• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 1 مرداد 1398
کد مطلب : 67749
+
-

بافت تاریخی گرگان پایلوت جذب سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان گفت: با روند رو به رشد حضور گردشگران داخلی و خارجی و همچنین افزایش تقاضا برای تملک و مرمت ساختمان‌های بافت تاریخی گرگان، وسیع‌ترین بافت تاریخی ثبت شده شمال کشور نونوار می‌شود.

به گزارش ایرنا، کریمی بیان کرد: ۴۵ میلیارد ریال اعتبار در قالب کمک‌های فنی و اعتباری بلاعوض به کسانی که بناهای تاریخی خود را مرمت و تبدیل به مجتمع‌های اقامتی و کافه‌های سنتی و غیره کنند، اختصاص داده شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان ادامه داد: با الگوگیری از روند احیای بافت تاریخی یزد تلاش کردیم بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت این بافت‌ها هدایت کرده و فرصت‌های شغلی جدید برای ساکنان این بافت ایجاد کنیم.

بافت قدیم گرگان با مساحتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار، سومین بافت تاریخی ثبت شده ایران بعد از اصفهان و یزد به شماره ۴۱ در فهرست آثار ملی قرار دارد. بام‌های سفالی و قرمزرنگ، دیوارها و جرزها آجری و رج به رج کنار هم چیده شده، شمایلی از شهری کهن به نام گرگان بوده که هنوز هم پابرجاست.

 بافت تاریخی گرگان که عنوان افتخارآمیز وسیع‌ترین بافت تاریخی ثبت شده شمال ایران را دارد با بناهای شاخصی همچون خانه‌های شیرنگی، تقوی، شعرباف، خراسانی، مفیدیان، کبیر، سرای باقری‌ها و امامزاده نور(ع) در محله‌های سرچشمه، دوشنبه‌ای، دربنو به مرکز استان گلستان هویت بخشیده است.

آنچه اکنون آن را بافت تاریخی گرگان می‌نامند بازمانده مجموعه‌ای از شهر استرآباد و عناصر آن و فضاهای شهری همچون مساجد، آب‌انبارها، قنات‌ها، معابر و واحدهای مسکونی یک یا چند طبقه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید