• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69496
+
-

11 سال بلاتکلیفی

تاکنون ۷۱۵ میلیون تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده و میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه هم ۲ میلیارد تومان برآورد شده است

گزارش
11 سال بلاتکلیفی

پروژه‌های فرهنگی در هر شهری می‌تواند عامل رشد فکری و اجتماعی مردم آن شهر شود. در این میان اگر آن پروژه در نگاه مسئولان مهم به نظر رسد قطعا تاثیری چند برابری خواهد داشت.  به گزارش مهر، با این حال گویا معضلات فرهنگی نتوانسته‌اند از جاده خاکی بلاتکلیفی بگذرند، چراکه یکی از همین معضلات فرهنگی به ثمر نرسیدن پروژه کتابخانه شماره ۳ قروه است که مدت ۱۱ سال روی کاغذ مانده و هنوز تکمیل نشده به پیری می‌زند. کتابخانه‌ای که قرار است به رشد فرهنگی شهر کمک کند و جایگاه مطالعه در قروه را تحکیم بخشد، سال‌هاست به جای رنگ و بوی کتاب و افراد اهل مطالعه به محلی برای جولان افراد معتاد تبدیل شده است.


انتظارطولانی

از سال ۸۵ اجرای پروژه کتابخانه عمومی شماره ۳ قروه کلید خورد. عمر این پروژه تا اتمام کامل و بهره‌برداری لازم ۲ سال در نظر گرفته شده بود اما تا سال ۸۹ با روندی بسیار کند و اعتبارات قطره‌چکانی با پیشرفت نه‌چندان زیادی درجا زده و در نهایت هم متوقف شد. میزان تاخیر تکمیل پروژه نسبت به زمان اولیه ۱۱ سال بوده و علت آن هم کمبود بودجه و نبود هماهنگی لازم میان دستگاه‌های متولی عنوان شده است.


تناقض آماری

متولیان از قبل اعلام کرده بودند که این پروژه با میزان پیشرفت ۵۰ درصدی متوقف شده، اما در سال جاری کارفرمای جدید یعنی اداره کل نوسازی مدارس کردستان این میزان پیشرفت را رد کرد و خبر از ۳۵ درصد پیشرفت داد. خبری که از تناقض آماری پرده برداشت. مساحت این کتابخانه هزار و ۲۰۰ مترمربع در نظر گرفته شده و کارفرمای آن هم تا سال ۹۶ اداره کل راه و شهرسازی کردستان بود که از این سال به اداره کل نوسازی مدارس تغییر داده شد. در واقع کاربری یا دلیل اهمیت پروژه به این بازمی‌گردد که احداث کتابخانه عاملی برای ارتقای فرهنگ و ذخیره‌سازی، حفاظت و اشاعه اطلاعات و دانش است و چرایی تاخیر در اتمام آن هم وجود ناهماهنگی و ضعف مدیریتی در کنار کمبود اعتبارات با تخصیص‌های قطره‌چکانی عنوان شد. دستگاه‌های مسئول برای پیگیری اتمام پروژه شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش بوده و بنا به اطلاعات به دست آمده تاکنون ۷۱۵ میلیون تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده و میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه هم ۲ میلیارد تومان برآورد شده است؛ مبلغی که با توجه به نوسانات قیمتی هربار تغییر می‌کند و افزایش می‌یابد.


پروژه‌ای رو به ویرانی

توقف طولانی‌مدت این پروژه تا جایی برخلاف گفته‌های قبلی مبنی بر راه‌اندازی آن، ادامه داشت که این بار صدای اعتراض متولیان کشوری را هم درآورد، به طوری که مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های کشور برای بررسی موضوع به شهرستان قروه آمد و به بازدید از این پروژه پرداخت و در نهایت هم در نشست فوق‌العاده برای این مهم شرکت کرد.در این نشست کارفرمای جدید پروژه «کتابخانه عمومی شماره ۳» قروه اظهار کرد که زمان تحویل گرفتن پروژه ما با خرابه‌ای روبه‌رو بودیم که تخریبی بالایی داشت و در واقع مدت ۴ ماه طول کشید تا زباله‌ها و مواد تخریبی را جابه‌جا و تخلیه کردیم.

به گفته «ماجد احمدی» کار آنها فقط ساخت‌و‌ساز بوده و تجهیزات کتابخانه بر عهده‌شان نیست و تمامی اعتبارات پیش‌بینی شده تنها برای ساخت‌و‌ساز است، نه چیز دیگر. او مشکل فعلی برای کار بر روی پروژه را تامین اعتبار به اندازه کافی دانست و معتقد بود اگر بودجه به‌موقع تزریق شود در عرض یک سال کتابخانه تکمیل و آماده می‌شود.


بخش خصوصی کمک خود را افزایش دهد

فرماندار قروه هم با بیان این‌که این پروژه ۱۱ سال است که خاک می‌خورد، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای برای تسریع در کار با بخش خصوصی صورت گرفت اما همچنان روند اجرای این طرح با مشکل همراه است. به گفته «موحد امان‌اللهی» در مرداد ماه سال ۹۶ برای تکمیل پروژه «کتابخانه عمومی شماره ۳ قروه» پای بخش خصوصی به میان آمد و حتی خبر از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان بخش خصوصی (بنیاد علمی قلم‌چی) و فرمانداری قروه شد. وی با اشاره به این‌که در این تفاهم‌نامه یک میلیارد تومان برای تکمیل و بهره‌برداری از این کتابخانه در نظر گرفته شد، افزود: قرار بر این بود از این میزان ۵۰۰ میلیون تومان آن توسط بخش خصوصی و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر از فرمانداری قروه پرداخت شود. مطابق گفته‌های امان‌اللهی باید این پروژه به سرانجام برسد اما نه با مبلغی که بخش خصوصی در نظر گرفته، چراکه با توجه به برآورد هزینه میلیاردی نیاز است میزان کمک‌ها افزایش یابد.

او با بیان این‌که اگر قرار است اسم خیر بر روی کار گذاشته و درج شود بالا بردن هزینه اهدایی ضروری است. باید دانست پروژه کتابخانه شماره ۳ قروه در حالی اهمیت دارد که می‌تواند کمبودهای موجود در شهرستان از بعد مسافت تا تجهیز منابع اطلاعاتی را جبران کنند. جایگاه این کتابخانه در حال حاضر در دسترس‌ترین نقطه شهر بوده و نسبت به 2 کتابخانه دیگر در صورت احداث مجهزتر خواهد شد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید