• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68552
+
-

بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره یارانه مطبوعات:

این شیوه ناسالم توزیع رانت به بهانه یارانه، برای تأمین چه منافعی بوده است؟


به‌دنبال انتشار اخباری مبنی بر توزیع یارانه‌های مطبوعاتی به افراد و شرکت‌های خاص و شائبه‌انگیز بودن شیوه توزیع این یارانه‌ها، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بیانیه‌ای را خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: اطلاعات منتشر شده در باره نحوه توزیع کمک‌های دولتی به نشریات موجب نگرانی‌های چندسویه در مورد رسوخ مناسبات ناسالم در مدیریت دولتی بر امور مطبوعات است. چنین اطلاعاتی اساسا این گمان را تقویت می‌کند که از گذشته، منابع مالی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای کمک به توسعه مطبوعات و بالطبع توسعه حرفه‌ روزنامه‌نگاری تخصیص داده شده‌اند، در مسیر دیگری به‌کار گرفته شده و مبنا و معیارهای شخصی در توزیع آنها ارجحیت داشته است. در واقع، گرچه میزان توجه دولت به مطبوعات و رسانه‌ها بسیار ناچیز بوده ولی همین اندک نیز هزینه امیال و آرزوهایی شده که کوچک‌ترین کمکی به هیچ بخشی از فرهنگ نکرده و عده‌ای رانت‌خوار را در این اوضاع پرورش داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما به‌عنوان روزنامه‌نگاران و تولید‌کنندگان محتوای رسانه‌ای کشور اعلام می‌کنیم که بخش مهمی از این بودجه‌ها، جای آنکه صرف تقویت روزنامه‌نگاری، آموزش روزنامه‌نگاران و نیز تثبیت و قوت رسانه‌های واقعی شود، به جیب کسانی رهسپار شده که به ظاهر ده‌ها نشریه دارند‌ اما چند روزنامه‌نگار واقعی را به همکاری دعوت نکرده‌اند.
در پایان این بیانیه تأکید شده: باید فرایند کمک به مطبوعات از وضعیت فعلی خارج و صرف ارتقای کیفیت مطالب رسانه‌ها و نیز تامین آموزش‌های جدید به روزنامه‌نگاران و بیمه آنان شود.

شما یا هر مقام دیگر در برابر اوضاع ضعیف نظام رسانه‌ای کشور و ضعف و ناتوانی حرفه روزنامه‌نگاری مسئولید. اینک شیوع رانت و احتمال فساد مالی در مناسبات اقتصادی ناشی از توزیع کمک به مطبوعات وضعیت را وخیم‌تر از همیشه کرده است. ما نیز به سهم خود مسئولیم و می‌پذیریم که در تهیه گزارش‌های مرتبط با مسائل حرفه خود کم‌کاری کرده‌ایم. از این پس می‌کوشیم موضوعات صنف را در ابعاد گوناگون و در حد بضاعت رصد و گزارش آن را عمومی کنیم. درباره موضوع خاص حاضر نیز امیدواریم کیفیت و سرعت پیگیری آن وزارتخانه محترم همه پرسش‌های احتمالی را پاسخ دهد و نیازی به‌گزارش‌های بعدی نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید