و شهرسازی، سه­‌شنبه گذشته از تشکیل یک ستاد و یک کارگروه ساخت مسکن برای 3 دهک اول جامعه و محرومان خبر داد و احداث مسکن با وام بلاعوض برای گروه‌های هدف را از مأموریت‌های این ستاد و کارگروه اعلام کرد. محمد اسلامی در حاشیه افتتاح متروی هشتگرد، افزود: مقرر شده است با همگرایی، همزبانی و هماهنگی این ستاد و کارگروه، نقشه‌ای برای شناسایی محرومان تهیه شود و برای مسکن 3 دهک اول یکپارچه تصمیم بگیریم. به گفته اسلامی، در این فرایند وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی کرده‌ زمین وام بلاعوض تخصیص دهد و ساخت واحدهای مسکونی مورد نظر، با مشخصاتی که در طراحی‌های بنیاد مسکن است، انجام می‌شود. وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: کارگروه مسکن محرومان، متولی تهیه نقشه راه این اقدام است و در استان‌ها نیز توسط استاندارها قرارگاهی عمل می‌شود تا با توجه به منابعی که بسیج مستضعفان، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، بهزیستی و خیرین مسکن‌ساز دارند، یک تصمیم یک‌شکل و هماهنگ برای مسکن محرومان اتخاذ شود.

مسکن محرومان؛ هرسال 200هزار واحد
بررسی‌­ها نشان می­دهد در جریان ساخت مسکن محرومان، محوریت این اقدام با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواهد بود و سالانه 200هزار واحد مسکونی بر این اساس ساخته خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی نیز در نشست تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد نیز که هفته گذشته با حضور نهادهای حمایتی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، بر این امر تأکید کرد و گفت: سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، خیرین مسکن‌ساز، بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه و بسیج مستضعفان با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وظیفه تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد را بر عهده دارند و این نشست هم برای همگرایی نهادها در این زمینه برگزار شد. به گفته اسلامی با تشکیل ستاد هماهنگی و راهبری احداث واحدهای مسکونی برای گروه‌های کم‌درآمد، مقرر شده کمیته اجرایی این ستاد نیز شکل بگیرد؛ به‌نحوی‌که احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور در برنامه نهادهای حمایتی قرار بگیرد.

فرایند تأمین اعتبار مسکن محرومان
براساس اظهارات وزیر راه و شهرسازی، در جریان تجهیز منابع مورد نیاز برای احداث سالانه 200هزار واحد مسکونی اقشار کم‌درآمد، تسهیلات ارزان‌قیمت بانک مرکزی، کمک‌های حساب ۱۰۰ حضرت امام (ره)، کمک بلاعوض بنیاد مسکن و همچنین کمک سازمان‌ها و نهادهای حمایتی اعم از آستان قدس رضوی، سازمان اوقاف و امور خیریه، بسیج مستضعفان، کمیته امداد و بهزیستی نقش مؤثری دارد. به گفته اسلامی عملیاتی کردن احداث این تعداد واحد مسکونی برای گروه‌های کم‌درآمد در استان‌ها به شکل قرارگاهی و با استفاده از ظرفیت استان‌ها و استانداری‌ها انجام می‌شود. او با اشاره به اینکه دهک‌های یک تا سه درآمدی، عملاً امکان پرداخت اقساط تسهیلات اختصاص یافته برای ساخت مسکن را ندارند، بر نقش پررنگ نهادهای حمایتی در این راستا تأکید کرد و گفت: با ارائه کمک‌های بلاعوض نهادهای حمایتی و همچنین ارائه رایگان خدمات مهندسی، نهضتی پایه‌گذاری خواهد شد تا از این طریق احداث مسکن محرومان، عملیاتی و اجرایی شود. به گفته اسلامی، شناسایی و احصای افراد واجد شرایط و برنامه مسکن محرومان از طریق بانک اطلاعاتی نهادهای حمایتی مشخص می‌شود.

   تفکیک مأموریت نهادها در مسکن محرومان

وزیر راه و شهرسازی از اعلام آمادگی بسیج برای ساخت واحدهای مسکونی برای گروه‌های کم‌درآمد خبر داده و گفته است: بنیاد مسکن با توجه به مسئولیت قانونی، محوریت و تمرکز کار را برعهده دارد و بنیاد مستضعفان نیز در تأمین مصالح نقش ایفا می‌کند. منوچهر خواجه‌دلویی، معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان درباره فعالیت‌های این نهاد در تأمین مسکن محرومان می‌­گوید: برنامه پنج‌ساله‌‌ای با همکاری مشترک بنیاد مستضعفان وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد تدوین شده و ضمن شناسایی و احصای زمین‌های مرتبط با احداث مسکن محرومان، تولید مصالح ساختمانی ازجمله فولاد، سیمان و دیگر امکانات بنیاد مستضعفان در خدمت این طرح قرار گرفته است. علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفته است: تأمین مسکن محرومان، تلفیقی از فعالیت‌های بنیاد مسکن با دستگاه‌های متولی همچون بنیاد مستضعفان، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، سازمان اوقاف و امور خیریه و سایر نهادهای حمایتی در کشور است و مثلاً در تفاهمنامه‌های بنیاد مسکن با بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره)، برای تأمین مسکن خانوارهای دارای معلول مدنظر قرار گرفته و در تفاهمنامه با بهزیستی برای احداث واحدهای مسکونی در شهرهای زیر 25هزار نفر برنامه‌ریزی شده است. همچنین در تفاهمنامه بنیاد مسکن با خیرین مسکن‌ساز، احداث 20هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد موردتوافق قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید