• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 6 مرداد 1398
کد مطلب : 68711
+
-

بخشنامه‌های لحظه‌ای؛ آفت بخش کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی: مقامات اقتصادی قبل از صدور بخشنامه ‌باید با بخش خصوصی مشورت کند

کشاورزی
بخشنامه‌های لحظه‌ای؛ آفت بخش کشاورزی

سیب یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی برای آذربایجان غربی و آذربایجان غربی نیز یکی از مهم‌ترین استان‌های تولید‌کننده انواع محصولات کشاورزی برای کشور است. اما با وجود میزان بالای تولید سیب مرغوب در استان، کام کشاورزان به دلایل مختلف شیرین نیست. 

به گزارش همشهری، دلالانی که چشم به دسترنج کشاورزان دوخته‌اند یکی از مشکلات این صنعت سبز استان هستند اما سوای این معضلات کهنه و ریشه‌ای، صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه به مشکل جدیدی برای کشاورزان استان تبدیل شده است؛ بخشنامه‌هایی که در شرایط تحریم زحمات چندین ماهه صادرکنندگان را در هنگام برداشت محصول یک شبه بر باد می‌دهند. 

آذربایجان غربی سالانه بیش از ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی تولید می‌کند و یکی از اصلی‌ترین مشکل کشاورزان این استان، بازاریابی و فروش محصول است.


تصمیم‌های لحظه‌ای مشکل‌ساز

مدیر‌کل جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درباره آخرین وضعیت دپو سیب در استان، می‌گوید: سالانه در استان 21 هکتار سیب کاشت می‌شود و آذربایجان غربی در کشور حرف اول را در تولید سیب می‌زند. با این وجود هزینه‌های بالای تولید باعث می‌شود بازار‌های مصرف‌ را در عرصه بین‌المللی از دست بدهیم.

«رسول جلیلی» ادامه می‌دهد: برای حل این موضوع لازم است اجازه صادرات سیب با قیمت آزاد داده شود تا مشکل سیب در آذربایجان غربی به ‌صورت اساسی حل شود. به گفته وی، افزایش هزینه‌های تولید، کود و سموم و از سوی دیگر عملکرد نه‌چندان مناسب سازمان جهاد کشاورزی موجب شده صادرات محصولات باغی در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ کاهش پیدا کند و این عامل مشکلاتی را در حوزه سیب درختی رقم می‌زند.

این مسئول بیان می‌کند: یکی دیگر از مشکلات استان، صدور دستورهای صادراتی لحظه‌ای است. قبل از عید نوروز سال جاری در پی یک تصمیم لحظه‌ای صادرات سیب متوقف شد و مشکلات زیادی برای کشاورزان استان ایجاد کرد درحالی‌که ما در این حوزه نیاز به ثبات قوانین داریم. 


مشورت قبل از صدور بخشنامه 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان می‌گوید: نبود زیرساخت در کسب و کار، صادرات و بی‌ثباتی در تدوین قوانین و صدور بخشنامه‌ها، صادرکنندگان استان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

«بهنام تاج‌الدینی» با بیان این‌که بخشنامه‌های خلق‌الساعه بدون مشورت با فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی صادر می‌شود، اظهار می‌کند: چنین بخشنامه‌هایی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند که بر حجم مشکلات می‌افزاید. ما از مقامات اقتصادی استان انتظار داریم قبل از صدور بخشنامه‌، مشورت‌های لازم را با بخش خصوصی داشته باشند. در کنار آن باید ثبات در قوانین نیز ایجاد شود. 

وی با بیان این‌که کشور در تحریم به سر می‌برد و یافتن بازارهای هدف برای صادرات محصولات کشاورزی استان پیچیدگی‌های خاصی دارد، ادامه می‌دهد: صادر‌کنندگان در شرایط سخت تحریم ماه‌ها بر روی یک پروژه کار می‌کنند، اما یک بخشنامه لحظه‌ای زحمات چندین ماهه آنها را بر باد می‌دهد. این بخشنامه‌ها اعتبار تاجران را نیز بر باد می‌دهد و در نهایت به ضرر کشور است، چراکه از دست دادن بازارهای هدف راحت است اما پس گرفتن آنها از دست کشورهای رقیب نیاز به سال‌ها زمان دارد. 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی آذربایجان‌غربی با اشاره به این‌که این استان بهترین محصولات هسته‌دار کشور از جمله هلو، سیب، گیلاس، شلیل و سایر محصولات را دارد که در بازارهای روسیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خواهان زیادی دارند، تاکید می‌کند: امسال نیز به لطف بارش‌های الهی در محصولات کشاورزی و باغی استان چند برابر افزایش تولید را شاهد خواهیم بود و ۵۰ درصد مازاد بر مصرف داخلی وجود دارد.


نبود ناوگان یخچالی در آذربایجان غربی

تاج‌الدینی با اشاره به این‌که دو بخشنامه تعهد ارزی و شاخص‌های بسته‌بندی دست تاجران و صادرکنندگان را برای صادرات این محصولات بسته است، عنوان می‌کند: در بخشنامه شاخص‌های بسته‌بندی صادرکنندگان موظف شده‌اند از ناوگان یخچالی برای صادرات محصولات کشاورزی استفاده کنند، در حالی که زیرساخت‌های لازم برای به‌کارگیری این ناوگان در استان وجود ندارد و به ندرت یک صادرکننده، موفق به پیدا کردن ناوگان یخچالی می‌شود. 

وی تاکید می‌کند: این مشکلات باعث می‌شود از هدفگذاری‌ها عقب بیفتیم. به گفته تاج‌الدینی با صادرات این محصولات میلیون‌ها دلار ارز وارد چرخه اقتصاد کشور می‌شود که در شرایط تحریم می‌تواند به کمک کشور و کشاورزان بیاید. وی با اشاره به این‌که برای صدور بخشنامه‌های این چنینی ابتدا باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد، بیان می‌کند: برای صادرات بیشتر و توسعه اقتصادی نیاز به یک پوست‌اندازی اساسی و تغییر بنیادین در اقتصاد کشور است تا متناسب با نیاز روز عمل کند. 

این مسئول می‌گوید: از آنجایی که آذربایجان‌غربی یک استان مرزی و با اقتصاد کشاورزی است، از مسئولان استانی درخواست می‌شود بخش کشاورزی را از عمل به بخشنامه تعهدات ارزی مستثنی کنند، چراکه این بخشنامه بزرگ‌ترین مانع در برابر صادرات محصولات کشاورزی استان است و در صورت ادامه این روند در صادرات محصولات کشاورزی متضرر خواهیم شد.


امسال 150 هزار تن سیب درختی استان جذب کارخانه‌های صنایع تبدیلی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که امسال 150 هزار تن سیب درختی از سوی کارخانه‌های صنایع تبدیلی جذب می‌شود، عنوان می‌کند:‌ تلاش جهاد کشاورزی ساماندهی مراکز خرید و جمع‌آوری سیب درختی و کاهش ضایعات و رساندن محصول به صورت بهداشتی به محل فراوری و کارخانه‌های صنایع تبدیلی است و بر این  اساس «رسول جلیلی» ادامه می‌دهد: اساس تجمیع مراکز جمع‌آوری سیب به منظور نظارت بیشتر بر نحوه خرید محصول ضروری است.

وی می‌افزاید: با توجه به این‌که امسال زمان سال‌آوری باغ‌های سیب درختی استان است و بر اساس برآوردهای انجام شده در حدود 150 هزار تن از محصول تولیدی سیب درختی استان به مصارف کارخانه‌های صنایع تبدیلی خواهد رفت، ساماندهی مراکز خرید کنار جاده‌ها قبل از فصل برداشت بیش از پیش ضرورت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید