• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71692
+
-

خسارت سنگین سیل به آموزش و پرورش لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان: استان 28 هزار فرهنگی شاغل دارد که تعدادی از آنها در سیل اخیر ضررهای مالی دیدند

گزارش
خسارت سنگین سیل به آموزش و پرورش لرستان

سیل فروردین امسال حدود 10 هزار میلیارد تومان به لرستان خسارت زد که بخشی از آن به امکانات آموزش و پرورش و نیز فرهنگیان - اعم از معلمان و کارمندان آموزش و پرورش - مربوط بوده است. به گزارش تسنیم، در سیل اخیر لرستان 1050 مدرسه در مناطق سیل‌زده تخریب شدند و حالا مسئولان استان تاکید دارند که تعدادی از آنها تا مهرماه آماده نخواهند شد.در این میان فرهنگیان استان نیز خسارات قابل‌توجهی دیده‌اند. به گفته مسئولان، هنوز در این زمینه آماری وجود ندارد، اما این سیل زندگی و امکانات زندگی فرهنگیان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به آنها ضرر رسانده است.


بی‌مهری سیل با فرهنگیان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در این رابطه گفت: سیل فروردین امسال در این استان خسارات جبران‌ناپذیری به تاسیسات آموزشی، مدارس و زندگی فرهنگیان وارد کرد. «رضا زینی‌وند ‌مقدم» اظهار کرد: لرستان، با وسعت 28 هزار و 300 کیلومتر مربع و جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفر، سیزدهمین استان کشور است و 345 هزار دانش‌آموز در 5204 مدرسه در 25 منطقه، شهرستان و نواحی آن تحصیل می‌کنند. در حال ‌حاضر 28 هزار فرهنگی شاغل و حدود 14 هزار بازنشسته در حال تعلیم‌ و تربیت در لرستان هستند و تعدادی از آنها در سیل اخیر ضررهای مالی فراوانی دیده‌اند.

وی به سیل‌هایی که در بهمن 97‌ و 3 فروردین و 12 فروردین امسال رخ داد و بسیار بحران‌ساز بود، اشاره کرد و افزود: سیل این استان را با مشکلات متعددی مواجه کرد. با توجه به مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، این حادثه افزون بر علت شد و تقریبا زیرساخت‌ها و تاسیسات آموزش و ‌پرورش لرستان را از جمله مدارس با مشکل مواجه کرد.


پایین بودن سرانه فضای آموزشی در لرستان

زینی‌وند مقدم بیان کرد: سیل در لرستان با همه‌ استان‌های دیگر به‌ویژه 2 استان سیل‌زده گلستان و خوزستان متفاوت بود. سیل در آن 2 استان بیشتر آبگرفتگی ایجاد کرد و همه کشور بسیج شدند تا بتوانند سیل را در این استان‌ها مدیریت کنند. اما به‌ دلیل توپوگرافی خاص و شرایط کوهستانی و نبود زیرساخت‌ها در لرستان قطعا یک‌سری کارها باید از قبل انجام و آب‌های سطحی مهار می‌شد تا در این شرایط خسارت کمتری به ‌بار بیاید.

وی با بیان این‌که خسارت ناشی از سیل در لرستان فوق ‌تصور است به ‌طوری ‌که براساس اعلام اکثر نهادهای رسمی بیش از 10 هزار میلیارد به تاسیسات، خانه‌ها و زندگی مردم خسارت وارد شده ‌است، ادامه داد: آموزش و پرورش هم از این خسارت‌ها مصون نمانده ‌است. 1050 مدرسه ما در سیل تخریب شدند. مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: تخریب مدارس لرستان در سیل در حالی رخ داد که میانگین سرانه فضای آموزشی در این استان برای هر دانش‌آموز 5/5 متر‌ مربع و این عدد در کشور 8 متر‌ مربع است.


خسارات جبران‌ناپذیر سیل

این مسئول گفت: سیل خسارات جبران‌ناپذیری به تاسیسات آموزشی، مدارس و زندگی و حتی شغل فرهنگیان لرستان وارد کرده است. اکثر فرهنگیان این استان در کنار معلمی شغل دیگری هم داشتند که معمولا کشاورزی‌ بود که سیل آن را هم از بین برده است.

زینی‌وند مقدم با بیان این‌که سیل در لرستان 3 شهر معمولان، پلدختر و بخشی از چگنی را به‌ طور کامل از بین برد و از بعضی از خیابان‌های آنها هیچ اثری باقی نماند، اظهار کرد: 13 روستا در مسیر کشکان که 300 تا 400 نفر جمعیت داشتند، محو شدند و از آنها اثری باقی نمانده‌است.

وی با تاکید بر این‌که - علاوه بر سیل - رانش زمین در بعضی از مناطق و شهرستان‌ها به لرستان خسارت وارد آورده و در بعضی از مناطق کوهستانی بهمن، برف و کولاک شدید خانه‌های مردم و بخشی از مدارس را دچار آسیب کرده ‌است، افزود: بعد از سیل باید تدابیر و تمهیداتی بیندیشیم. ما این استان را در اولین فرصت به 4 قطب تبدیل و برای آن معاون و مسئول قطب انتخاب کردیم. بنده، با توجه به خرابی پلدختر و معمولان، مسئولیت مستقیم این 2 شهر را بر عهده گرفتم و با همکاری 2 رئیس اداره آنجا مسائل را رصد کردیم.


تعیین‌ تکلیف مدارس آسیب‌دیده

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به این‌که اولین کار ما اسکان اضطراری مردم و نهادهای خدمات‌رسان و امدادرسان بود و اگر آموزش و پرورش این بستر را فراهم نمی‌کرد شاید کار امدادرسانی و خدمات‌رسانی نیروهای ارتش، سپاه، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌ها با مشکلات جدی مواجه می‎شد، گفت: دومین کار ما برآورد خسارت بود که به‌ صورت شبانه‌روزی همکاران در سازمان نوسازی مدارس برای آن زحمت کشیدند.

وی با بیان این‌که 4 موضوع پس از سیل برای آموزش و پرورش مهم بود و به‌طور قطع باید به آن بپردازیم، ادامه داد: اولین موضوع استمرار تحصیل دانش‌آموزان بود که هیچ دانش‌آموزی دچار وقفه تحصیلی نشود. این امر مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری است.

 دوم، مسائل روحی و روانی اولیا، دانش‌آموزان و فرهنگیان بود که آسیب جدی به آنان وارد شده بود چون در این زمینه احساس نگرانی می‌کردیم. سومین و چهارمین موضوعات نیز رسیدگی به مشکلات فرهنگیان سیل‌زده و امدادرسانی به آنان و تعیین ‌تکلیف مدارس آسیب‌دیده از سیل بود.

زینی‌وند مقدم با اشاره به این‌که علی‌رغم تاکید بر این‌که پایان سال تحصیلی را پیش از موعد در پلدختر و معمولان اعلام کنیم، بیان کرد: ما مقاومت کردیم چون باورمان این بود که دایر شدن مدارس باعث شادابی مردم می‌شود و زندگی آنها را به ‌حالت عادی بر‌می‌گرداند. بنابراین تاکید کردم که حتما مدارس در مناطق سیل‌زده دایر شود.


ارسال 100 کانکس به مناطق سیل‌زده

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان این‌که با تلاش همکاران سختکوش در آن ایام ما ظرفیت کلاس‌های مدارسی را که از سیل در شهر مصون مانده ‌بودند، افزایش دادیم، اظهار کرد: 100 کانکس با همکاری سازمان نوسازی مدارس و خیرین به این استان ارسال شد و ظرف 12 روز پس از سیل، آنها را در همه مدارس سیل‌زده جای‌گذاری کردیم.

وی با بیان این‌که یکی از نگرانی‌های اولیا و دانش‌آموزان پایه دوازدهم امتحانات نهایی و در واقع کنکور بود، افزود: با همکاری اداره آموزش و پرورش شهر تهران و پشتیبانی شورای موسسان مدارس غیردولتی توانستیم اردوی 45 روزه‌ای به ‌صورت شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان پسر و دختر با حضور 100 نفر از دبیران توانا و زبده‌ شهر تهران برگزار کنیم.


اجرای برنامه‌های شاد

زینی‌وند مقدم گفت: در زمینه کنکور ما یک همایش 10 روزه‌ در 3 شهر با محوریت خرم‌آباد، نورآباد و پلدختر که بیشترین آسیب را دیده‌ بودند، برگزار کردیم. امید است امسال قبولی کنکور نسبت به سال‌های گذشته - با وجود همه مشکلاتی که در پی سیل ایجاد شد - بیشتر باشد. البته امسال ما در مقایسه با پارسال 14/0 درصد ارتقای معدل و 86/0 درصد در معدل کل افزایش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در مورد مسائل روانی و مشکلاتی که در شهرها و روستاهای سیل‌زده به ‌وجود آمده ‌بود، با کمک شهر تهران، شهرستان‌های تهران و وزارتخانه توانستیم 300 روانشناس و مشاور زبده را به مناطق سیل‌‌زده دعوت کنیم. علاوه بر آن، برای دانش‌آموزان نیز برنامه‌های شاد اجرا کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید