• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75573
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/V4Oz
+
-

افزایش 58 درصدی غرق‌شدگی در کهگیلویه و بویراحمد

حادثه
افزایش 58 درصدی غرق‌شدگی در کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان این‌که در سال گذشته 27 مورد غرق‌شدگی داشته‌ایم گفت: این رقم تا نیمه مرداد سال جاری 30 مورد بود که 16 مورد آنها فوت کردند و 14 مورد نیز نجات پیدا کردند، که نسبت به سال گذشته 58 درصد افزایش داشته‌ایم. 

به گزارش ایسنا، «محسن جلیل» با اشاره به این‌که شناگر بودن ملاک پریدن در آب نیست افزود: بیشتر افرادی که غرق شدند شناگر ماهری بودند. توجه به علائم هشداردهنده در حاشیه رودخانه‌ها و آگاهی از عمق آب از ضرورت‌هایی است که هر فرد باید به این نکات توجه کند. وی اظهار کرد: بیشترین آمار غرق‌شدگی در بویراحمد و دنا بوده است. 

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تصادفات جاده‌ای خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه 2968 ماموریت تصادفی داشتیم که از این تعداد 1572 ماموریت شهری و 1396 ماموریت جاده‌ای بود. 4742 مصدوم داشتیم که 3679 نفر به بیمارستان انتقال داده شدند و 1063 نفر در محل حادثه درمان شدند و 43 نفر هم فوت کردند.

 جلیل با بیان این‌که تعداد ماموریت‌های تصادفی در سال گذشته 8260 ماموریت بوده است عنوان کرد: در تصادفات جاده‌ای سال گذشته 12 هزار و 735 مصدوم داشتیم که 10 هزار و 203 نفر از آنها به بیمارستان اعزام شدند و 2532 نفر در محل تصادف درمان شدند. 


راه‌اندازی 4 پایگاه اورژانس تا پایان امسال

جلیل با بیان این‌که 45 پایگاه اورژانس در این استان وجود دارد تصریح کرد: از این تعداد 14 پایگاه شهری، 29 پایگاه جاده‌ای و 2 پایگاه هوایی است. سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون پایگاه جدیدی افتتاح نکرده‌ایم، اما 4 پایگاه در مناطق کبگیان شهرستان دنا، باباکلان گچساران، زیلایی و یاسوج تا پایان سال جاری در دست اقدام داریم. 

وی ارائه خدمات به زائران هم‌استانی، زائرانی که در ایام اربعین از کهگیلویه و بویراحمد عبور می‌کنند و کمک به استان‌های مرزی را از فعالیت‌های اورژانس در ایام اربعین برشمرد و گفت: در سال گذشته، 3 دستگاه آمبولانس به نقاط مرزی اعزام شدند و امسال هم طبق آماری که کشور به ما بدهد آمبولانس می‌فرستیم. 


مرگ و میر مادران باردار به صفر رسید

جلیل اضافه کرد: اورژانس هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد 3 سال است که در 2 شهر یاسوج و گچساران فعالیت دارد.  سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از شاخص‌های سازمان بهداشت جهانی و حتی توسعه‌یافتگی یک کشور مرگ و میر نوزادان و زنان باردار است. 

از زمان تاسیس اورژانس هوایی، ما 30 خانم باردار را از مناطق کوهستانی و سخت‌گذر استان انتقال داده‌ایم که همین عامل باعث شد شمار مرگ و میر زنان باردار از ابتدای سال 97 تا مردادماه سال جاری به صفر برسد. 

جلیل اظهار کرد: بیش از 90 درصد ماموریت‌های اورژانس هوایی در داخل استان و بیشترین استفاده در شهرستان‌های بویراحمد و دنا بوده است و بقیه ماموریت‌ها در خارج از استان و در حوزه فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان فعالیت دارند. بیشترین مصدومین هم مربوط به حوادث ترافیکی و سقوط از ارتفاعات است. 

وی تصریح کرد: ما در یکی- دو ماه آینده اتوماسیون عملیاتی اورژانس را با همکاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مسئولین مربوط به این طرح راه‌اندازی خواهیم کرد که کمک بزرگی به سیستم پاسخگویی به نیازهای مردم است و فراخوانی آمبولانس‌ها و زمان رسیدن به محل حادثه نیز کم می‌شود. 


بیش از 30 درصد تماس‌های اورژانس مزاحمت است

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در مورد آموزش همگانی گفت: قرار است آموزش همگانی احیای قلبی- ریوی و کمک‌های اولیه با همه ادارات و سازمان‌ها و مدارس استان به صورت مجانی آموزش داده شود. 

جلیل بیان کرد: به مردم توصیه می‌شود که هشدار‌های ایمنی را جدی بگیرند، در حاشیه رودخانه‌ها به تابلو خطر غرق‌شدگی و در جاده‌ها به علائم راهنمایی و رانندگی توجه کنند و قوانین را رعایت کنند. همچنین وقتی با اورژانس تماس می‌گیرند، حتما خونسردی خود را حفظ کنند و به سوالات کارشناس اورژانس که پشت تلفن با او صحبت می‌کند دقیق پاسخ دهند. 

وی اظهار کرد: از نهاد‌های امنیتی و نهاد‌های قضایی تقاضای همکاری در زمینه مزاحمت‌های تلفنی را داریم که بیشتر از 30 درصد تماس‌ها مزاحمند و هم انرژی نیروی ما گرفته می‌شود، هم به نوعی خدمت‌رسانی به مصدوم دیگری را دچار اختلال می‌کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید