• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83458
+
-

به‌دنبال سقوط مرگبار جرثقیل غول‌پیکر در شرق تهران؛ 2 نفر بازداشت شدند

سقوط در روز آخر

داخلی
سقوط در روز آخر


یک روز پس از حادثه‌ هولناک سقوط جرثقیل 160تنی در بزرگراه شهید محلاتی و مرگ 2راننده تاکسی در این حادثه، روز گذشته بازپرس جنایی تهران 2نفر را به‌خاطر قصور در این حادثه بازداشت کرد.
به‌گزارش همشهری، این حادثه ظهر شنبه در پارک بسیج در انتهای بزرگراه شهید محلاتی در شرق تهران اتفاق افتاد. علاوه بر کشته شدن 2راننده، 3مرد و یک زن نیز زخمی شدند که برای درمان به بیمارستان انتقال یافتند.
با حضور تیم‌های امدادی، سرپرست دادسرای جنایی و بازپرس ویژه قتل پایتخت در محل حادثه معلوم شد که یک دستگاه جرثقیل غول‌پیکر بنا به دلایل نامعلومی سقوط کرده و بخشی از آن روی یک دستگاه تاکسی افتاده و گوی آن هم با چند نفر برخورد کرده و این فاجعه هولناک را رقم زده است. با انتقال مجروحان به بیمارستان و پاکسازی محل حادثه، تحقیقات آغاز و مشخص شد که جرثقیل متحرک مربوط به پیمانکار پارک بسیج بوده است. ظاهرا پیمانکار پارک بسیج طبق قراردادی که با سازمان مشارکت‌های شهرداری داشت مسئولیت کامل نصب تجهیزات جدید در شهربازی این پارک را داشته است. به این ترتیب تحقیقات از کارفرمای پروژه و راننده جرثقیل ادامه یافت و به گفته این دو نفر، شرکت پیمانکار در حال تجهیز پارک بسیج به وسایل تفریحی جدید بود که در آخرین روز نصب چرخ و فلک چنین حادثه مرگباری رخ داد.
این دو نفر دیروز برای تحقیقات قضایی به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شدند. راننده جرثقیل، مردی 53ساله است که درخصوص حادثه گفت: من 20سال است که سابقه کار با جرثقیل را دارم و ماهی 4میلیون و 500 هزارتومان حقوقم است. علاوه بر گواهینامه پایه یک، گواهینامه رانندگی با جرثقیل خاص را هم دارم. روز حادثه کار تعطیل شده بود. کار ما نصب چرخ و فلک بود که تقریبا تمام ‌شده بود. حدود 6ماهی بود که کار نصب آن را انجام می‌دادیم. بزرگ‌ترین چرخ و فلک ایران بود با 240نفر ظرفیت. آن روز کار نصب تمام شد و من داخل کابین جرثقیل سرگرم خوردن ناهار بودم. در یک لحظه ناگهان تعادل وزنه تعادل جرثقیل به هم خورد و همین، باعث سقوط دکل شد. وی ادامه داد: ارتفاع دکل 72متر بود با 80تن وزن. پس از سقوط، ‌خودم نیز داخل کابین گیر افتاده بودم که با حضور آتش‌نشانان و با کمک آنها از داخل کابین خارج شدم. وی گفت: عملیات نجات بین 6 تا 7ساعت طول کشید و دومین نفر هم راننده تاکسی بود که از مرگ نجات پیدا کرد.
دومین فردی که در این پرونده بازداشت شده، کارفرمای پروژه است. او در تحقیقات گفت: شرکت ما شرکت تولید وسایل تفریحی و نصب آنهاست. سال‌هاست که در این زمینه کار می‌کنیم و از سازمان استاندارد نیز مجوز داریم؛ یعنی این سازمان وسایل و تجهیزات ما را از نظر استاندارد تأیید کرده است. زمین‌ها اما متعلق به شهرداری‌هاست که ما با آنها قرارداد می‌بندیم و مراکز تفریحی راه‌اندازی کرده و کار نصب وسایل را انجام می‌دهیم.
وی ادامه داد: حدود 3سالی می‌شود که پروژه پارک بسیج در اختیار شرکت ماست. از همان موقع کار نصب وسایل تفریحی و راه‌اندازی شهربازی را شروع کردیم. حدود 40دستگاه در این زمین نصب کردیم که این چرخ و فلک آخرین دستگاه بود که نصب آن هم روز شنبه تمام شد. وی ادامه داد: ما زمین را از شهرداری اجاره کردیم و طبق قرارداد کاری‌مان، پس از نصب تجهیزات، حدود 12سال بهره‌برداری از پروژه در اختیار ماست و ما سالی 720میلیون تومان به شهرداری اجاره می‌دهیم و هرسال هم 10درصد به مبلغ اجاره اضافه می‌شود. پس از گذشت 12سال که قرارداد میان شرکت پیمانکار ما و شهرداری تمام شد نیز قرار است زمین را با تمام تجهیزات و وسایل تفریحی تحویل شهرداری بدهیم. کارفرمای پروژه در ادامه گفت: تمام وسایل تفریحی و تجهیزات در کارگاه خودمان تولید می‌شود. در این پروژه 2‌مهندس ناظر پروژه، 2ناظر شهرداری، مشاور و افسر ایمنی نیز حضور داشتند و نماینده شهرداری هر روز به این پروژه سر می‌زند و به‌کار نظارت می‌کند که مبادا کم‌کاری شود. ما در این پروژه تصمیم گرفتیم هر قسمت را به یک پیمانکار بدهیم و به همین دلیل مسئولیت نصب چرخ‌ و فلک نیز به‌عهده پیمانکار چرثقیل بود که این حادثه رخ داد.
قاضی جنایی پس از تحقیق از راننده جرثقیل و کارفرمای پروژه، دستور تشکیل هیأت 3نفره را که شامل کارشناس ایمنی حوادث، کارشناس برق و تاسیسات و کارشناس آتش‌نشانی است صادر کرد و قرار است آنها در بررسی‌های خود علت حادثه و مقصران آن را معرفی کنند. با این حال در بررسی‌های اولیه مشخص شد که این جرثقیل 4پایه داشته که هنگام کار 2پایه آن چک شده، اما 2پایه دیگر بررسی نشده بود. ظاهرا همان 2پایه‌ای که چک نشده، محکم نبوده و سبب این حادثه شده است اما با وجود این، تحقیقات درباره این حادثه ادامه دارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید