• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69049
+
-

گِل‌‌فشان پیرگل در انتظار زیرساخت‌های گردشگری

فرماندار خاش: تاکنون افزون بر 3 میلیارد ریال برای برق‌رسانی به منطقه پیرگل پیش‌بینی شده و برای بازگشایی راه دسترسی به تپه گل‌فشان نیز اقداماتی صورت گرفته است

گردشگری
گِل‌‌فشان پیرگل در انتظار زیرساخت‌های گردشگری

 گِل‌‌فشان پدیده‌ای طبیعی است که طی آن گل‌‌ولای از زیر زمین، چشمه‌‌وار به سطح زمین می‌‌رسد و شکل ماهوری به‌خود می‌‌گیرد. 

چشمه‌‌های گل‌فشان جاذبه‌‌ای شگرف، نادر و منحصر به فرد طبیعی زمین‌‌شناسی در سیستان و بلوچستان است که با ظرفیت‌های شایان توجه در جذب گردشگر می‌‌تواند به عنوان ژئوپارک خاورمیانه به یک اثر جهانی تبدیل شود. 

به گزارش ایرنا، گل‌فشان پیرگل در خاش با گستره تقریبی 7 هکتار در منطقه‌ای با خاک‌های زردرنگ و عاری از هر گونه پوشش گیاهی قرار دارد. این گل‌فشان از تعدادی تپه ماهور مخروط تشکیل شده که بخشی از آن‌ها قدیمی هستند که بعد از چند سال فعالیت خاموش و دهانه آن‌ها مسدود شده و در کنار آن دهانه جدیدی به وجود آمده است. 


ظرفیتی کم‌نظیر برای گردشگران سلامت

یکی از اهالی خاش می‌گوید: تنها گِل‌فشان غیرساحلی ایران در خاش وجود دارد. این گل‌فشان در سال‌های اخیر بازدیدکنندگان و گردشگران بیشتری را به خود جلب کرده است. اما هنوز آن‌گونه که باید به مردم معرفی نشده است. این در حالی است که درمان بیماری‌های مختلف پوستی، عضلانی، استخوانی و عصبی از خواص درمانی گِل‌فشان پیرگِل خاش است. 

 «محمد بلوچ‌زهی» می‌افزاید: این اثر طبیعی در استان سیستان و بلوچستان می‌تواند برای بومیان در زمینه گردشگری اشتغال‌زایی ایجاد کند. گل حاصل از فعالیت گل‌فشان پیرگل از کیفیت خوبی برخوردار است و می‌توان از آن در ساخت سفال، کوزه و سرامیک استفاده کرد. 

به گفته وی باید آموزش‌هایی به مردم بومی داد تا بتوانند بهترین استفاده را از این ظرفیت ببرند. بلوچ‌زهی می‌افزاید: امروزه بسیاری از افراد به دنبال امکانات درمانی طبیعی می‌گردند. خواص فراوان و گِل‌درمانی در گل‌فشان پیرگل می‌تواند بهترین گزینه برای درمان بیماری‌های پوستی باشد‌. گردشگرانی که از این خاصیت گل‌فشان آگاه می‌شوند با اشتیاق بیشتری به خاش می‌آیند. 


درآمدزایی برای بومیان

یک کارشناس گردشگری می‌گوید: اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان با توجه به آمار بیکاری بالای آن اهمیت بسزایی دارد و می‌تواند نقش مهمی در درآمدزایی اهالی منطقه ایفا کند. 

 «علی شکوهی» می‌افزاید: گل‌فشان پیرگل نیز یکی از همین ظرفیت‌های گردشگری است که می‌تواند در ایجاد درآمد برای مردم منطقه کمک کند اما در این مکان هنوز واحد بوم‌گردی برای استقبال و ارائه خدمات به گردشگران وجود ندارد. 

وی می‌گوید: ارائه غذا در کپرهای سنتی استان نیز می‌تواند به جذابیت این مکان بیفزاید. امروزه گردشگران بیشتر از غذاهای بومی یک منطقه استقبال می‌کنند. نبود راه دسترسی مناسب از دیگر مشکلات و دلیل معرفی نشدن این گل‌فشان است. 

وی ادامه می‌دهد: فضاهای مجازی این روزها کمک بزرگی برای معرفی نقاط گردشگری هستند. باید برای معرفی این گل‌فشان، تبلیغات گسترده‌تری در استان و کشور انجام شود تا گردشگری در این مکان رونق گیرد. 

این کارشناس با اشاره به خواص درمانی گل‌فشان خاش می‌افزاید: در این گل‌فشان، عناصر معدنی نظیر ید، برم، منگنز و مس وجود دارد که از آن برای گِل‌درمانی استفاده می‌شود. از گل‌فشان خاش می‌توان برای درمان بیماری‌های مختلف پوستی و عضلانی به‌ویژه درمان مفاصل استخوانی استفاده کرد. 


تنها گل‌فشان غیراقیانوسی خاورمیانه

فرماندار شهرستان خاش گفت: گِل‌فشان پیرگل به عنوان تنها گل‌فشان غیر اقیانوسی خاورمیانه، از زیرساخت‌های لازم برای گردشگری سلامت محروم است و با وجود داشتن ظرفیت مناسب گردشگری، همچنان مهجور و ناشناخته مانده است. 

 «صاحب‌گل صالحی» در بازدید از گل‌فشان پیرگل بیان می‌کند: تراوش گِل از دل زمین آن هم در سرزمینی خشک و بدون آب و علف در نوع خود منحصر به فرد و جذاب است. 

وی بیان می‌کند: برای استفاده از این ظرفیت مهم، ایجاد زیرساخت‌های راه و تأمین برق و سرویس‌های بهداشتی و فضاهایی برای اسکان موقت خانواده‌ها و تورهای گردشگری ضروری است. 


زیرساخت‌های گردشگری در منطقه پیرگل

صالحی می‌افزاید: سال قبل افزون بر 3میلیارد ریال برای برق‌رسانی به منطقه پیرگل پیش‌بینی شده و بخش خصوصی نیز آمادگی دارد برای رونق گردشگری سلامت هزینه کند و در حوزه بازگشایی راه دسترسی به تپه گل‌فشان کارهایی صورت گرفته، اما راه آن نیاز به تسطیح و رگلاژ دارد. 

فرماندار خاش گفت: جنس رسوبات حاصل از این گل‌فشان رس و مارن است و گل‌های تازه آن رنگی تیره تا خاکستری دارند که پس از خشک شدن رنگی روشن پیدا می‌کنند و زردرنگ می‌شوند. 


ظرفیت‌های گردشگری سلامت 

 «صاحب‌گل صالحی»، فرماندار خاش، می‌گوید: گردشگری سلامت از نیازهای ضروری برای افراد جامعه است که این ظرفیت با خاصیت گِل‌درمانی در گل‌فشان طبیعی پیرگل وجود دارد و با توجه به ارتفاع این گل‌فشان از سطح زمین می‌توان از آن به عنوان مکانی مهم برای تپه‌نوردی و کوهنوردی استفاده کرد.

 ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی و تجهیز روستاهای اطراف، سفر تورهای گردشگری و رسانه‌ای به خوبی می‌تواند به معرفی این اثر طبیعی و منحصربه‌فرد ملی کشور کمک کند.ش

این خبر را به اشتراک بگذارید