• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71610
+
-

دومین دوره کارگاه تاریخ شفاهی جبهه مقاومت افغانستان

خبر
دومین دوره کارگاه تاریخ شفاهی جبهه مقاومت افغانستان

مسئول دفتر مطالعات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری خراسان رضوی گفت: دومین دوره کارگاه آموزشی پژوهشی تاریخ شفاهی جبهه مقاومت افغانستان ویژه جبهه فاطمیون به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار می‌شود. به گزارش تسنیم «محمدعلی یساقی» با بیان این‌که تاریخ شفاهی قدمت زیادی در تاریخ معاصر ایران ندارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: می‌توان گفت حوزه هنری انقلاب اسلامی اولین مرکز حرفه‌ای برگزاری کارگاه‌های ثبت و ضبط خاطرات با عنوان تاریخ شفاهی است که از آغاز تشکیل تا امروز، پیگیر این مهم بوده و در علم تاریخ شفاهی و تولید آثار مرتبط با آن به بالندگی رسیده است.

وی افزود: کارگاه آموزشی، پژوهشی تاریخ شفاهی جبهه مقاومت افغانستان، اولین کارگاه در این زمینه است و حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی به عنوان برگزارکننده این کارگاه علمی و آموزشی، تمامی جوانب تاریخی و پژوهشی جبهه مقاومت افغانستان را از زمان جنگ داخلی افغانستان و اشغال نظامی تا حماسه مدافعان حرم در سوریه، در برنامه این کارگاه لحاظ کرده است. دومین دوره آن را هم به زودی برگزار می‌کند. یساقی درباره هدف از برگزاری این کارگاه گفت: حوزه هنری خراسان رضوی درصدد است به عنوان آغازگر این حرکت، نخستین برنامه آموزشی، پژوهشی و علمی در زمینه تاریخ شفاهی جبهه مقاومت افغانستان را با توان علمی و تربیت پژوهشگر جوان به سرانجام مطلوب برساند.

مسئول دفتر فرهنگ و ادب پایداری حوزه هنری خراسان رضوی تصریح کرد: بیشترین فعالیت مرکز مطالعات فرهنگ و ادبیات فارسی فارسی‌زبانان حوزه هنری در زمینه موضوعات فرهنگی، هنری، تاریخی و ادبی مهاجران افغانستان است و برنامه‌های ادبی، علمی، پژوهشی و فرهنگی مختلفی در این مرکز برای مهاجران افغانستانی در حال برگزاری است. یساقی با بیان این‌که هدف ما این است که خروجی کارگاه همراه با تولید باشد، افزود: در این راستا تولیدات کارگاه در این دوره همچون دوره قبلی در زمینه تاریخ‌نگاری موضوعی و فردی است و سرفصل‌های مرتبط با آموزش مصاحبه، پژوهش، تدوین و نشر را با لحاظ تاریخ‌نگاری ویژه جبهه فاطمیون در بر می‌گیرد. دوره نخست این کارگاه با استقبال علاقه‌مندان همراه بود و هنرجویان مستعد، به سطح بعدی و با رویکردی تخصصی‌تر ارتقا یافتند. امید است در نتیجه برگزاری این کارگاه شاهد تولید آثار متعهد در مرکز فارسی‌زبانان حوزه هنری و جبهه مقاومت افغانستان باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید