• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 28 آبان 1398
کد مطلب : 88063
+
-

یارانه بنزینی درحساب مردم

مرحله اول کمک معیشتی دیشب به‌حساب سرپرستان خانوار 20میلیون ایرانی واریز شد

معیشت
یارانه بنزینی درحساب مردم

نخستین مرحله از یارانه نقدی طرح معیشت ملی  دیشب به‌حساب سرپرستان 20میلیون ایرانی واریز شد و قرار است مرحله دوم آخر همین هفته و مرحله سوم هم اوایل هفته بعد به‌حساب مردم واریز شود. این تصمیم در قالب طرح معیشت ملی و پس از افزایش و سهمیه‌بندی قیمت بنزین صورت می‌گیرد تا جلوی فشار بیشتر به مردم گرفته شود. معاون وزیر کار می‌گوید: ثبت‌نام اینترنتی برای آن‌دسته از شهروندانی که مشمول دریافت کمک معیشتی دولت قرار می‌گیرند تا آخر این هفته آغاز شده و اطلاعات مربوط به واریز یارانه نقدی دوم از طریق سرشماره سامانه‌3330 به اطلاع مردم می‌رسد. 

کارگران، کارمندان، معلمان،  روستائیان و عشایر، مستمری‌بگیران، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بازنشستگان و سایر اقشار کم‌درآمد مشمول کمک نقدی دولت هستند.  دیروز برخی مقامات دولتی در یک نشست خبری در حضور سخنگوی دولت، جزئیات بیشتری از نحوه اختصاص کمک معیشتی دولت در قالب یارانه نقدی جدای از یارانه نقدی قبلی را تشریح کردند. معاون فنی سازمان برنامه و بودجه از واریز نخستین کمک حمایتی دولت خبر داد و گفت: نخستین مرحله پرداخت سبد حمایتی دولت دیشب برای ۲۰‌میلیون نفر واریز شد و مرحله دوم اواخر هفته و مرحله سوم نیز اوایل هفته آینده واریز خواهد شد.

محمدرضا عدل درباره منابع این سبد حمایتی نیز گفت: برآورد ما این است که از تغییرات قیمت سوخت، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم. به دستور رئیس‌جمهوری، مکلف هستیم نظارت کنیم تا یک ریال از این درآمدها در بودجه عمومی صرف نشود. وی اظهار داشت: تمام این درآمدها در قالب طرح حمایت معیشتی خانوار (که حدود ۶۰میلیون نفر است) پرداخت می‌شود.
این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که چه تضمینی برای اجرا و تداوم طرح‌های معیشتی وجود دارد؟ گفت: در ستاد تدوین لایحه بودجه سال‌۹۹ منابع و مصارف اعتبارات سال آینده را بررسی کرده‌ایم و به دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه، ردیف مجزایی برای طرح حمایتی در بودجه درنظر گرفته شده است. معاون فنی سازمان برنامه و بودجه گفت: بنابراین، پرداخت‌های معیشتی تبدیل به قانون می‌شود و آن قانون تضمینی برای پرداخت‌ها خواهد بود و نگرانی در بین مردم از بابت عدم‌پرداخت بسته‌های حمایتی نباید وجود داشته باشد.

نحوه اطلاع‌رسانی به مردم
احمد میدری، معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از راه‌اندازی سامانه‌۳۳۳۰ با همکاری وزارت ارتباطات خبر داد و گفت: ما از این شماره به‌عنوان درگاه رسمی ارتباط با مردم استفاده خواهیم کرد و هرگاه پیامکی بخواهد ارسال شود، از طریق همین شماره ارسال می‌شود. به گفته وی، وضعیت یارانه‌ها و بسته‌های معیشتی از این درگاه به اطلاع مردم خواهد رسید.
وی با بیان اینکه صرف کارمند دولت یا کارگر‌بودن به‌معنای این نیست که بسته معیشتی به آنها تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: ۶۰میلیون نفر مشمول این طرح هستند که براساس جدول سازمان برنامه و بودجه، در 3 نوبت بسته معیشتی را دریافت خواهند کرد.
به گفته میدری، افراد مشمول از طریق درگاه اینترنتی تا پایان هفته می‌توانند به ثبت‌نام پرداخته که پس از بررسی، به آنان اطلاع‌رسانی خواهد شد و شاخص‌های درنظر گرفته شده برای شناسایی خانوارهای مشمول، مجموعه‌ای از شاخص‌هاست که استطاعت مالی افراد را نشان خواهد داد. وی خاطرنشان کرد:‌ ۶۰ میلیون نفر یادشده - برای دریافت بسته حمایتی - شامل ۷۲‌درصد جمعیت کشور خواهد شد و ۲۸‌درصد دیگر باقیمانده در حقیقت 3 دهک بالای درآمدی هستند که مشمول دریافت این بسته نخواهند بود.

راهنمای درخواست دوباره
مهدی قمصریان، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه مبلغ تعیین شده در طرح معیشت دولت در 3مرحله به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، گفت: مرحله نخست دیشب به‌حساب سرپرستان 20میلیون خانوار واریز شد و در مرحله دوم هم چهارشنبه شب و در مرحله سوم هم شنبه شب آینده اقدام و حساب سرپرستان خانوار شارژ خواهد شد. وی درباره سازوکار درخواست مجدد برای بهره‌مندی از کمک معیشتی دولت اظهار کرد: پس از اتمام مرحله واریز مبالغ تعیین شده، کسانی که مشمول این طرح نشده‌اند از 2طریق سامانه تلفنی تعیین شده و پایگاه اینترنتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام می‌کند، تمامی افرادی که خود را مستحق دریافت این کمک می‌دانند امکان ثبت‌نام غیرحضوری دارند و نتیجه آن هم به‌صورت غیرحضوری به آنها اعلام می‌شود و پس از تأیید توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنها مشمول کمک معیشتی دولت خواهند شد و حتی تأکید می‌شود که مبالغی که در مراحل قبلی به‌حساب سرپرستان 60میلیون خانوار ایرانی واریز شده، هم مشمول آن افراد خواهد شد. قمصریان در عین حال تأکید کرد: کمک معیشتی دولت هیچ ربطی به یارانه نقدی 45هزار و 500تومان ندارد و کسانی که پیش از این یارانه آنها به هر دلیل قطع شده ولیکن  درخواست بهره‌مند شدن از کمک معیشتی دولت را دارند، می‌توانند از طریق سامانه‌های اعلام شده، درخواست بدهند تا پس از بررسی و تأیید توسط وزارتخانه یادشده، مشمول کمک معیشتی دولت شوند. وی افزود: البته این نکته هم مهم است که افراد ثروتمندی که هم‌اکنون یارانه نقدی نمی‌گیرند، به هیچ عنوان مشمول دریافت کمک معیشتی دولت نخواهند شد.

مراقب کلاهبرداران باشید
به گزارش همشهری، ‌ احتمال کلاهبرداری از مردم و سوءاستفاده از اطلاعات حساب‌های بانکی از طریق کلاهبرداری اینترنتی و فیشینگ با آغاز طرح معیشت ملی و ثبت‌نام اینترنتی از مشمولان دریافت یارانه نقدی دوم وجود دارد. 
پیش از این پلیس فتا در اطلاعیه‌ای رسمی به مردم هشدار داده بود: با توجه به سوءاستفاده مجرمان سایبری از طرح حمایت معیشتی دولت که در پی اجرای سهمیه‌بندی بنزین به اجرا گذاشته خواهد شد، به پیام‌های ثبت‌نام در این طرح توجه نکنند و هرگونه اخبار را فقط از منابع رسمی کشور دریافت کنند.

اطلاعیه مهم وزارت رفاه

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون مشمولان طرح حمایت معیشتی اطلاعیه‌ای صادر کرد. براساس این اطلاعیه، دولت برای حمایت از معیشت مردم از محل افزایش قیمت بنزین که در برگیرنده 60میلیون ایرانی است، مبالغ تعیین شده برای نخستین گروه از مشمولان طرح شامل 20میلیون نفر را دیشب به‌حساب آنان واریز کرد و در 2نوبت بعدی تا اوایل هفته آینده 40میلیون نفر مشمول باقیمانده، مبالغ خود را دریافت خواهند کرد. همچنین به اطلاع هموطنان می‌رساند، افرادی که در فهرست مشمولان طرح حمایت معیشتی دولت قرار نگرفته‌اند می‌توانند از اواسط هفته آینده از طریق کد دستوری# 6369* از وضعیت خود مطلع شوند. چنانچه درخواست این گروه از هموطنان هر زمان مورد تأیید قرار گیرد، مبلغ بسته حمایت معیشتی از ابتدای اجرای طرح به‌حساب آنان واریز خواهد شد و افراد از هرگونه مراجعه حضوری به این وزارتخانه و ادارات استانی خودداری کنند.

مرحله دوم یارانه بنزین  اواخر هفته و مرحله سوم نیز اوایل هفته آینده واریز می‌شود

  پرداخت‌‌ کمک معیشتی دولت به مردم تبدیل به قانون می‌شود

  ثبت‌نام اینترنتی برای دریافت کمک معیشتی دولت تا آخر هفته شروع می‌شود

این خبر را به اشتراک بگذارید