• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 6 آذر 1398
کد مطلب : 88913
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/yPP0E
+
-

نهضت استیضاح در بهارستان

قرار بود این هفته مجلس پیگیر و رافع مشکلات حاصل از افزایش نرخ بنزین باشد و با حضور مقامات و مسئولان امنیتی و انتظامی در جریان اعتراضات و چند و چون آن قرار گیرد، اما ماحصل 4نشست علنی این هفته بهارستان به بلوای 4طرح استیضاح است. دیروز طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم تقدیم هیأت رئیسه شد، اگرچه در مجلس این راهبرد حاکم است که هیأت رئیسه مجلس در شرایط فعلی استیضاح را به صلاح نمی‌داند و تلاش می‌کند از استیضاح‌های پی‌در‌پی جلوگیری کند.

سد هیأت‌رئیسه در برابر خشم نمایندگان 
استیضاح وزرای جهادکشاورزی، کشور، نفت و آموزش و پرورش طرح‌هایی هستند که از نشست صبح یکشنبه تا نشست دیروز بهارستان یکی بعد از دیگری به جریان افتاد. اگر محمود حجتی استعفا نمی‌کرد، مجلس دیروز یک استیضاح را به نام خود ثبت کرده بود اما وزیر جهادکشاورزی استعفا در پاستور را به استیضاح در پارلمان ترجیح داد.
 استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در نشست عصر بهارستان با 45امضا از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول شد و برای بررسی به کمیسیون انرژی به‌عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شد. بعد از خروج مجلس از شوک بنزین، استیضاح وزیر کشور به‌خاطر عدم‌پیش‌بینی تمهیدات امنیتی و اجتماعی لازم بعد از اجرای مصوبه بنزینی سران قوا به جریان افتاد و با قریب به 20امضا به هیأت رئیسه ارائه شد. دیروز اما قرعه مجلسی‌ها به نام وزیر نو‌کار دولت یعنی حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در آمد و طرح استیضاحش به هیأت رئیسه ارائه شد. 
در همین راستا دیروز علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس با اعلام خبر تحویل استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیأت رئیسه، گفت: طرح استیضاح حاجی‌میرزایی با ۶۰ امضا‌ تحویل هیأت‌رئیسه شد و هیأت‌رئیسه آن را برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع کرد.
خلف وعده در اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان، کلاس‌های بدون معلم و عدم‌تامین متون درسی از اول مهر تاکنون، عدم‌توزیع عادلانه نیروی انسانی و امکانات آموزشی، انتصاب مسئولان ناکارآمد، عدم‌نظارت بر عملکرد مسئولان تحت امر، عدم‌تعیین تکلیف کامل نیروهای حق‌التدریسی خرید خدمت و آموزشیاران نهضت سوادآموزی و کمبود نیروی انسانی در رده‌های آموزشی و خدماتی در مدارس از محورهای این استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.
 
زنگنه در کمیسیون انرژی
هرچند دیروز زنگنه برای پاسخگویی به استیضاح‌کنندگانش در کمیسیون انرژی حاضر شد و شیب امضاهای طرح استیضاح او روند صعودی را طی می‌کند، اما به گفته محمد‌رضا بادامچی، نماینده تهران، پایگاه او در مجلس چنان است که حتی اگر طرح استیضاحش در کمیسیون منتفی نشود و به‌ صحن علنی برسد، او دغدغه زیادی برای حفظ کرسی وزارتش ندارد. 
 به‌رغم این دیدگاه محمد‌جواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس، با بیان اینکه تعداد امضاهای زنگنه از 45 به 75عدد رسیده است، گفت: انتقادات استیضاح‌کنندگان در مورد افزایش قیمت بنزین به وزیر نفت جدی است و کار زنگنه برای اقناع استیضاح‌کنندگانش دشوار است و تسلیم تصمیم هیأت رئیسه نمی‌شوند.
از سوی دیگر، اگرچه نمایندگان عبدالرضا رحمانی فضلی را در مقام رئیس شورای امنیت کشور که مسئولیت اجرای نرخ جدید بنزین و پیش‌بینی و کنترل اعتراضات مردمی را برعهده داشت مقصر شماره یک اعتراضات وسیع و پر‌دامنه‌ گرانی بنزین می‌دانند و به همین دلیل استیضاحش را کلید زده‌اند، اما رحمانی‌فضلی که از مدیران نزدیک به لاریجانی محسوب می‌شود نیز چون زنگنه نگرانی چندانی بابت اقناع مجلس و رویه عملکردی‌اش در ماجرای افزایش قیمت بنزین ندارد و کرسی وزارتش را خطری تهدید نمی‌کند.

ورای تدبیر جدید هیأت رئیسه در بحث استیضاح‌ها، بی‌سرانجامی طرح‌های استیضاح در مجلس به‌دلیل نا‌کارآمد‌شدن جایگاه بهارستان موضوعی است که قریب‌به‌ا‌تفاق نمایندگان به آن معترفند و آن را سبب بی‌انگیزگی نمایندگان در قبال ضعف دولت و وزرا می‌دانند؛ چنان‌که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی می‌گوید که مجلس نای استیضاح ندارد. در همین راستا یحیی کمالی‌پور، عضو فراکسیون مستقلین مجلس در این‌باره به همشهری گفت: مدتی است هیچ طرح استیضاحی را امضا نکرده‌ام، همه استیضاح‌هایی که امضا کردم، به‌دلیل انصراف استیضاح‌کنندگان در پی لابی و رایزنی دولتی‌ها منتفی شد، لذا تصمیم گرفتم دیگر طرح استیضاحی را امضا نکنم چراکه عدم‌اجرایی‌شدن آنها را جفای به مردم می‌دانم.
وی افزود: مجلس اگر در جایگاه واقعی خودش قرار داشت و نمایندگان انصافا وکیل مردم بودند، الان باید خیلی از وزرا را به‌دلیل مشکلات معیشتی مردم و گرانی‌های اخیر و نابسامانی بازار خودرو مجلس عزل می‌کرد؛ حتی اگر به قیمت از نصاب افتادن کابینه می‌شد و رئیس‌جمهوری مجبور بود برای کابینه رأی مجدد از مجلس بگیرد.
از 19وزیر کابینه دوازدهم تا‌کنون 7وزیر راه و شهر‌سازی‌، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت، کار، امور اقتصادی و دارایی و بالاخره جهادکشاورزی به‌دلیل استعفا یا استیضاح از سوی مجلس برکنار شده‌اند. 
این در حالی است که از عمر دولت دوازدهم همچنان نزدیک به 2سال باقی است و اگر در این 2سال، 2وزیر دیگر به هر دلیلی برکنار شوند یا تغییر کنند، دولت باید برای کل کابینه رأی اعتماد بگیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید