• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71628
+
-

کنترل آفت مگس  در باغ‌های زیتون

آفت مگس در باغ‌های زیتون طارم سفلی کنترل شده است، اما همچنان خطر به‌ویژه برای باغ‌های سنتی وجود دارد و مبارزه با این آفت باید از سوی باغداران تداوم داشته باشد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: تاکنون عملیات مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح 1650 هکتار انجام شده است. 

یوسف درخشان با اشاره به آغاز مرحله دوم مبارزه با این آفت گفت: پیش‌بینی می‌شود عملیات مبارزه در مجموع 4 هزار هکتار از باغ‌های زیتون طارم سفلی را دربر بگیرد. وی ادامه داد: به منظور تسهیل در امور باغداران برای مبارزه با این آفت، سم رایگان و همچنین کارت زرد نیم‌بها در اختیار آنان قرار می‌گیرد. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآور شد: به منظور پایش آفت مگس زیتون در باغ‌های طارم سفلی از ابتدای امسال تاکنون 8 ایستگاه پایش و ردیابی در این منطقه راه‌اندازی شده است و به طور مستمر آمار شکار تله‌ها و وضعیت آفت در دوره‌های پنج‌روزه رصد می‌شود. 

درخشان افزود: مبارزه با آفت مگس زیتون زمانی موثر خواهد بود که در همه باغ‌های آلوده به صورت هم‌زمان انجام شود بنابراین در روستاهایی که همکاری لازم را در طرح مبارزه ندارند احتمال بروز خسارت 30 درصدی به محصول وجود دارد. 

آفت مگس زیتون از جمله آفات وارداتی به کشور در سال ۱۳۸۳ بوده که با توجه به اهمیت آن جزو آفات همگانی است و مبارزه با آن با مشارکت باغداران و بخش دولتی انجام می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید