• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71729
+
-

برداشت بی‌رویه شن و ماسه و رانش زمین در اشکورات

برداشت بی‌رویه شن و ماسه و رانش زمین در اشکورات

خواب سنگین مسئولان اجرایی و زیاده‌خواهی سودجویان در برداشت شن و ماسه، فاجعه‌ای طبیعی و انسانی را در روستاهای منطقه اشکورات رودسر گیلان رقم می‌زند. به گزارش تسنیم، مدتی است در مسیر جاده‌های منتهی به منطقه تاریخی و گردشگری اشکورات رودسر افرادی به بهانه‌های مختلف مشغول بهره‌برداری از زمین‌های کنار جاده با هدف برداشت شن و ماسه هستند که به گفته اهالی، این اقدامات منجر به رانش شده است.

تخریب اشکورات آن هم به بهانه‌های مختلف که تاکنون هیچ منفعت و آورده‌ای جز خرابی برای مردم منطقه نداشته است، در سایه اقدامات قانونی و صدور مجوز برداشت مصالح معدنی انجام می‌شود، اما سوال اینجاست که چه کسی مسئول ایجاد خرابی‌ها، آسیب و رانش زمین در اراضی روستایی و مسکونی منطقه است؟ چند روز پیش در پایین‌دست روستای لیماگوابر تابلویی برای برداشت شن و ماسه توسط عده‌ای نصب شد، اما این اقدام در حالی انجام شده که زمین‌ها شخصی هستند. حتی به گفته شاهدان و اهالی، آنها تهدید شده‌اند که اگر زمینشان را نفروشند، خودشان به زور اقدام به برداشت می‌کنند.

 اهالی روستای لیماگوابر به راحتی می‌توانند اراضی خود را با قیمت بالا بفروشند ولی به خاطر آینده روستا و این‌که به مرور زمان تخریب نشود، از فروش زمین‌ها خودداری کرده‌اند. آنها مقابل افرادی که برای برداشت شن و ماسه یا با بهانه‌های مختلف دست به تخریب منطقه می‌زنند، ایستاده‌اند. به گفته یکی از اهالی روستای لیماگوابر، سال قبل عده‌ای از روستاییان خواستند زمین‌هایشان را به آنان بفروشند، اما اهالی مخالفت کردند، زیرا در صورت برداشت مصالح از اراضی پایین‌دست، روستای لیماگوابر دچار تخریب و رانش گسترده‌ می‌شود. با این حال هنوز آنان بر این کار اصرار دارند. اهالی روستای لیماگوابر گفتند که ظاهرا افراد مذکور تحت پوشش شرکت‌ از دستگاه‌های ذی‌ربط مجوز لازم برای ورود به منطقه و برداشت شن و ماسه را اخذ کرده‌اند، به همین علت همچنان اصرار به خرید زمین‌ها دارند. 


بی‌توجهی مسئولان

رئیس شورای اسلامی روستای لیماگوابر اشکورات رودسر در این‌باره اظهار کرد: مدتی است که در روستا با مشکل رانش زمین مواجهیم. آسیب‌های ناشی از رانش در سرتاسر روستا قابل مشاهده است، اما همچنان کسی به داد مردم نمی‌رسد.
«نادر اسدی» مراجعات مکرر مردم و اعضای شورای اسلامی روستای لیماگوابر به مسئولان مختلف شهرستان و بخشداری برای حل مشکل رانش زمین را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: به غیر از رئیس شورای بخش و بخشدار منطقه تاکنون هیچ مسئول دیگری به درددل و نگرانی‌های مردم توجهی نکرده است.

وی به واگذاری اراضی واقع در مناطق پایین‌دست روستای لیماگوابر به یک شرکت آن هم با مجوز قانونی برای برداشت شن و ماسه اشاره و اظهار کرد: اگر عملیات برداشت شن و ماسه به همین صورت توسط شرکت مذکور انجام شود و ادامه پیدا کند، رانش در کل روستای لیماگوابر اتفاق می‌افتد و از بین رفتن آن حتمی است. رئیس شورای اسلامی روستای لیماگوابر با بیان این‌که روستا در معرض وقوع یک رانش بزرگ قرار دارد، بیان کرد: بیش از 50 تا 60 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند، بنابراین از مسئولان انتظار داریم به داد مردم برسند یا حداقل برای نجات جان اهالی نسبت به اسکان آنان در مکانی دیگر اقدام کنند.


جلوگیری از تخریب 

یکی دیگر از اهالی روستا از ورود عده زیادی به روستای لیماگوابر با هدف برداشت شن و ماسه گفت و اظهار کرد: آثار تاریخی بسیار زیادی در روستا وجود دارد و مسئولان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز از وجود آنها با خبر هستند، بنابراین انتظار داریم جلوی این تخریب‌ها گرفته شود. ایجاد گرد و خاک بسیار شدید، آزار و اذیت مردم، تهدید آنان برای فروش اراضی، آسیب‌دیدگی شدید راه دسترسی و نظایر این از جمله مسائلی است که اهالی روستای لیماگوابر اشکورات را به شدت نگران کرده است .

آنان از مسئولان استانی و شهرستانی تقاضا دارند به وضعیت این منطقه و اتفاقاتی که در آن در حال وقوع است توجه کنند. با توجه به مواردی که از سوی اعضای شورای اسلامی و اهالی روستای لیماگوابر مطرح شد به نظر می‌رسد مقامات مسئول از جمله دادستان رحیم‌آباد باید برای رسیدگی و دفاع از حقوق و مطالبات مردم منطقه به این مساله ورود کنند تا از تخریب 100 درصدی روستا و بروز آسیب‌های جدی مالی و جانی در آن جلوگیری  شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید