• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 14 مرداد 1398
کد مطلب : 70496
+
-

مرکز نگهداری نسخ خطی در همدان راه‌اندازی شود

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با بیان این‌که در همدان نسخ خطی ارزشمند بسیاری وجود دارد، گفت: مرکز نگهداری نسخ خطی در همدان به منظور جمع‌آوری این سرمایه ارزشمند باید راه‌اندازی شود. 

به گزارش ایسنا، مهرداد نادری‌فر در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و کمیته نهضت مطالعه مفید استان همدان با اشاره به اجرای طرح مادران کتابخوان در همدان بیان کرد: اگر بتوانیم زمینه را به سمتی هدایت کنیم که در خانواده مادران به کتابخوانی تشویق شوند، در حوزه کتاب و کتابخوانی تحولی بنیادین در جامعه ایجاد خواهد شد. 

وی ادامه داد: ارائه برنامه‌های متنوع در جریان طرح مادران کتابخوان و همچنین نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در خانواده از سوی مادر در اجرای این طرح گامی مؤثر است. 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با بیان این‌که در استان همدان گنجینه‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که مغفول مانده‌اند، افزود: وجود تعداد زیادی نسخ خطی به‌صورت پراکنده در استان و همچنین در اختیار بودن نسخ در دست کسانی که توان نگهداری از آن را ندارند، می‌تواند انگیزه‌ای برای جمع‌آوری و راه‌اندازی مرکز نگهداری کتب و نسخ خطی در همدان باشد. 

نادری‌فر همچنین با اعلام رضایت از وضعیت مطلوب فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان همدان گفت: وجود 114 کتابخانه عمومی با زیربنای 44 هزار متر‌مربع در استان و همچنین برخورداری از 6/2 درصد سرانه مطالعه که از میانگین کشوری نیز بالاتر است می‌تواند چراغ روشنی در توسعه فرهنگی استان باشد. 

وی با بیان این‌که همدان جزو استان‌های فرهنگی کشور است، خاطرنشان کرد: در همدان از هر 100 نفر 68 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند در حالی که به طور میانگین در کشور از هر 100 نفر 49 نفر در کتابخانه‌ها عضویت دارند. 

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با اشاره به آمارهای ارائه‌شده درباره عضویت 15 هزارنفری مردم همدان در کتابخانه‌های عمومی و سیار توضیح داد: به‌منظور تحقق برنامه ششم توسعه و افق‌های در نظر گرفته‌شده تا پایان برنامه ششم توسعه باید در استان 83 هزار و 600 نسخه کتاب جدید و 40 کتابخانه عمومی اضافه شود. 

نادری‌فر در این زمینه با ارائه طرح‌های آمایش کتابخانه‌های استان گفت: با برگزاری برنامه‌های نذر کتاب و همچنین استفاده از پتانسیل مجمع خیرین کتابخانه‌ساز استان، ضمن برش سالانه برنامه‌های ششم توسعه، مسیر دستیابی به افق‌های پیش‌بینی‌شده محقق می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید