• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 7 مرداد 1398
کد مطلب : 69009
+
-

غفلت از صادرات محصولات کشاورزی

ایجاد اتحادیه صادرکنندگان مهم‌ترین نیاز توسعه صادرات در استان است

کشاورزی
غفلت از صادرات محصولات کشاورزی

کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی و ظرفیت‌های فراوان در حوزه صنعت و معدن تنها 8 میلیون دلار در سال صادرات دارد که نزدیک به کل آن صادرات کالاهای صنعتی است و بخش کشاورزی از آن محروم است. 

به گزارش ایرنا، این در حالی است که کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نزدیکی به بندرهای جنوب کشور، ظرفیت تبدیل شدن به دروازه صادرات را دارد. عسل، گیاهان دارویی، محصولات جالیزی، طیور و شیلات از جمله محصولات کشاورزی این استان است که گاهی به طور غیرمستقیم از طریق گمرک استان‌های دیگر به کشورهای خارجی صادر می‌شود و در صورت ایجاد زیرساخت‌های صادرات می‌تواند درآمد بهره‌برداران را چند برابر کند. 


ارزش صادرات 97

میزان صادرات کالا از این استان در سال گذشته 8 میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده است. این میزان کالا به کشورهای هدف صادراتی از جمله آلمان، عراق، افغانستان و ترکمنستان ارسال شده است. پودر و عصاره شیرین‌بیان، زعفران، سیمان، موکت و عصاره گیاهان دارویی کالاهای صادراتی کهگیلویه و بویراحمد هستند. سیمان مارگون بیشترین حجم صادرات استان را با 3 میلیون و ۲۰۰ هزار دلار در سال به خود اختصاص داده است. 

کارشناسان حوزه صنعت و معدن معتقدند: ارزآوری، ایجاد اشتغال در داخل کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید از حداقل مزایای توسعه صادرات غیرنفتی است. کارشناسان می‌گویند: توسعه صادرات غیرنفتی نیازمند تنوع‌بخشی به محصولات قابل‌رقابت در بازارهای جهانی است و با توجه به شرایط طبیعی و جغرافیایی برای تحقق این امر، توسعه صادرات در استان‌های کشور مختلف ضروری است. 


ظرفیت‌ها و موانع صادرات غیرنفتی

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی در تامین بازارهای هدف با قیمت‌های مناسب می‌گوید: با وجود زیرساخت‌های گمرک، بخش عمده‌ای از محصولات استان از طریق گمرک استان‌های دیگر به کشورهای خارجی صادر می‌شود. «دارا فرامرزی» افزود: با وجود ظرفیت‌های فراوان کهگیلویه و بویراحمد برای صادرات محصولات کشاورزی، اکنون این محصولات جایگاهی در سبد صادرات استان ندارد. 

وی نبودن سرمایه‌گذارانی که بتوانند محصولات را از کشاورزان خریداری و صادر کنند مانع تحقق صادرات این محصولات دانست. معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوتاه شدن مدت زمان اخذ مجوز و پروانه بهره‌برداری از حمایت‌های دولت برای حمایت از سرمایه‌گذاران در استان است. 


اقداماتی برای رونق تولید

فرامرزی تصریح کرد: در حالی که مدت زمان اخذ مجوز سرمایه‌گذاری در کهگیلویه و بویراحمد ۲ سال پیش یک روز بود، هم‌اکنون در کمتر از یک‌سوم روز مجوز فعالیت سرمایه‌گذار اعطا می‌شود. وی توضیح داد: اخذ جواز تاسیس در کهگیلویه و بویراحمد سال ۱۳۹۶، 5 روز بود که امسال به کمتر از 3 روز رسیده است. 

فرامرزی با یادآوری این‌که کارگروه رفع موانع تولید یکی از برنامه‌های دولت برای رونق تولید است گفت: در سال جاری، ۶ نشست کارگروه رفع موانع تولید در کهگیلویه و بویراحمد برگزار شده و بازگشت ۹ واحد صنعتی راکد از دستاوردهای این کارگروه‌ها بوده است.

 معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نفت‌خیز بودن گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی در این شهرستان از راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران و توسعه صادرات در استان است. وی بیان کرد: در صورت تحقق این امر مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود. فرامرزی ابراز کرد: اعطای زمین به صورت رایگان و بخشودگی بخشی از مالیات از مهم‌ترین مزایای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی است. 

وی بیان کرد: بخشودگی‌های عوارض گمرکی و معافیت از مقررات ویژه صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از مزایای دیگر طرح منطقه ویژه اقتصادی در گچساران است. 


دیدگاه بخش خصوصی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یاسوج می‌گوید: انواع گل‌های زینتی و رز، عسل، زعفران، سیب، ماهی، گیاهان دارویی و محصولات گلخانه‌ای نظیر گوجه‌فرنگی از مهم‌ترین محصولات کهگیلویه و بویراحمد است که قابلیت صادرات دارد. «سید امیر حسینی» با اشاره به این‌که مطالعه بازارهای هدف و طی شدن فرایند میزان نیاز محصول لازمه صادرات است افزود: ایجاد اتحادیه صادرکنندگان مهم‌ترین نیاز توسعه صادرات در استان است. 

وی با بیان این‌که یکی از مرغوب‌ترین محصولات سیب ایران در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود گفت: تاجران استان‌های دیگر با خرید میوه سیب و بسته‌بندی آن را به قیمت بسیار خوبی صادر می‌کنند. حسینی با بیان این‌که هم‌اکنون سالانه ۱۲۰ هزار تن سیب در استان تولید می‌شود گفت که در صورت جذب سرمایه‌گذار، میزان صادرات در استان افزایش چشمگیری خواهد یافت. 

وی به تنوع گیاهان در استان اشاره کرد و افزود: یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های طبیعی کشور در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، اما نبود تاجران تخصصی در حوزه صادرات مانع بزرگی در مسیر رونق تجارت خارجی این محصول است. رئیس کمیسیون اتاق بازرگانی یاسوج با یادآوری کیفیت بسیار خوب زعفران تولیدی در روستای دهنو بر لزوم توسعه کشت، بسته‌بندی مناسب و در نهایت صادرات این محصول گران‌قیمت تاکید کرد. 

حسینی گل رز را از دیگر ظرفیت‌های صادرات کهگیلویه بویراحمد عنوان کرد و افزود: بالا بودن هزینه حمل هوایی و گران بودن نهاده‌های کشاورزی وارداتی باعث شده است که این محصول نیز نتواند راهی بازارهای جهانی شود. 
او حمایت از کشاورزان برای تامین نهاده‌های کشاورزی، آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت، استفاده از تجربیات استان‌هایی که دارای سازوکارهای صادرات قوی‌تری هستند و افزایش کیفیت محصولات را از راهکارهای توسعه صادرات در استان دانست. 


ظرفیت‌های صادرات کشاورزی استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: استان با تولید سالانه بیش از ۲۰ میلیون شاخه گل بریده، ۹ هزار تن محصولات گلخانه‌ای و ۱۸ هزار تن ماهی ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه صادرات دارد. 
«الیاس تاج‌الدینی» اضافه کرد: گیاهان دارویی، مرکبات و عسل از دیگر محصولات تولید بهره‌برداران کهگیلویه و بویراحمد است که قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد. 
وی عنوان کرد: افزایش درآمد کشاورزان، انگیزه برای تولید بیشتر، ارزآوری، و آبادانی مناطق روستایی و عشایری از حداقل مزایای توسعه صادرات در کهگیلویه و بویراحمد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید