• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71616
+
-

بازار هندوانه و خربزه  گنبدکاووس، گرم تر از تابستان

کشاورز گلستانی: به دلیل بارش‌های خوب امسال افزایش تولید محصولات، کاهش قیمت‌ها را جبران کرد

کشاورزی
بازار هندوانه و خربزه  گنبدکاووس، گرم تر از تابستان

کاشت هندوانه و خربزه در شهرستان گنبد کاووس به‌ویژه نواحی شمالی شهرستان و در حوزه رودخانه اترک، امسال از رونق خوبی هم در کاشت و تولید و هم در فروش برخوردار است. به گزارش ایرنا، کاشت هندوانه موسوم به «اترک» و خربزه‌ای به نام «زامچه» که از دیرباز در نواحی شمالی گنبد کاووس مرسوم بود. اندازه و در عین حال شیرینی این 2 محصول هم زبانزد مردم منطقه و دیگر شهرهای همجوار و حتی برخی استان‌هاست. این روزها فصل برداشت خربزه زامچه و هندوانه اترک فرارسیده و محصولات برداشت شده روانه بازار مصرف شده‌اند.


2هزار هکتار زمین زیر کشت

هر سال در بهار بیش از هزار هکتار از زمین‌های زراعی مناطق شمالی گنبد کاووس زیر کشت هندوانه و خربزه می‌رود. به گفته رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان، امسال به دلیل بارش‌های خوب سال آبی ۹7-۹8 در بیش از 2 هزار هکتار هندوانه کشت شد که ۵۰ درصد آن آجیلی و ۵۰ درصد نیز خوراکی است. حدود ۱۵۰ هکتار از زمین‌های منطقه نیز زیر کشت خربزه رفت.

«عزیر جاوید» گفت: پیش‌بینی تولید هندوانه از هر هکتار تا ۵۰ تن و خربزه نیز حدود ۲۰ تن در هکتار است. با توجه به سیاست‌های وزارتخانه، کشاورزان علاقه‌مند به کشت این 2 محصول باید ارقام زودرس بکارند تا با مشکل کم‌آبی مواجه نشوند.این روزها در گنبد کاووس بازار هندوانه و خربزه گرم است و هر روز صدها دستگاه خودرو سواری و وانت در نقاط مختلف این شهر به‌ویژه ورودی‌های آن به دنبال فروش مستقیم محصول خود هستند.


از تولید به مصرف بدون حضور واسطه‌ها

بسیاری از کشاورزان گنبدی به دلیل دوری راه مزرعه تا بازار و جلوگیری از آسیب رسیدن به خربزه‌ها، آنها را با انواع خودروهای سواری حمل و برای فروش به شهر می‌آورند. به همین دلیل حضور انبوهی از خودروها با بار خربزه یا هندوانه یا تعداد زیادی بساط ‌فروش این 2 محصول در نقاط مختلف شهر از صحنه‌هایی است که این روزها به وفور در گنبد کاووس مشاهده می‌شود. اگرچه امسال به برکت بارش‌های خوب سال آبی ۹۸‌-‌۹۷ و تولید خوب محصول قیمت هندوانه و خربزه به گفته کشاورزان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش یافت، اما تولید خوب محصول کاهش قیمت‌ها را جبران کرده است.

یکی از کشاورزان خربزه‌کار گنبد کاووس که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم از محصول مزرعه 2 هکتاری خود را از روستای مرزی «خیرخواجه» برای فروش به شهر آورده است، گفت: امسال به دلیل بارش‌های خوب، سطح زیر کشت هندوانه و خربزه در منطقه افزایش یافته و به همین میزان تولید آن هم بیشتر شده است. «اقبال نظری» افزود: اگرچه افزایش تولید محصول سبب کاهش قیمت آن شد، اما میزان تولید در واحد سطح جبران کاهش قیمت را می‌کند. امسال از هر هکتار زمین زیر کشت خربزه بالای ۲۰ تن محصول برداشت شده است. با این حال با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، عایدی کشاورزان از این محصول کم شده است.

 وی اظهار کرد: اکنون بسیاری از خربزه‌ها و هندوانه‌های تولیدی کشاورزان توسط دلالان و بعضا توسط مغازه‌داران با نصف قیمت سال قبل خریداری می‌شود. در صورتی که همین محصول را با حداقل 2 برابر قیمت خرید از باغدار، به مصرف‌کننده می‌فروشند یا با انتقال آن به استان‌های همجوار تا 5 برابر قیمت نیز عرضه می‌شود. به گفته نظری، هم‌اکنون دلالان یا مغازه‌داران، هر کیلوگرم خربزه درجه یک را از ۸۰۰ تا هزار تومان و هندوانه درجه یک اترک را نیز از ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید