• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70292
+
-

مردم و فضاهای شهری

نگاه
مردم و فضاهای شهری


علی نوذرپور/ شهردار منطقه ‌22
تهران با کمبود فضاهای عمومی مواجه است و یکی از رویکردهای اساسی شهردار تهران توسعه این فضاهاست. احداث میدانگاه هفت‌تیر و باغ راز هستی در این راستاست و اقداماتی در حال انجام است. اما آیا با شکل‌گیری فضاهای یادشده؛ هدف از ایجاد فضاهای عمومی شهری محقق می‌شود؟ پاسخ منفی است.

چرا که زیر ساخت‌های فیزیکی با حضور مردم؛ به زیرساخت‌های اجتماعی تبدیل می‌شوند و منظور از مردم؛ حضور یکان یکان آنها نیست بلکه مقصود، حضور توأمان مردم با یکدیگر است. حضور اجتماعی با ارتباط و تعامل مردم در فضای شهری شکل می‌گیرد. اما این حضور با چالش‌هایی مواجه است؛ مثلاً مراسم دوچرخه سواری خانوادگی، پیاده روی و دو میدانی گروهی به سادگی در این فضاها به‌وجود نمی‌آید. احتمال تفاوت و یا مغایرت بعضاً سهوی با ارزش‌های فرهنگی و دینی در حضور توأمان ازجمله این چالش‌هاست.

به هر حال باید ظرفیت اجتماعی جامعه بیشتر شود چرا که به این حضور نیاز داریم.

مردم ما نیاز دارند بیشتر با هم گفت‌وگو کنند و همدیگر را دریابند و بفهمند. تا با هم به ملاطفت رفتار کنند و به مهربانی تعامل داشته باشند. چرا که خشونت و نامهربانی در بخش‌هایی از جامعه مشاهده می‌شود نمونه بارز آن درگیری‌های افراد پس از تصادف است که چهره زشت و خشنی را از جامعه ترسیم می‌کند. برای اینکه این رفتارها کاهش یابد نیاز به تعامل و گفت‌وگو است و برای تعامل و گفت‌وگو؛ ظرفیت لازم و بستر مورد نیاز و تلاش برای شکل‌گیری زیرساخت‌ها ایجاد همان ظرفیت است.

پس هم زیر ساخت‌ها باید ایجاد شوند و هم تعاملات اجتماعی در این زیرساخت‌ها مورد نیاز است. برای اینکه این دو شکل گیرد؛ هم مدیریت شهری باید کار کند و مردم نیز باید همراهی کنند و سایر نهادها و دستگاه‌های عمومی دولتی و غیردولتی که در حوزه خدمات شهری وظیفه مندند می‌باید تحمل و سعه صدر خود را بالا ببرند.

باید به هم کمک کرده و همه همدیگر را تحمل کنیم، باید از کنار هم قرار گرفتن، احساس خوشی کنیم. ما همه فرزندان ایرانیم؛ از یک آب و خاک با تمدنی چند هزار ساله حتماً از این ظرفیت تمدنی باید بهره گیریم برای اینکه همدیگر را دریابیم و با هم باشیم. برای اینکه جامعه‌ای آرام و شاد داشته باشیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید