• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76851
+
-

قهرمانی در انتظار حمایت

میترا اصغرزاده، قهرمان البرزى شطرنج از وعده‌هاى مسئولان مى‌گوید که پس از چندین قهرمانى هنوز محقق نشده‌اند

ورزش
قهرمانی در انتظار حمایت

راضیه شعبانى | البرز- خبرنگار


کمتر کسى است که نام شطرنج را بشنود و برایش ناآشنا باشد. یعنى از دوران مدرسه در روزهاى سرد زمستان که زنگ‌هاى ورزش را مجبور به گذراندن در کلاس‌هاى درس بودیم، دست‌کم یک‌بار مربى ورزش، شطرنج را جایگزین ورزش‌هاى دیگر مى‌کرد، اما امروزه شطرنج دیگر از بازى و سرگرمى خارج شده و براى افراد بسیارى از اهمیت ویژه‌اى در استان و جهان برخوردار است، تا جایى که البرز به عنوان یکى از استان‌هاى قهرمان‌پرور، در این رشته نیز توانسته قهرمانان بسیارى را در خود جاى دهد. «میترا اصغرزاده» ١٧ ساله از این دست ورزشکاران است که ١١ سال پیش این رشته را آغاز کرده و اکنون به یکى از قهرمانان کشور و آسیا تبدیل شده است. گفت‌وگوى همشهرى با این ورزشکار را مى‌خوانید.


 چطور با این رشته آشنا شدید؟

وقتی 6 ساله بودم پدر و مادرم برخى اوقات در خانه با یکدیگر شطرنج بازی می‌کردند و این بازی آنها توجه من را به شطرنج جلب کرد و در کنار آنها می‌نشستم و حرکت‌ها را می‌دیدم. وقتی پدرم اشتیاق من را دید شروع به آموزش و انتقال تجربه‌هاى خود به من کرد و به صورت ابتدایى شطرنج را به من آموخت و به مرور زمان وقتى حرکات مهره‌ها را یاد گرفتم با پدرم شطرنج بازى مى‌کردم تا این‌که مدرسه رفتم و با توجه به علاقه‌ام، در مسابقات مدارس شهرستان و استان شرکت می‌کردم. در نتیجه سال چهارم دبستان که پدرم مرا در بازی‌های مدارس ناحیه همراهی کرده بود، متوجه علاقه‌ام به شطرنج شد و از همان سال یعنی از 11سالگی به صورت حرفه‌ای به آموزش و یادگیرى قوانین شطرنج پرداختم.

تا به حال چه عناوینى کسب کرده‌اید؟

عناوین استانی (در تهران و البرز) و کشوری و آسیایی دارم. تاکنون بیش از 50 مدال مختلف به دست آورده‌ام. قهرمانى در مسابقات رده سنی زیر 14 سال کشور در سال 93 در زنجان و اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا در مغولستان، قهرمانى زیر 14 سال مسابقات بین‌المللی باتومی کشور گرجستان در سال ٩٤، قهرمانى مسابقات سریع زیر 17 سال مدارس آسیا در سال ٩٥، مقام سوم مسابقات قهرمانی زیر 17 سال مدارس آسیا در سال ٩٦، قهرمان جوانان کشور در سال‌های 97 در گرگان و 98 در زنجان، قهرمان جشنواره سراسری بانوان کشور در سال 98 در مشهد و مقام چهارم قهرمانی جوانان آسیا در اندونزی که در ماه‌هاى اخیر برگزار شد، از جمله عنوان‌هایی است که تاکنون کسب کرده‌ام.

براى این رشته و ادامه فعالیت خود دغدغه‌اى دارید؟

بزرگ‌ترین دغدغه من، دغدغه مالی برای شرکت در مسابقات مهم بین‌المللی است. اکنون من به عنوان استاد فدراسیون جهانی شطرنج، نفر هفتم بانوان کشور و عضو تیم‌ ملی کشور هستم و باید براى ارتقای خود، در مسابقات مختلف بین‌المللی شرکت کنم، اما از آنجا که تمام هزینه‌های من را برای آموزش و شرکت در مسابقات داخلی و خارجی خانواده تامین می‌کند و برای اعزام به مسابقات مهم‌تر توان مالی نداریم، متاسفانه امسال در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا که البته شانس کسب مقام قهرمانی را هم داشتم، با بدشانسی و باخت دور هشتم مسابقات مقام چهارم را کسب کردم.

 به نظر شما تعامل فدراسیون با البرز متناسب با ظرفیت استان است؟

تعامل فدراسیون با هیأت شطرنج استان مناسب و خوب است. کلاس‌هاى آموزشی و دوره‌های مختلف داوری و مربیگری هم به‌خوبى در استان برگزار می‌شود. اما لازم است این تعامل در ارائه امکانات آموزشی و برگزارى مسابقات (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) نیز به صورت مناسب و متناسب با ظرفیت شطرنج استان صورت گیرد که درواقع وقتى از هیات شطرنج البرز حمایت شود، فعالان این رشته هم از وضعیت خوبى برخوردار خواهند بود.

 نظر شما درباره این‌که برخى معتقدند شطرنج نسبت به سایر رشته‌ها از کمترین هزینه برخوردار است، چیست؟

اکنون مشکلات شطرنج برای استان در تجهیز سالن مسابقات و کلاس‌های هیات شطرنج استان است که در شأن شطرنج استان و ورزشکاران و قهرمانان استان نیست. ضمن این‌که استان مدتی است که میزبانی مسابقات مهم کشوری و بین‌المللی شطرنج را ندارد و باید در این خصوص حمایت و همکاری لازم صورت گیرد. ورزش شطرنج در نگاه اول ورزشی ساده و راحت تصور می‌شود، اما در سطح قهرمانی هزینه این ورزش برای آموزش و تمرین با مربیان متناسب برای قهرمانی بسیار زیاد است و از آنجا که تمام آن (به‌جز اعزام‌هاى فدراسیون) توسط خانواده تأمین می‌شود، ورزشی بسیار هزینه‌بر است.

چه برنامه‌اى براى آینده دارید؟

مهم‌ترین برنامه من برای آینده ابتدا حضور مداوم در تیم‌ ملی ایران و سپس کسب عناوین استاد بین‌المللی و استاد بزرگی است. بنابراین تلاش می‌کنم که با شرکت در مسابقات بین‌المللی شطرنج و قهرمانی در مسابقات کشوری راه رسیدن به این اهداف را برای خود هموار کنم.

 چه انتظارى از مسئولان دارید؟

انتظاری که از مسئولان و به‌ویژه مدیران شهرستان و استان دارم، حمایت است. در سال‌های گذشته که قهرمانی‌ها و موفقیت‌های زیادی داشتم، هیچ حمایتی از سوی هیات شطرنج شهرستان فردیس و اداره ورزش و جوانان این شهر که محل سکونتم است، از من صورت نگرفت. چندین بار با بدقولی رئیس هیات شطرنج فردیس مواجه شدم و حمایت لازم را ندیدم. امیدوارم با کمک در اعزام من به مسابقات قهرمانی جوانان آسیا این موارد را جبران کنند. البته هیات شطرنج استان در حد توان خود کمک کردند و هدایای نقدی البته بسیار ناچیز در هنگام کسب قهرمانی‌ها دادند، اما امیدوارم با جذب یک مربی سطح خوب برای اینجانب در استان حمایت خود را ادامه دهند.

مسئولان به کدام یک از وعده‌هاى خود در مورد شما عمل نکردند؟

مسئولان فردیس قول دادند که پس از نایب‌قهرمانی در جشنواره جوانان با دادن هدیه‌اى، از لحاظ مالى به من کمک کنند، اما نه‌تنها انجام نشد، بلکه بعد از کسب 3 قهرمانی در سال اخیر هیچ توجهی حتی در حد تماس تلفنی نداشتند. با توجه به این‌که رئیس هیات شطرنج فردیس رئیس شورای شهر نیز است، حمایت از قهرمان ورزشی شهر که در کشور و آسیا برای کشور افتخارآفرینی می‌کند بسیار راحت و قابل انتظار است.


دغدغه مالی 

میترا اصغرزاده: خیلی دوست دارم در مسابقات قهرمانی جوانان جهان که در مهرماه و در هند برگزار می‌شود شرکت کنم، اما به علت نداشتن شرایط مالی متاسفانه اکنون بزرگ‌ترین دغدغه من همین موضوع است. این درحالى است که با نگاهی به موفقیت شطرنج‌بازان کشورمان در سال‌های اخیر و روند موفقیت آنها متوجه صرف بسیار زیاد وقت و هزینه خانواده‌های آنها برای موفقیت 
می‌شویم.
 

قهرمانى شطرنج البرز در مسابقات کشوری 


شطرنج از ورزش‌هاى ذهنى به شمار مى‌رود و نقش بسزایى در افزایش تمرکز بر روى مسائل ایفا مى‌کند. در المپیادهاى استعدادهاى برتر ورزشى نوجوانان کشور که البرز هم میزبان ٩ رشته ورزشى از این المپیاد بود، در رشته شطرنج که در رشت برگزار شد، البرز در بخش پسران توانست به قهرمانى در بخش تیمى دست یابد.
به گزارش همشهری، رئیس هیات شطرنج البرز با اعلام خبر قهرمانى تیمى پسران در المپیاد استعدادهاى برتر ورزشى کشور در این رشته گفت: تیم پسران استعدادهای برتر استان البرز قهرمان مسابقات تیمی کشور شد.
«مهدى کیانپور» ادامه داد: این تیم که به سرپرستى و مربیگرى مهیار نجفیان‌پور به المپیاد استعدادهاى برتر ورزشى کشور اعزام شده بود، توانست با صدرنشینى، براى استان افتخارآفرینى کند.

وى همچنین افزود: البرز قهرمانان بسیارى در بخش پسران و دختران دارد که این قهرمانى نیز نمایى از توانایى‌هاى رده نوجوانان در این رشته است.
رئیس هیات شطرنج استان همچنین گفت: با توجه به ضرورت اهمیت حمایت از ورزشکاران و به ویژه کسانى که در عرصه شطرنج فعالیت مى‌کنند، هیات شطرنج استان در این زمینه تلاش خواهد کرد تا با امکانات موجود، پشتوانه خوبى براى فعالان این عرصه باشد.
وى ادامه داد: تمامى هیات‌هاى شهرستان‌ها نیز موظف به توجه و حمایت از ورزشکاران در این رشته خواهند بود. 
گفتنى است که اعضاى تیم پیروز در المپیاد استعدادهاى برتر ورزشى که به عنوان نماینده هیات شطرنج استان در این المپیاد در رشت حضور یافتند، امید خالدی، امیرمحمد رسولی، محمدحسین هروی و علی غیوری‌فر بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید