• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82830
+
-

تماشاگران بنفش

تماشاگران بنفش

زنان خوشحالند، بلیت خریده‌اند و قرار است پنجشنبه این هفته در استادیوم آزادی بنشینند و تیم ملی فوتبال ایران را تشویق کنند؛ اتفاقی که در همه این سال‌ها ‌رؤیا شده بود و حسرت بزرگی که به دل مانده بود. زنان خوشحالند هم از اینکه می‌توانند در استادیوم باشند و هم از اینکه برای این بودن گزینش نشده‌اند.
بلیت‌فروشی بازی ایران- کامبوج در مقدماتی جام‌جهانی‌2020 از آخرین‌ ساعت‌های روز پنجشنبه آغاز شد و تا ظهر دیروز 4176بلیت را زنان خریدند؛

جایگاه‌های A6، A7، A8 و A9. بلیت‌هایی که مردان در این مدت خریده بودند، در مقایسه با استقبالی که زنان داشتند، ناچیز بود، آنها کمتر از 500 بلیت خریده بودند.

قرار بود بلیت‌فروشی روز 17مهر، یک روز قبل از برگزاری بازی انجام شود اما پنجشنبه همه غافلگیر شدند و فدراسیون فوتبال بدون اینکه از قبل اطلاع‌رسانی کرده باشد، سایت خرید بلیت را فعال کرد. برای خیلی‌ها هنوز دلیل این اقدام فدراسیون مشخص نیست.

دیروز همشهری با غلامحسین زمان‌آبادی، رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون تماس گرفت تا او بگوید فدراسیون چه منظوری از این کار داشته است: «اطلاعات من در حد‌ همان اطلاعاتی است که شما دارید. از آقای علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون بپرسید.» علوی پاسخگوی تماس‌‌ها نبود.

  چند جایگاه زنانه می‌شود؟
دیروز خیلی از زنان به‌دنبال بلیت بودند، آنهایی که نتوانسته بودند بلیت بخرند، از آنهایی که عکس‌های بلیتشان را در فضای مجازی منتشر کرده بودند، می‌پرسیدند امکان دارد‌ دوباره بلیتی فروخته شود؟ کسی خبرمشخصی در این‌باره نداشت. بعضی از افراد پیشنهاد می‌دادند: «پای سایت باشید، شاید بتوانید بخرید.» این امیدواری دلیل داشت؛ در ساعت‌های اولیه، فقط یک جایگاه برای زنان درنظر گرفته شده بود اما دیروز خرید بلیت 3جایگاه دیگر هم برای زنان فعال شد. پیش‌بینی‌ بعضی‌ها این بود که فدراسیون سکوهای بیشتری را برای زنان درنظر می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد این پیش‌بینی درست باشد. یکی از مسئولان ارشد وزارت ورزش که ترجیح می‌دهد‌ نامی از او برده نشود، به همشهری می‌گوید: «استقبال زنان قابل توجه بود. ما برای آنها حدود 5‌هزار بلیت درنظر گرفته بودیم اما احتمال دارد که این تعداد به 10هزار بلیت برسد.» 

روزهای اولی که موضوع حضور زنان تماشاگر در بازی ایران -کامبوج مطرح شد، زمان‌آبادی گفته بود که 1500بلیت برای‌ آنها درنظر گرفته شده است، بعدها این تعداد به 4800نفر افزایش پیدا کرد.

  مردان نمی‌آیند، ورزشگاه زنانه شود؟
تجربه 2سال گذشته نشان داده که مردان استقبال چندانی از بازی‌های ملی نداشته‌اند. هرچند بیشتر بازی‌هایی که در این 2سال ایران میزبانی کرده، بازی‌های دوستانه بوده، با این حال بیشترین تماشاگری که به استادیوم رفته‌ بود‌، در بازی با بولیوی بوده. آن بازی هم نکته قابل توجهی داشت، در بازی با بولیوی زنان گزینشی در استادیوم حضور داشتند. با این پیشینه است که احتمال می‌دهند تماشاگران مرد از بازی ایران و کامبوج هم خیلی استقبال نکنند. به همین دلیل است که بعضی‌ها این بازی را بهترین فرصت می‌دانند تا بیشترین سکوها به زنان اختصاص داده شود. توضیح آنها این است که همه زنانی که مشتاق هستند، می‌توانند حضور در استادیوم را تجربه کنند و هم اینکه ورزشگاه پر می‌شود. اما به‌نظر نمی‌رسد این کار شدنی باشد. همان مقام مسئول در وزارت ورزش می‌گوید: «ما هم با این موضوع مشکل نداریم اما سخت است. برای ورود زنان به ورزشگاه تحت فشار هستیم. خیلی‌ها با حضور زنان در استادیوم مخالفت کرده‌اند.» 

  آمار حضور تماشاگران مرد در استادیوم 
  ایران - سوریه 16خرداد 1398– بازی دوستانه- تعداد تماشاگر: 14750نفر
  ایران – ترینیداد و توباگو 23آبان 97- بازی دوستانه- تعداد تماشاگر: 2000نفر
  ایران – بولیوی 24مهر 97- بازی دوستانه – تعداد تماشاگر: 8000نفر
  ایران – سیرالئون 24اسفند 1396- بازی دوستانه- تعداد تماشاگر: 2000نفر
  ایران – توگو 13مهر 1396– بازی دوستانه – تعداد تماشاگر: 3000نفر

  زنان چطور می‌آیند، چطور برمی‌گردند؟
یکی از دغدغه‌ها برای بازی پنجشنبه، رفت‌وآمد زنان به ورزشگاه آزادی است. در بازی پرسپولیس و کاشیما، تعدادی از زنان با اتوبوس‌ها از باشگاه پرسپولیس و فدراسیون فوتبال رفته بودند اما موقع برگشت خیلی‌ از آنها نمی‌دانستند چطور باید به خانه‌هایشان برگردند. این سرگردانی برای بعضی اتفاقات ناگواری هم در پی داشت و یکی دو نفر از آنها خفت شده بودند. روزهای اولی که قرار بود بازی ایران- کامبوج 1500تماشاگر داشته باشد، زمان‌آبادی گفته بود که زنان می‌توانند به 8 ایستگاهی که در سطح شهر و حتی کرج درنظر گرفته شده است، بروند، ماشین‌هایشان را در پارکینگ‌ها بگذارند و از آنجا با اتوبوس به استادیوم بروند. اما حالا که تعداد تماشاگران زن چند‌برابر شده، فدراسیون فوتبال باز هم می‌تواند تسهیلاتی را برای رفت‌وآمد زنان درنظر بگیرد؟ این سؤال هم بی‌جواب است.

  حال خوب با‌هم‌بودن 
خیلی از زنان در صفحه‌های مجازی‌شان بلیت‌هایشان را به نمایش گذاشته‌اند و گفته‌اند که بلیت خریده‌اند اما هنوز هستند کسانی که فدراسیون فوتبال را متهم به دروغگویی می‌کنند و می‌گویند این فروش نمایشی است. دلیل این حرف آنها پر‌شدن زودهنگام جایگاه زنان است. اما تعداد بالایی از زنان که از خرید بلیت خبر داده‌اند، شائبه نمایشی‌بودن فروش بلیت را رد می‌کنند. فهیمه، زنی است که ساعت 6صبح جمعه از خواب بیدار شده تا بلیت بخرد. او به همشهری گفت: «عصر پنجشنبه نتوانستم بلیت بخرم اما 6صبح جمعه از خواب بیدار شدم و سریع رفتم سراغ سایت و بلیت خریدم.» فهیمه برای دوستش لیلا هم بلیت خریده. همسر دایی او هم توانسته بلیت بخرد: «زن‌دایی‌ام سعیده، معلم ابتدایی است، خیلی هم مذهبی است. برای خودش و دخترهایش بلیت خریده است. زن‌دایی‌ام استقلالی دو‌آتیشه است.» فهیمه خودش پرسپولیسی است: «از الان می‌گویم که می‌خواهم در استادیوم پرسپولیس را هم تشویق کنم.» فهیمه از 10سالگی شوق رفتن به استادیوم را داشته؛ از بازی پرسپولیس و استقلال، از همان بازی که پدر دست‌ برادر را که خیلی هم فوتبالی نبوده، می‌گیرد و به استادیوم می‌رود: «آن بازی آخرین بازی‌‌ای بود که آنها به استادیوم رفتند، اینقدر که من غر زدم.» همه بازی‌هایی را که از تلویزیون تماشا کرده، دوست داشته در استادیوم باشد:«الان هم دوست داشتم با یک تیم بهتری از کامبوج بازی داشتیم، ولی حال خوبی دارم. اولش فکر می‌کردم که فدراسیون الکی سایت را باز کرده که فیفا را گول بزند، ولی دیدم بلیت‌فروشی واقعی است.» او می‌خواهد داربی را در استادیوم ببیند:‌ «ما خسته شدیم از بس در خانه این بازی را دیدیم. به‌خاطر ما، پسران فامیل هم به استادیوم نمی‌روند تا دور هم بازی را ببینیم.»

فهیمه از حالا پرچم را آماده کرده، می‌خواهد بوق هم بخرد و صورتش را هم رنگ کند. حتی توییت کرده که ساندویچ‌های استادیوم به درد نمی‌خورد او برای اطرافیانشان در جایگاه‌A7 سالاد الویه درست می‌کند. از این دست شوخی‌ها در فضای مجازی پر است. بعضی از اشک‌هایی که برای بلیت خریده‌اند، نوشته‌اند و بعضی‌ها این اشک‌ ریختن را تقبیح کرده‌اند که چه دلخوشی کوچکی! بعضی از مردان به زنان یاد داده‌اند که چطور در شعارها مشارکت کنند و بعضی‌ها به آنها توپیده‌اند که لوس نشوند و... زنان و مردان با این شوخی‌ها در اینستاگرام و توییتر برای روز بزرگ آماده می‌شوند، حال و هوایشان مثل روزهای قبل عروسی بهترین دوستان و عزیزانشان است. این حس شاید حتی بهتر از تماشای 90دقیقه بازی باشد.
 
 پست اینستاگرامی رهبری
دیروز صفحه اینستاگرام مقام معظم رهبری هم عکسی از ایشان در استادیوم آزادی منتشر کرد. در توضیح این عکس نوشته شده بود: «جان کلام رهبر انقلاب در دوازدهم مهر سال گذشته، استادیوم آزادی». انتشار همزمان این عکس با آزادشدن حضور زنان در استادیوم، تعبیرهای متفاوتی داشت. بعضی‌ها می‌گفتند این عکس نشان می‌دهد رهبری مخالفتی با حضور زنان در استادیوم ندارند و این عکس پاسخی به تندروهایی است که با این حضور مخالفت می‌کنند.
پیش از این گروهی به نام «ستاد مردمی آمران به معروف و ناهیان از منکر» از «امت حزب‌الله» خواسته بود در محکومیت اقدام برخی از مسئولان دولتی در ورود زنان به ورزشگاه، روز دوشنبه این هفته مقابل مجلس تجمع کنند.

  آقای ژورکائف حواست هست؟!
با وجود فروش بیش از 4هزار بلیت به زنان، گروهی به بیانیه چند هفته پیش فیفا استناد کرده‌اند و خواستار تعداد بیشتری بلیت شده‌اند. آنها می‌گویند اگر بیانیه فیفا ملاک باشد، زنان باید بدون هیچ محدودیتی هر تعداد بلیت خواستند بخرند.

مخاطب برخی از توییت‌های اعتراضی، یوری ژورکائف، ستاره سابق تیم ملی فرانسه است. او رئیس هیأتی است که قرار است به نمایندگی از فیفا برای نظارت بر بازی ایران- کامبوج به تهران بیاید.بازی ایران با کامبوج، 18مهر برگزار می‌شود. این نخستین میزبانی تیم ملی ایران در مرحله انتخابی جام‌جهانی2022 است. طبق توافق میان مقامات فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش ایران با فیفا، از این پس دست‌کم در تمام بازی‌های بین‌المللی، زنان باید بتوانند وارد ورزشگاه شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید