• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71676
+
-

قیمت‌گذاری کتاب در قم  کارشناسی شده نیست

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: نرخ‌گذاری قیمت کتاب در استان به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست و قیمت کتاب را نباید بر مبنای قیمت تمام‌شده کاغذ تعیین کرد. 

به گزارش ایرنا، «سید موسی حسینی کاشانی» افزود: قیمت تمام‌شده و نرخ‌گذاری کتاب را نباید مانند دفتر سفید در نظر گرفت و مانند آن قیمتی برای آن تعیین کرد. وی گفت: در میان کتاب‌های موجود فقط کتاب‌های درسی، کتاب دانشگاهی و روزنامه‌ها را می‌توان به صورت ثابت قیمت‌گذاری کرد، اما انواع کتاب‌های دیگر نباید طبق روال گذشته نرخ‌گذاری شود. 

حسینی کاشانی اضافه کرد: سازوکار قیمت و نرخ‌گذاری کتاب به زودی توسط وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان ابلاغ خواهد شد. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم اضافه کرد: طبق مصوبات اخیر دولت و کمیته کاغذ، وزارت فرهنگ و ارشاد صرفا موظف به تأمین کاغذ نشر و رسانه است. وی افزود: تأمین کاغذ چاپخانه‌ها و سایر نهادهای مشابه طبق قانون بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های متولی است. 

حسینی کاشانی بیان کرد: فقط ۱۰ درصد از کاغذهای تأمین شده در استان در زمینه نشر مصرف می‌شود. وی با اشاره به مسأله تأمین کاغذ برای بخش نشر و روزنامه‌ها گفت: درصد تخصیص کاغذ به قم نسبت به استان‌های دیگر وضعیت مطلوب‌تری دارد. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در حوزه رسانه و روزنامه‌ها ۵۰ درصد بیشتر از سهمیه ابلاغی استان کاغذ تأمین شده است.


توزیع 2800 تن کاغذ در استان

فرماندار قم گفت: در یک سال گذشته 2800 تن کاغذ وارد قم شده و در میان مصرف کنندگان این محصول توزیع شده است.

«مرتضی حیدری» افزود: کاغذ با ارز ۴۲۰۰ تومانی به استان وارد می‌شود و باید برای حمایت از ناشر و تولیدکننده کتاب، کاغذ کتاب به صورت عادلانه بین مصرف کنندگان توزیع شود.

وی عنوان کرد: در مورد مسأله کاغذ و مبحث نشر کتاب، دولت رویکرد مثبتی در ارتباط با قم داشته و سهمیه کاغذ ویژه‌تری را برای این استان اختصاص داده است.
حیدری گفت: توزیع کاغذ بین ناشران باید به صورت شفاف در استان عملیاتی شود و جای حرف و حدیثی در مورد آن باقی نماند.

فرماندار قم اضافه کرد: همچنین قیمت گذاری کتاب نیز به صورت شفاف و در یک روال مشخص انجام شود، چراکه اطلاعات توزیع و قیمت‌گذاری کاغذ در قم وضعیت شفافی ندارد.
وی گفت: از آنجایی که قم مرکز چاپ و نشر است باید نسبت به جذب کامل سهمیه کاغذ برای چاپخانه‌داران برنامه‌‌ریزی شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید