• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71706
+
-

فرار پیمانکاران از تشریفات طولانی مناقصه‌ها

فرار پیمانکاران از تشریفات طولانی مناقصه‌ها

استاندار لرستان گفت: با طول کشیدن تشریفات، پیمانکاران در مناقصه‌ها و مزایده‌ها شرکت نمی‌کنند و می‌توانیم جایگزین مناسبی برای چنین قوانینی در شرایط بحران داشته باشیم. به گزارش تسنیم، «موسی خادمی» با بیان این‌که اراده، اهداف و سیاست‌گذاری‌های کلان دولت باید در استان‌ها اجرایی و عملیاتی شود، اظهار کرد: در اجرای آنچه در هیات دولت تصمیم‌گیری می‌شود، مجریان و مسئولان محلی بسیار اثرگذار هستند و بخش عمده‌ای از اجرای این سیاست‌گذاری‌ها نیز بر عهده دستگاه‌های نظارتی است.

وی افزود: در مجموعه دولت و کارگزاران تنوع وظایف و فعالیت‌ بسیاری وجود دارد و این امر سبب شده که مردم همه چیز را از دولت و کارگزاران آن بخواهند و همین مشکلاتی را به وجود آورده است.خادمی با بیان این‌که گستردگی وظایف دولت سبب افزایش خطاها شده است، گفت: دولت معمولا جاهایی که عملکرد بیشتری داشته، خطای بیشتری نیز داشته است. مدیری که فعالیت کمتری داشته و کاری انجام نداده است کمتر دچار مشکل می‌شود.

وی بیان کرد: بین دستگاه‌های نظارتی، دیوان محاسبات دستگاه پس از خرج تعریف می‌شود در حالی که به نظر بنده دیوان محاسبات جزو دستگاه‌های نظارتی نزدیک به خرج است و مدیریت پیشگیرانه و مشاوره‌ای به نوعی همراه شدن در مرحله خرج نیز به شمار می‌رود.

خادمی با اشاره به این‌که خوشبختانه دیوان محاسبات قبل از این‌که مدیری دچار مشکل شود در کنار او است، ادامه داد: حضور مستمر دیوان محاسبات در سیستم و دستگاه‌های اجرایی سبب شده است که مجموعه دیوان محاسبات مشکلات اجرا را بهتر متوجه شود و بهتر به حل مسائل کمک کند.

استاندار لرستان گفت: اگر بتوان سیستم مشاوره‌ای دیوان محاسبات را به سیستم نظام‌مند و تعاملی تبدیل و در دستگاه‌های اجرایی تعریف کرد، مسائل و مشکلات راحت‌تر و بهتر حل خواهند شد. وی با تاکید به این‌که ایرادهایی به برخی از قوانین وارد است، اظهار کرد: مثلا ایرادها و مشکلاتی در تخصیص اوراق‌ خزانه وجود دارد که سبب ایجاد فشارهای روانی برای جذب اوراق‌های خزانه بر دستگاه‌های اجرایی می‌شود و معمولا جذب غیربهینه صورت می‌گیرد.

وی افزود: توزیع بین استانی ردیف‌های اعتباری متفرقه که در اختیار وزارتخانه‌هاست به خوبی انجام نمی‌شود و باید نظارت‌های بیشتری درخصوص توزیع آنها در استان‌ها انجام گیرد تا حقوق همه استان‌ها رعایت شود. خادمی گفت: از آنجا که لرستان شرایط خاص سیل و بحران را لمس کرده است، باید تصمیم بگیریم که ترک تشریفات برای اجرای پروژه‌ها صورت بگیرد یا تشریفات در شرایط بحران کمتر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید