• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82063
+
-

آماده‌باش همدان برای جابه‌جایی زائران اربعین

آماده‌باش همدان برای جابه‌جایی زائران اربعین

معاون حمل‌و‌نقل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان با بیان این‌که امسال پیش‌بینی اعزام زائران بین 5/2 تا ۳ میلیون نفر خواهد بود و براساس اعلام صورت‌گرفته تعداد زائران از سال گذشته بیشتر است، گفت: براساس این پیش‌بینی، شیوه‌نامه‌ای در حوزه حمل‌و‌نقل برای استان همدان ارسال شده است. 

صفر صادقی‌راد در گفت‌و‌گو با مهر با بیان این‌که طرح امسال با سال‌های گذشته در حوزه حمل‌و‌نقل تفاوت دارد، افزود: امسال تعدادی شهر را که نزدیک به مرزها هستند به عنوان پس‌کرانه، بارانداز یا «هاب» انتخاب کرده‌اند. 

وی با اشاره به این‌که همدان، اندیمشک و کرمانشاه برای بارانداز انتخاب شده‌اند، توضیح داد: پس‌کرانه همدان را برای مرز مهران و خسروی در نظر گرفته‌اند به طوری که ۳۵ درصد زائران از مرز مهران و ۳ درصد زائران از مرز خسروی به همدان منتقل شوند. 

معاون حمل‌و‌نقل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان با بیان این‌که در مجموع ۳۸ درصد زائران با پیش‌بینی شرکت 5/2 تا ۳ میلیون نفر در مراسم پیاده‌روی اربعین برای بارانداز همدان در نظر گرفته شده است، بیان کرد: با توجه به این‌که راه دسترسی همدان بهتر است، احتمال افزایش تعداد زائران وجود دارد. بر این اساس پیش‌بینی‌ها را تا ۵۵ درصد شمار زائران در نظر می‌گیریم. 

صادقی‌راد با بیان این‌که پیک برگشت زائران از ۲۴ تا ۲۹ مهرماه در نظر گرفته شده است، گفت: در این ایام باید ۸ استان کشور از نظر تامین خودرو و اعزام زائران استان‌های خود به مقصد، همدان را کمک کنند.

 وی با اشاره به این‌که این ۸ استان شامل قم، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، قزوین و تهران هستند، افزود: این استان‌ها باید در تاریخ ۲۴ تا ۲۹ مهرماه با اعزام ناوگان حمل‌و‌نقل که برای آنها سهمیه‌بندی شده است همدان را در جابه‌جایی زائران استان‌های خود کمک کنند. 


تامین مکان بارانداز و تجمع ناوگان

معاون حمل‌و‌نقل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همچنین با بیان این‌که برای تامین مکان بارانداز و تجمع ناوگان زائران نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است، گفت: چند نقطه جانمایی شد و در نهایت بلوار جنب مجتمع حاج بابایی در ورودی شهر مریانج برای این امر در نظر گرفته شد. 

صادقی‌راد با بیان این‌که در حال حاضر زیرساخت‌های مکان نهایی در حال آماده‌سازی است، افزود: همه ناوگان تحت پوشش استان همدان نیز در ایام ۲۴ تا ۲۹ مهر به مرز مهران اعزام می‌شوند تا زائران را از مرز مهران به همدان جابه‌جا کنند. 

وی با بیان این‌که در این تاریخ تمام ناوگان به مرز مهران اعزام خواهند شد و خود به خود سفرهای عادی از استان همدان به سایر نقاط کشور غیرفعال می‌شود، ادامه داد: مردم باید سفرهای عادی خود را در این ایام مدیریت کنند. 

معاون حمل‌و‌نقل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان با بیان این‌که ستاد برای تامین ناوگان احتمال دارد سیستم شرکت‌های حمل‌و‌نقل را ببندد، تصریح کرد: اگر این اقدام انجام شود، امکان اعزام ناوگان وجود نخواهد داشت و تا ۸۰ درصد سرویس‌های عادی را نخواهیم داشت. 

صادقی‌راد با بیان این‌که همدان ۲۰۰ اتوبوس دارد که به مرز مهران اعزام می‌شود، گفت: ۴۵ دستگاه نیز روزانه به مرز خسروی اعزام می‌شود. وی با بیان این‌که ۷۵ دستگاه مینی‌بوس هم برای مرز خسروی در نظر گرفته شده است، افزود: با این حساب، ناوگانی برای برقراری سفرهای عادی نخواهد بود. 

این مقام مسئول با بیان این‌که به صورت میانگین روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ اتوبوس وارد همدان خواهد شد، افزود: ستاد اربعین استان همدان پیش‌بینی‌های لازم را در نظر خواهد گرفت و نیازمندی‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل به ستاد اربعین اعلام شده است. 

صادقی‌راد توضیح داد: مردم باید همکاری لازم را داشته باشند و مدیریت سفر را لحاظ کنند، چراکه در ایام عنوان‌شده سرویس‌های عادی حمل‌و‌نقل به حداقل خواهد رسید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید