• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88071
+
-

مسدودی اینترنت به‌زودی رفع می‌شود

سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات همزمان از تلاش و پیگیری برای عادی‌شدن شرایط ارتباطی و بازگشایی هر‌چه سریع‌تر گیت‌وی‌های اینترنت کشور خبر داده‌اند

دانش
مسدودی اینترنت به‌زودی رفع می‌شود

پس از حدود ۴۸ ساعت قطع دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت جهانی، علی ربیعی، سخنگوی دولت از بازگشت قریب‌الوقوع  وضعیت شبکه ارتباطی کشور به حالت عادی خبر داده است. سخنگوی دولت روز گذشته در نشستی خبری گفت: جاهایی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط هستند، مشکلات آنها حل شده است و تلاش می‌کنیم مشکلات ظرف امروز و فردا در سایر استان‌ها نیز به حالت عادی برگردد.

محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات هم روز گذشته از انجام پیگیری‌های لازم برای وصل‌شدن سریع‌تر اینترنت خبر داد. او با اعلام اینکه اینترنت اختلال ندارد، بلکه به دستور و تشخیص شورای امنیت کشور با ابلاغ به اپراتورها قطع شده، گفت: پیگیری‌های لازم در حال انجام است تا با عادی‌شدن شرایط، مجوز لازم صادر شود و شرکت‌ها مجدد اینترنت را برقرار کنند. او با بیان اینکه قطع خدمات ضربه بسیاری به خدمات و مردم زده اما حفظ امنیت کشور به تشخیص شورای امنیت کشور بسیار حائز اهمیت است، تأکید کرد: من با گروه‌های مختلف که در این موضوع دست‌اندرکار هستند، مانند وزارت کشور، صحبت کردم تا سریع‌تر اینترنت وصل شود.

به گزارش همشهری، به‌دنبال شرایط ویژه کشور امکان دسترسی به اینترنت بین‌الملل برای بخش قابل‌توجهی از کاربران در شهرهای مختلف کشور از شنبه‌شب قطع شده‌ و کاربران اکنون در واقع بر بستر شبکه داخلی اطلاعات یا شبکه ملی اطلاعات تنها امکان دسترسی به سرویس‌ها و پلتفرم‌های داخلی را دارند. این محدودیت دسترسی براساس اعلام مقام‌های آگاه در وزارت ارتباطات با تصویب شورای امنیت کشور اعمال شده است. با بسته‌شدن گیت‌وی‌های اینترنت کشور که همان مرزهای اینترنت به‌حساب می‌‌آیند، هر‌چند کاربران می‌توانند از سرویس‌های داخلی استفاده کنند اما دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌های خارجی تقریبا غیرممکن است.

تکذیب زندگی همیشگی در شبکه داخلی 
به‌دنبال قطع دسترسی به اینترنت کشور، برخی رسانه‌ها شایعاتی را درباره دائمی‌بودن این شرایط یا تمدید این وضعیت تا زمان نامعلوم منتشر کردند. وزیر ارتباطات روزگذشته اما به صراحت این ماجرا را رد کرده و تأکید کرد اصولا چیزی به نام اینترنت داخلی برای کشور معنا ندارد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت در پاسخ به این پرسش که آیا اینترنت داخلی می‌شود، گفت: خیر این صحت ندارد. اینترنت داخلی معنا ندارد بلکه یک عبارت کاریکاتور شده و بسیار غلط است. ما موضوعی به نام اینترنت ملی نداریم.

تلاش برای بازگشت اینترنت به شبکه ملی اطلاعات
شبکه ملی اطلاعات در واقع شبکه داخلی کشور است که تا پیش از این هم به‌عنوان مکمل اینترنت کشور فعال بوده است. در قبل از ناآرامی‌های اخیر هم کاربران ایرانی برای دسترسی به دیتای سرویس‌های داخلی ازجمله پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم از مزیت‌های همین شبکه استفاده می‌کردند اما امکان دسترسی به سرورهای خارج از ایران هم داشتند. در نخستین آزمایش سخت شبکه‌ملی اطلاعات با قطع اینترنت در ابتدا برخی سرویس‌های داخلی دچار مشکل و اختلال شدند اما به‌تدریج تلاش شد تا این مشکلات هم برطرف شوند. مقام‌های آگاه در این رابطه می‌گویند هم‌اکنون وضعیت فعالیت کسب‌و‌کارهای داخلی روی این شبکه پس از اختلال‌های اولیه به وضع پایدار رسیده است. در ساعت‌های اولیه قطع اینترنت به‌خاطر اینکه بخشی از آی‌پی‌هایی که کسب‌و‌کارهای ایرانی استفاده می‌کردند، متعلق به خارج بود، دسترسی به آنها مختل شد که تلاش شد این مشکلات به‌خاطر شرایط ویژه کشور رفع شود. همچنین شورای امنیت اجازه داد که دیتاسنترها به اینترنت وصل شوند تا کسب‌و‌کارها به‌خاطر استفاده برخی‌ پلتفرم‌های جهانی دچار مشکل نشوند.

با وجود این، مقام‌های وزارت ارتباطات پیش از این بارها تأکید کرده‌اند که در شرایط عادی کشور به هیچ عنوان اعتقادی به جداسازی شبکه ملی اطلاعات از اینترنت جهانی ندارند. وزیر ارتباطات چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری درباره این ایده که برخی به‌دنبال آن هستند، گفته بود: عده‌ای تعبیرشان از شبکه ملی اطلاعات این است که باید دور خودمان سیم خاردار بکشیم. این یک واقعیت است و عده‌ای چنین نگاهی دارند. استقلال را با قطع ارتباط با دنیا مساوی می‌دانند. استقلال معنایش این نیست که ارتباطمان را با دنیا قطع کنیم. هر وقت از شبکه‌ملی اطلاعات صحبت می‌کنند، کلمات فیلترینگ و حذف وابستگی به سرویس‌های خارجی را کنارش می‌‌آورند. این تعبیر غلطی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید