• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 11 آبان 1398
کد مطلب : 86692
+
-

شرایط دریافت خانه در قالب طرح ملی مسکن اعلام شد

جزئیات واگذاری مسکن ارزان دولتی

ثبت‌نام طرح ملی مسکن از ۱۵آبان آغاز می‌شود

 با اعلام شروط سه‌گانه دریافت مسکن ارزان قیمت دولتی، از 15آبان‌ماه کار ثبت‌نام متقاضیان دریافت خانه، براساس مبانی طرح ملی مسکن در 10استان آغاز می‌شود. به‌گزارش همشهری، طرح ملی مسکن که نوعی جایگزین برای مسکن مهر تلقی می‌شود، رفته رفته درحال اجرایی شدن است. پیش از این سامانه آباد به‌صورت آزمایشی در استان کرمان آغاز به کارکرده بود تا حفره‌های احتمالی طرح، پیش از اجرا شناسایی شود که با رفع معایب این سامانه، قرار است از 15آبان‌ماه کار ثبت‌نام متقاضیان مسکن در 10استان دیگر آغاز شود. در این طرح، دولت تامین زمین را برعهده دارد و بنیاد مسکن و چند وزارتخانه دیگر هم کار ساخت 400هزار واحد مسکونی را ظرف 2سال به انجام می‌رسانند. براساس این طرح در طول امسال و سال‌آینده 400هزار واحد مسکونی ساخته و به متقاضیان تحویل می‌شود؛ همچنین ساخت سالانه ۲۰۰هزار واحد مسکن روستایی ازجمله برنامه‌های درج شده در طرح ملی مسکن است. وزارت راه درنظر دارد، زمین مورد نیاز برای ساخت را در برخی مناطق در اختیار گروه‌هایی قرار دهد تا آنها خود به‌صورت گروهی اقدام به ساخت‌وساز کنند.

شرایط دریافت مسکن ملی
براساس اعلام وزارت راه و شهر‌سازی ‌3شرط برای متقاضیان دریافت مسکن ملی اعلام شده است؛ متقاضیان باید متأهل باشند و در همان شهری که تقاضای مسکن کرده‌اند، ساکن باشند و همچنین قبلا از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید واحدهای مسکونی استفاده نکرده باشند. با این حال هنوز شرایط مالی و نحوه ثبت‌نام به‌طور کامل مشخص نیست، اما بررسی شرایط ثبت‌نام در سامانه آباد، متعلق به استان کرمان که از شهریور به‌صورت آزمایشی فعال شده، نشان می‌دهد قرار است به متقاضیان وام‌های 75میلیون تومانی، با نرخ سود 18درصد تعلق بگیرد. براساس اعلام سامانه آباد، دوره ساخت خانه‌ها، حداکثر 2سال است و بعد از آن پرداخت اقساط شروع می‌شود. دوره بازپرداخت اقساط وام طرح اقدام ملی مسکن، ۱۰سال است و اقساط ماهانه آن حداقل یک و نیم میلیون تومان خواهد بود.اگر واحدهای جدید هم طبق قواعد سامانه آباد واگذار شوند، وام طرح ملی مسکن، صرفا به کسانی که به‌مدت 5 سال در شهر مورد نظر سکونت داشته باشند، تعلق می‌گیرد که این افراد می‌توانند با سپرده‌گذاری ۳۰میلیونی در بانک مسکن، وام طرح ملی مسکن با سود ۱۸درصد بگیرند. مدت بازپرداخت از دو سال بعد از پرداخت وام شروع می‌شود و تا ۱۰سال ادامه پیدا می‌کند. با این حال به‌نظر می‌رسد این شرایط مالی در هر استان متفاوت باشد.

آغاز ثبت‌نام از آخر هفته
گفته شده از اواخر همین هفته، یعنی 15آبان ماه، سامانه‌ای که کار ثبت‌نام متقاضیان را انجام می‌دهد، معرفی و کار ثبت‌نام در 10استان آغاز شود. وزارت راه هنوز نام استان‌ها را اعلام نکرده، اما به‌نظر می‌رسد؛ سامانه مورد نظر برای ثبت‌نام از متقاضیان، همان سامان آباد، متعلق به بنیاد مسکن خواهد بود.

وعده‌های وزیر برای خانه‌دار شدن
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: طرحی برای خانه دار شدن کارمندان، کارگران، فرهنگیان، بازنشستگان و نظامیان نیز در دستور کار قرار گرفته است. به گفته او، درگام نخست تفاهمنامه‌هایی با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام‌خمینی(ره)، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دفاع و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای خانه‌دار شدن شاغلان آنها امضا شده؛ همچنین تفاهمنامه دیگری هم با وزارت کار برای مسکن کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی امضا شده تا جامعه کارگری و بازنشستگان، تحت پوشش تامین مسکن قرار گیرند. وزیر راه در عین حال اعلام آمادگی کرده در قالب تفاهمنامه با وزارتخانه‌ها و نهادها، حمایت و پشتیبانی لازم را برای صاحبخانه شدن کارمندان دولتی فراهم کند. به‌گفته محمد اسلامی، همزمان با اجرای طرح اقدام ملی مسکن، احداث ۱۰۰هزار واحد مسکونی برای نیروهای مسلح، طبق تفاهمنامه منعقد شده بین وزارت راه و وزارت دفاع هم در دستور کارقراردارد. 
دراین طرح، درمناطقی که وزارت دفاع، خود زمین دارد اقدامات احداث شروع شده و در مناطق دیگر با کمک وزارت راه، زمین‌های موردنیاز در اختیار نیروهای مسلح برای احداث واحدهای مسکونی قرار می‌گیرد. وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: جامعه بزرگ فرهنگیان، بازنشستگان، و نیروهای مسلح 3جامعه‌ای هستند که در تفاهمنامه‌های منعقد شده یا در حال انعقاد مورد توجه وزارت راه و شهرسازی برای مشارکت در ساخت مسکن هستند.


    ساکنان بافت‌های فرسوده وام 6درصدی مسکن می‌گیرند
همزمان با آغاز طرح ملی مسکن، سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دولت به ساکنان بافت‌های فرسوده شهری تسهیلات یارانه‌ای می‌دهد، به مردم توصیه کرد، از وام ۶درصدی بازآفرینی برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی خود استفاده کنند.سیدمحمد پژمان گفت:ساکنان منازل مسکونی بافت‌های حاشیه شهر باید با استفاده از مشوق‌ها، تخفیفات و تسهیلات بانکی که دولت در قالب وام‌های یارانه‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهد برای نوسازی و بازسازی منازل مسکونی خود استفاده کنند. او با اشاره به اینکه تاکنون 6هزار نفر از متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند تأکیدکرد: منابع ۲۰هزار فقره تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار بانک‌ها قرار گرفته و تا امروز ۱۸هزار نفر از افرادی که پروانه بافت‌های فرسوده را دریافت و متقاضی دریافت تسهیلات هستند به بانک‌ها معرفی شده اما فقط 6هزار نفر تسهیلات دریافت کرده‌اند و مابقی در حال تکمیل پرونده برای دریافت وام هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید