• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7423
+
-

مراکز توانبخشی در خطر تعطیلی

نوبخت: یارانه مراکز خدماتی بهزیستی تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود

معاون توانبخشی بهزیستی کشور با بیان اینکه یارانه مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی نزدیک به 3ماه است که عقب افتاده، گفت:‌ یارانه این مراکز از ‌ماه آبان پرداخت نشده است و همین موضوع می‌تواند تبعات بدی را به همراه داشته باشد. حسین نحوی‌نژاد در گفت‌وگو با همشهری گفت: خزانه دولت برای دادن یارانه باید برخی مراکز مثل هلال‌احمر، آتش‌نشانی و بهزیستی را در اولویت قرار دهد. ما هم در حال پیگیری از وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه هستیم تا بتوانیم زودتر یارانه مورد نیاز این مراکز را تأمین کنیم. وی با اشاره به اینکه اکنون 17هزار بیمار روانی، سالمند و معلول ذهنی با حکم قضایی در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند که از طرف خانواده رها شده‌اند، گفت: غیر از این افراد، حدود 120هزار نفر نیز در مراکز شبانه‌روزی یا روزانه، مراکز آموزشی و یا به‌صورت خدمت در منزل از بهزیستی خدمات می‌گیرند.

به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی 40هزار معلول و سالمند نیازمند نیز تحت نظارت و حمایت سازمان بهزیستی کشور در مراکز شبانه‌روزی خیریه، هیأت امنایی و خصوصی نگهداری می‌شوند که سازمان بهزیستی به این افراد خدمات پزشکی و پرستاری، خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی، خدمات ارتوپدی و فنی، خدمات فرهنگی، حرفه آموزی، توانبخشی حرفه‌ای، مدد‌کاری و روانشناختی می‌دهد.

نحوی‌نژاد تأکید کرد: اگر چه مقرر شده تا خانواده‌ها مقداری از هزینه خدماتی را که دریافت می‌کنند، پرداخت کنند اما اکثر خانواده‌ها توانایی مالی کمی دارند و نمی‌توانند سهم خود را به مراکز پرداخت کنند و مراکز بهزیستی با یارانه دولت باید خدمات‌رسانی کنند که اگر این یارانه هم باتأخیر پرداخت شود یا رقم آن پایین باشد هم روی خدمات ارائه شده تأثیر می‌گذارد و هم ممکن است برخی مراکز در آینده‌ای نه چندان دور تعطیل شوند. نحوی‌نژاد تصریح کرد: در بهترین حالت ممکن و تا پایان سال احتمال می‌دهیم که یارانه 2‌ماه دیگر به این مراکز پرداخت شود و مابقی طلب این مراکز به سال‌آینده موکول شودکه همین موضوع می‌تواند مسائل زیادی را به همراه داشته باشد و باعث تعطیلی برخی مراکز و تعطیلی ده‌ها هزار نفر شاغل در این مراکز شود. وی با اشاره به اینکه 2هزار و 500مرکز شبانه‌روزی، روزانه، آموزشی، ‌مراقبت خانگی و ویزیت در منزل در حال خدمات‌رسانی به توان‌یابان هستند گفت: یارانه‌ای که برای افراد مراکز شبانه روزی پرداخت می‌شود ماهی 550هزار تومان، یارانه مراکز روزانه برای هر فرد ماهی 340هزار تومان و یارانه مراقبت در منزل 150هزار تومان است.

 

قول مساعد سخنگوی دولت

البته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی درحالی در گفت‌و‌گو با همشهری نسبت به عدم پرداخت یارانه مراکز توانبخشی هشدار داد که به گزارش ایلنا محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت عصر دیروز از یکی از مراکز توانبخشی معلولان ذهنی تهران بازدید کرد  و قول مساعد برای پرداخت بدهی ها داد.  او گفت: اخیرا مطلع شدم که چند ماهی است که یارانه انجمن‌هایی که خدمات بهزیستی ارائه می‌کنند، پرداخت نشده است به همین دلیل امروز به همراه رییس سازمان بهزیستی ضمن بازدید از یک مجموعه خیریه، توافق شد تا ظرف هفته جاری بخش قابل توجهی از این یارانه‌ها پرداخت شود و ان‌شاءالله تا پیش از اتمام سال جاری این انتظار از سازمان بهزیستی وجود دارد که خبری مبنی بر اینکه یارانه موسسات خیریه بهزیستی تماما پرداخت شده است را اعلام کند. نوبخت گفت:«از آغاز سال۹۶ تاکنون بیش از 4‌هزار میلیارد تومان نسبت به اسفندماه سال۹۵ اعتبار بهزیستی و کمیته امداد برای پرداخت یارانه‌ها افزایش یافته است و در حال حاضر نیز هر ماه رقمی حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان یارانه به خانواده‌ها از جمله افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته اختصاص می‌یابد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید