• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71761
+
-

قطار شهری تا پایان تابستان به هشتگرد می‌رسد

خبر
قطار شهری تا پایان تابستان به هشتگرد می‌رسد

18 سال پیش بود که زمزمه‌های اجرای طرح قطار برقی شهر جدید هشتگرد به گوش رسید و سال ۸۷ با هدف حمل‌و‌نقل آسان، ایمن و سریع مردم از تهران به شهر جدید هشتگرد و بالعکس کلنگ احداث آن به زمین زده شد.
به گزارش ایرنا، سال‌ها گذشت و خبر افتتاح این طرح روی ریل‌های این قطار خاک خورد و هر سال وعده‌های افتتاح داده شد، اما باز این قطار به سرمنزل و ایستگاه آخر نرسید. اکنون پس از گذشت 2 دهه مردم این شهر چشم‌انتظار بهره‌برداری از این طرح هستند. امروز خط ریلی قطار برقی شهر جدید هشتگرد که ایستگاه آن با ۲۲ هزار متر‌مربع مساحت، بزرگ‌ترین ایستگاه مترو کشور است، حدود ۸۶ درصد پیشرفت دارد و دیگر بدون هیچ معارضی، تنها در انتظار تکمیل شدن تجهیزات ایستگاه، مراحل پایانی را طی می‌کند.
 طبق گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، این پروژه در مرحله نهایی به سر می‌برد و تا پایان تابستان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

«حبیب‌الله طاهرخانی» در حاشیه بازدید از روند اجرای مترو شهر جدید هشتگرد اظهار کرد: مسائل مالی این پروژه تا حدود زیادی رفع شده و مسأله اصلی شرکت بهره‌بردار (مترو تهران) است تا با بازدیدهای لازم و هماهنگی این طرح ملی آماده بهره‌برداری شود.  وی گفت: با توجه به این‌که شهر جدید هشتگرد ظرفیت سکونتی بالایی دارد، با افتتاح مترو، استقبال خوبی از سوی مردم خواهد شد و اینگونه این شهر به عنوان بازار هدف اقشار کم‌درآمد تهران، عمل کرده و می‌تواند بازار مسکن پایتخت را ساماندهی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور افزود: اگر این طرح به مرحله نهایی برسد، ارزش پروژه ۳۰ هزار میلیارد ریال خواهد شد.
طاهرخانی درباره مدت‌زمان سفر ریلی از هشتگرد به تهران گفت: قطار فوق‌العاده تهران- شهر جدید هشتگرد، ۴۵ دقیقه‌ای به مقصد خواهد رسید.
معاون برنامه‌‌ریزی وزارت راه و شهرسازی نیز با اشاره به تأکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اتمام پروژه مترو شهر جدید هشتگرد تا پایان تابستان سال جاری و ضمن خرسندی از پیشرفت خوب پروژه مترو در ماه‌های گذشته، اظهار کرد: با توجه به حجم مسافر و ترافیک جاده‌ای تسریع در بهره‌برداری از قطار برقی شهر جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

«امیرمحمود غفاری» معتقد است که آثار این پروژه محدود به شهر جدید هشتگرد نخواهد بود و تهران و سایر شهرهای اطراف نیز از تأثیر مثبت این پروژه بهره‌مند خواهند شد.
نایب‌رئیس شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز توسعه زیرساخت‌های سیستم حمل‌و‌نقل شهری و برون‌شهری و ایجاد تنوع در شیوه دسترسی را به عنوان یکی از مهم‌ترین راهبردهای موفقیت شهر جدید هشتگرد بیان کرد و گفت: پروژه قطار برقی گلشهر به شهر جدید هشتگرد با طول تقریبی ۲۶ کیلومتر که به صورت رفت و برگشت حدود ۵۰ کیلومتر است، یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های ریل پایه شرکت عمران شهرهای جدید محسوب می‌شود.
«محمدعلی حاجی‌زاده» افزود: مطالعات پروژه قطار برقی شهر جدید هشتگرد از سال ۸۷ انجام گرفت و سال ۹۰ کار اجرایی آن آغاز شد.

تاکنون اعتباری بالغ بر 6۷۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده که از این مقدار 4۳۰۰ میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت عمران شهر جدید هشتگرد صرف این پروژه شده است. 
وی افزود: این طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۶ درصد مراحل نهایی خود را سپری می‌کند و در زمان حاضر بخش عملیات عمرانی و سیویل پروژه به طور کامل انجام شده است.
از طرفی مسیر ۲۶ کیلومتری پروژه که ۵ کیلومتر آن زیر زمین قرار دارد، اجرا شده و با وجود معارضانی که داشت رفع شده و تنها قسمتی از تجهیزات ایستگاه شهر جدید هشتگرد باقی مانده است.
حاجی‌زاده اظهار داشت: این طرح ملی تا پایان شهریور به سرانجام خواهد رسید که نوید خوبی علاوه بر مردم شهر جدید هشتگرد برای مردم سایر شهرستان‌ها برای استفاده از این طرح است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید