• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82406
+
-

پرونده 46 پل عابر روی میز شهرداری رشت

نبود پیمانکاران متخصص برای ساخت پل‌های عابر پیاده سبب شده اجرای آنها به تعویق بیفتد / همکاری ضعیف دستگاه‌های ذی‌ربط سبب شد ساخت و نصب این پل‌ها با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو شود

عمران
پرونده 46 پل عابر روی میز شهرداری رشت

فرشته رضایی| رشت-خبرنگار 


از آخرین افتتاح پل‌های عابر پیاده در رشت بیش از یک سال می‌گذرد. زمانی که «مسعود نصرتی» شهردار رشت بود، 3 پل عابر پیاده در بلوار امام خمینی(ره)، شهید مفتح و محله رشتیان رشت افتتاح شد که تاریخ آن مربوط به خرداد سال 97 است. قبل از این یعنی زمان مدیریت شهردار سابق رشت یعنی «محمدعلی ثابت قدم»، شورای چهارم رشت وعده داده بود تا 48 پل هوایی با اعتبار 27 میلیارد تومانی (هر پل 600 میلیون تومان به نرخ آن زمان) در دستور کار معاونت حمل‌ونقل ریلی و امور زیربنایی شهرداری رشت قرار بگیرد. قبل از آن دوره، 17 پل هوایی در رشت ایجاد شد اما نحوه کار پل عابر پیاده در ماه و سال‌های پیش رو مورد انتقاد شورای شهر قرار گرفت. پس از آن تشکیل شورای پنجم و اختلافات بر سر شهردار رشت و نداشتن شهردار به مدت یک سال، موجب به حاشیه رفتن بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها شد. 

یکی از آنها همین پل‌های عابر پیاده بود. طی 2 سال گذشته «فرامرز جمشیدپور» معاون وقتِ حمل‌ونقل شهرداری در گفت‌وگو با همشهری از ساخت این پل‌ها در مناطق پر تصادف خبر داده بود که مکانیزه و دارای آسانسور بودند. اکنون 4 سال از شروع به کار ساخت این پل‌ها از سوی پیمانکار بخش خصوصی می‌گذرد، اما فقط تعداد اندکی از آنها ساخته شده اند. سال قبل حتی بسیاری از مصالح و آهن‌آلات برای ساخت این پل‌ها در مکان‌های پیش‌بینی شده توسط پیمانکار در کنار خیابان ریخته شده بودند که با اعتراض شورای شهر جمع‌آوری شدند. هدف این بود در زمان شهرداری نصرتی ۸ پل عابر پیاده جدید ساخته شود و پروژه‌های مربوط به ساخت پل‌های عابر پیاده قبلی نیز تا پایان سال 97 به اتمام برسد، اما چنین نشد.


کسی نگران عابران نیست

با این حال نبود پل‌های عابر پیاده در برخی مناطق رشت سبب شده بسیاری از شهروندان امنیت جانی خود و فرزندانشان را در معرض تهدید ببینند. گاهی از محله‌های مختلف رشت خبر می‌رسد که شهروندی به دلیل عبور از عرض خیابان دچار صدمات جدی یا مرگ شده است. کمبود پل‌های عابر پیاده در رشت از زمانی که روگذرهای طویل در خیابان‌های باریک و قدیمی رشت ساخته شدند، بیش از پیش احساس شد. اگرچه این کمبود از گذشته وجود داشت، اما احداث روگذرهایی در مسیر شریان‌های اصلی شهر سبب شده است که عبور و مرور خودروها با سرعت بیشتری انجام و عبور عابران پیاده از عرض با صدمات جبران‌ناپذیری همچون فوت همراه شود.

 یکی از شهروندان می‌گوید: گاهی در راه‌های اصلی که خودروها به سرعت عبور می‌کنند هم نیاز به پل عابر پیاده است و ما بابت همین نگرانیم.«جلال رهنما» که در خیابان رشتیان مغازه دارد، ادامه می‌دهد: بعد از زیرگذر شهید رجایی به یک پل عابر پیاده نیاز است. خودروها به سرعت از زیر زیرگذر خارج می‌شوند. بخشی از مسیر بلوار فنس‌کشی شده، اما در اینجا پل عابر پیاده وجود ندارد به همین دلیل عابر پیاده نمی‌داند از کجا عبور کند.«زهرا شباهنگ» هم که مدرسه فرزندش در محدوده خیابان معلم است، می‌گوید: در محدوده خیابان شهید قلی‌پور نیاز به یک پل عابر پیاده است تا من و فرزندم بتوانیم از انتهای سرگل به طرف دیگر خیابان برویم، اما پلی وجود ندارد و با مشکل مواجهیم. 

مدت زیادی باید منتظر بمانیم تا خودروها حرکتشان را آهسته کنند و بتوانیم رد شویم. «علیرضا صادقی سرشت» هم که یکی از کسبه محدوده پل جانباران است، بیان می‌کند: شهردار قبلی که آمد گفتند در خصوص پروژه‌ها اقدام می‌کند. حتی در دوره قبل پل‌های مکانیزه در جانبازان ایجاد شد، اما حالا اغلب پل‌ها پله‌های برقی خرابی دارند و مردم با زحمت باید از پله‌ها بالا بروند. حتی برخی پل‌ها بالابر داشتند که شنیدیم آنها هم خراب شده‌ است. گاهی می‌آیند و تعمیر می‌کنند و هنوز 2 روز نگذشته، مجدد خراب می‌شود. ما اینجا هستیم و مشاهده می‌کنیم که چقدر این مردم به سختی از پل‌های پل بلند جانبازان بالا می‌روند.

«محمد.ب» یکی از تاکسی‌داران رشت هم که در خط جانبازان به سمت توشیبا فعالیت دارد، می‌گوید: لازم بود که شهرداری تعداد پل‌های عابر پیاده را بیشتر کند تا تصادفات کمتر شود. در همین محدوده تا توشیبا که شلوغ و پرتردد است، لااقل نیاز به 2 پل عابر پیاده وجود دارد. بچه مدرسه‌ای‌ها از این محدوده عبور می‌کنند ولی برای ایجاد پل اقدام نمی‌شود. 


 بی‌تعهدی پیمانکاران و نظارت ضعیف

عضو کمیسیون ترافیک شورا درباره اهمیت سرعت عمل در ساخت پل‌های عابر پیاده به همشهری بیان می‌کند: اهمیت احداث پل‌های عابر پیاده به دلیل ارتباط مستقیم این پل‌ها با جان و سلامت شهروندان در مناطق پرجمعیت است. به همین دلیل شورا ی شهر باید نسبت به این مهم ‌توجه بیشتری کند. «رضا رسولی» می‌افزاید: شورای شهر در اجرای پروژه‌ها سیاستگذار است. ما طبق برنامه‌‌ریزی که کرده بودیم باید ۴۶ عابر پیاده ایجاد می‌کردیم. پروژه پل‌های عابر پیاده با این هدف شروع شد، اما به درستی پیش نرفت. در واقع در انتخاب مجری دقت نشد. 

وی با اشاره به این‌که برای اجرای هر پروژه‌ای موانعی وجود دارد، ادامه می‌دهد: برای نصب پل‌های عابر پیاده در پیاده‌روها معارض وجود دارد. اگر برای هر معارضی اینقدر با مشکل مواجه شویم، اصلا نمی‌توانیم پروژه‌ها را اجرا کنیم. منظور این است که پیمانکار باید این مسائل را حل کند. این مسئول تصریح می‌کند: این‌که ابزارآلات ساخت پل را کنار خیابان رها کنیم هنر نیست، بلکه باید به تعهدات به درستی عمل شود. ضمن این‌که قرار بود پل‌ها از نظر ظاهری، جاده‌ای و ساده نباشند.رسولی می‌افزاید: حتی فراخوان گذاشتیم و طرح منتخب را هم برگزیدیم، اما خروجی اجرای آن ایجاد پل به سبک ساده و جاده‌ای بود. 

جز تخلف در نما، شاهد تخلف در تبلیغات محیطی هم بودیم، زیرا تبلیغات این پل‌ها باید ابعادی استاندارد داشته باشد ولی در پل‌های نصب شده فضای تبلیغاتی بزرگ‌تر از حد استاندارد است. بسیاری از آنها هنوز تحویل داده نشده‌اند، اما 2سال است که از فضای تبلیغاتی که دارند استفاده می‌کنند در حالی که امنیت زیر عرشه آن تامین نشده است.عضو کمیسیون ترافیک شورا می‌گوید: تاکید می‌کنم ساخت پل‌های عابر پیاده و نظارت بر اجرای آنها بسیار ضعیف بوده است.


همکاری ضعیف دستگاه‌ها

در خصوص تعداد پل‌های عابر پیاده رشت، مدیر مطالعات ترافیک شهرداری به همشهری بیان می‌کند: در رشت 36 پل هوایی عابر پیاده داریم که 46 پل نیز در حال اجرا و رفع معارض قرار دارد. «حسن هادی زاده» ادامه می‌دهد: نبود پیمانکاران متتخصص برای ساخت پل‌های عابر پیاده سبب شده که اجرای پل‌ها به تعویق بیفتد. علاوه بر این، همکاری ضعیف دستگاه‌هایی همچون مخابرات، شرکت برق و گاز سبب شده که در اجرای بسترهای مناسب برای نصب پل‌ها، پیمانکاران با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو شوند و هزینه‌های هنگفتی به شهرداری تحمیل شود؛ در حالی که شهرداری با کمبود منابع مالی مواجه است.با تعویق در اجرای پل‌ها، مسئولیت احداث آنها از مناطق پنجگانه شهرداری گرفته و به شهرداری مرکز منتقل شد. با تمرکز و نظارت بیشتر بر روی عملکرد پیمانکاران این حوزه، شهرداری مرکز به دنبال سرعت بخشیدن به روند احداث پل‌های عابر پیاده است.


آمار تصادفات

 رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گیلان بیان می‌کند: تصادفات جاده‌ای سومین عامل مرگ و میر در کشور است. در حوزه‌های شهری تصادفات منجر به فوت 9 درصد افزایش یافته است.«محمدرضا محمدی» با تاکید بر این‌که 45 درصد از کل تصادفات مربوط به عابران پیاده است، می‌گوید: 74 درصد از کل متوفیان عابر پیاده 45 تا 85 سال دارند که باید به رنگ لباس و دیده شدن در خیابان هم توجه ویژه‌ای شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید