• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84650
+
-

پیش‌بینی برداشت 3400‌ تن خرما‌ در طبس

در استان
پیش‌بینی برداشت 3400‌ تن خرما‌ در طبس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گلشن با اشاره به برداشت خرما در این شهرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود از سطح بارده نخلیات این شهرستان حدود 3400 تن خرمای اصلاح‌شده و بومی برداشت شود. به گزارش تسنیم، «داود بخشایی» اظهار کرد: 1198 هکتار شامل 853 هکتار بارده و 345 هکتار نهال سطح زیر کشت نخیلات در این شهرستان است که به دلیل خشکی و گرمای شدید هوا، ریزش و عارضه خشکیدگی در ارقام ‌‌تر به ‌ویژه مضافتی و کبکاب چشمگیر بوده است. وی به اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر به ‌ویژه توزیع پاجوش و نهال کشت بافت ارقام مرغوب و تجاری اشاره کرد و افزود: با توزیع پاجوش و نهال 881 هکتار از نخیلات شهرستان اصلاح و 317 هکتار بومی شده است. 

معاون رئیس و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس تعداد بهره‌برداران خرما را در این شهرستان 1400 نفر اعلام کرد و ادامه داد: ارقام عمده خرمای تولیدی این شهرستان اصلاح‌شده کبکاب، زاهدی و مضافتی است. بخشایی گفت: با توجه به شرایط مساعد آب‌وهوایی طبس خرمای تولیدی این شهرستان نسبت به خرمای تولیدی در استان‌های مبدا خرید پاجوش‌های ارقام مرغوب، از کمیت و کیفیت بهتری برخوردار است. وی با بیان این‌که 4 هزار اصله نهال کشت بافت یارانه‌دار ارقام مجول، زاهدی، پیارم، برحی، ربی، رنگ نو و 2 هزار اصله پاجوش خرما رقم مضافتی از طریق فعال‌سازی بخش خصوصی در سال زراعی جاری توزیع شده است، خاطرنشان کرد: از محل طرح خرید خدمات گیاه‌پزشکی در بخش زراعی و باغی 5 نفر ناظر به کار گرفته شد که 186 هکتار از نخلستان‌های این شهرستان را زیر پوشش دارند.

معاون رئیس و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس توضیح داد: با پیگیری‌های انجام‌شده و تشویق برای جایگزین کردن گاز با سوخت مایع در واحدهای تولیدی، 6 واحد تولیدی شامل 4 واحد مرغداری گوشتی، یک واحد پرورش شترمرغ و یک واحد گاوداری صنعتی از نعمت اتصال به شبکه گاز سراسری بهره‌مند شدند. بخشایی با بیان این‌که استفاده از گاز به جای سوخت‌های فسیلی می‌تواند 30 درصد هزینه‌های سوخت را کاهش دهد، افزود: با اتصال این واحد‌ها به شبکه گاز علاوه بر توجیه اقتصادی و کاهش هزینه تولید محصول، در کاهش آلودگی محیط ‌زیست نیز نقش مؤثری خواهد داشت. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید