• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 30 تیر 1398
کد مطلب : 67278
+
-

گلایه یزدی‌ها از تاخیر قطارها

مدیرکل راه‌آهن یزد: سفرهای ریلی مبدا استان تقریبا بدون تاخیر انجام می‌شود و تاخیرهای طولانی‌مدت مربوط به توقف قطار در خطوط ریلی سایر استان‌هاست

حمل و نقل
گلایه یزدی‌ها از تاخیر قطارها

سمیه گلابگیریان|یزد- خبرنگار: 



  در هفته گذشته 3 سفر ریلی استان با تاخیرهای قابل توجه همراه بود و همچنین آتش‌سوزی لکوموتیوها در سفرهای ریلی اخیر نیز خبرساز شد. برخی این مشکلات را به گرمای بی‌سابقه یزد نسبت می‌دهند و تاخیرها را نیز مربوط به سایر استان‌های کشور می‌دانند که در مجموع به تاخیر در سفرهای ریلی استان منجر می‌شود.
با توجه به افزایش قیمت بلیت هواپیما، تقاضا برای سفرهای ریلی افزایش یافته است، از این رو شهروندان گلایه‌های بسیاری از کمیت و کیفیت خدمات ریلی دارند و انتظار دارند با رسیدگی و پیگیری این موارد نسبت به رفع آن اقدام شود.


طولانی شدن سفرهای ریلی

یکی از شهروندان یزدی با اشاره به پیمودن مسافت 8 ساعته تهران - یزد طی 12 ساعت، می‌گوید: قطار با حدود یک ساعت تاخیر از مقصد حرکت کرد و با توقف‌های طولانی در مسیر، سفر 8 ساعته نزدیک به 12 ساعت طول کشید که مسافران را بسیار کلافه کرده بود.
«حمید دهقان» می‌افزاید: با توجه به این‌که این قطار اتوبوسی بود و شرایط استراحت در آن مانند قطارهای درجه یک فراهم نبود، این توقف‌ها برای مسافران به سختی گذشت و به مسئولان قطار گلایه کردند اما همواره این توقف‌ها به عبور قطارهای دیگر و تداخل سفرها نسبت داده می‌شود درحالی که باید برای این موضوع برنامه‌‌ریزی کرد.
وی ادامه می‌دهد: اگر سفرهای ریلی با نظم و براساس ساعت تعیین شده انجام شود، قطعا تاخیرها حتی در مسیر استان‌های دیگر هم به حداقل خواهد رسید اما به دلیل سر وقت نبودن سفرها، معمولا توقف در سایر استان‌ها اتفاق می‌افتد که زمان سفر را افزایش می‌دهد.

این شهروند یزدی خواستار رسیدگی موضوع توقف قطارهای یزد در سایر استان‌ها از سوی مدیریت راه‌آهن یزد می‌شود و می‌افزاید: این گلایه‌ها باید به گوش مسئولان کشوری برسد تا نسبت به نظم بخشیدن در طول مسیر اقدام شود و استان‌های دیگر به این دلایل مورد بازخواست قرار گیرند.


توقف قطارها در مسیر

یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با گلایه از تاخیر سفرهای ریلی و اتفاقاتی که برای قطارها رخ می‌دهد، می‌گوید: قرار بود خطوط ریلی کشور به‌ویژه استان یزد دوخطه شود که تاخیر در مسیرها به حداقل برسد اما ظاهرا هنوز این پروژه اجرایی نشده است.
«سعید میرزازاده» می‌افزاید: مسئولان باید در ازای تاخیرها و اتفاقاتی که در مسیر سفر می‌افتد به مسافران پاسخگو باشند اما هیچگاه این حق مسافر به رسمیت شناخته نمی‌شود.
وی بیان می‌کند: طولانی شدن سفرها و حتی حرکت با تاخیر از مبدا با توجه به شرایط تهویه و امکانات موجود در قطارها برای مسافران بسیار سخت تمام می‌شود، از این رو انتظار برای کاهش این تاخیرها یکی از حقوق مسلم آنهاست که باید مورد توجه قرار گیرد.


به صفر رسیدن تاخیر در مبدا یزد

مدیرکل راه‌آهن یزد می‌گوید: سفرهای ریلی مبدا استان تقریبا بدون تاخیر انجام می‌شود و تاخیرهای طولانی‌مدت مربوط به توقف قطار در خطوط ریلی سایر استان‌های کشور است که در اثر خرابی قطار یا شلوغی خطوط اتفاق می‌افتد.

«سید مصطفی داوودی» می‌افزاید: متوسط زمان تاخیر سفرهای ریلی در کشور 20 دقیقه و در استان یزد نزدیک به 15 دقیقه است اما در برخی از سفرها به‌ویژه سفرهای عبوری که از مبدا یزد حرکت نمی‌کنند، با توقف و تاخیرهایی ناشی از خرابی قطار یا کاهش سرعت روبه‌رو هستیم.
وی تاکید می‌کند: روزانه 30 رام قطار و به طور متوسط ماهانه 900 رام قطار در خطوط ریلی استان تردد می‌کنند و از این تعداد در 2 تا 3 مورد تاخیر داریم. هرچند این تعداد هم نباید اتفاق بیفتد. در حالی که مدیریت راه‌آهن کشور و استان این تاخیرها را بر نمی‌تابد و تلاش دارد که آنها را به صفر برساند اما گاهی شرایطی منجر به این تاخیرها می‌شود که قابل پیشگیری نیست.


پیگیری تاخیرها در استان‌های دیگر

مدیرکل راه‌آهن یزد می‌گوید: برای مثال گاهی بلیت به مقصد تهران از قطارهای عبوری بندرعباس خریداری می‌شود که نزدیک به 1100 کیلومتر فاصله دارد و اگر قطار حتی بخش محدودی از مسیر را با سرعت کمتر از 100 کیلومتر طی کند، تاخیر به چند ساعت می‌رسد و این تاخیر، متوجه کوتاهی در راه‌آهن یزد نیست.
وی با اشاره به پیگیری این تاخیرها از راه‌آهن کشور و ارائه گزارش هفتگی به راه‌آهن درباره کیفیت قطارهای عبوری از استان می‌گوید: این در حالی است که راه‌آهن تنها ناوگان حمل و نقلی است که در صورت تاخیر خودش را جریمه می‌کند.
داووی می‌افزاید: در ازای تاخیرهای 3 ساعته، نیمی ‌از بهای بلیت و در ازای تاخیرهای بالای 3 ساعت تمام بهای بلیت به مسافر برگشت داده می‌شود، بنابراین این اهتمام در بین شرکت‌های ریلی کشور وجود دارد که تاخیر را حتی به خاطر نفع خودشان هم شده به حداقل برسانند و مسافران را راضی نگه‌دارند.
وی با اشاره به این‌که افزایش تاخیرها خسارت زیادی را به راه‌آهن و شرکت‌ها وارد می‌کند، می‌گوید: یکی از دلایل افزایش تاخیرها در تابستان امسال افزایش قابل ملاحظه دما و مشکلاتی است که برای تردد قطارها ایجاد می‌شود که حتی مواردی از آتش‌سوزی لکوموتیوها را شاهد بودیم. این عامل حتی در پروازها نیز بی‌تاثیر نبوده و بسیاری از پروازها با تاخیر انجام شده است.


   توقف برای ادای نماز 

مدیر کل راه‌آهن یزد درباره توقف برای نماز می‌گوید: توقف برای نماز جزو الزامات است اما برخی مسافران می‌خواهند به افق نماز را ادا کنند در حالی که اگر قطار خارج از برنامه بایستد، سفرهای بعدی را به هم می‌ریزد.
«سید مصطفی داوودی» ادامه می‌دهد: حتی گاهی موارد مسافر برای ادای نماز در مقصد هم، زمان کافی دارد اما اصرار دارد که در طول سفر قطار برای ادای نماز توقف کند. با توجه به تاثیر این توقف‌ها در برنامه سفرهای ریلی، این امکان وجود ندارد لذا قطار در بین راه برای ادای نماز توقف نمی‌کند.

وی تاکید می‌کند: اتفاقاتی که در مسیر به تاخیر سفر منجر می‌شود قابل پیشگیری نیستند اما با توجه به حقوقی که برای مسافر قائل هستیم تلاش می‌کنیم تاخیرها را به حداقل برسانیم، بنابراین توقف برای نماز در برنامه راه‌آهن است و در زمان توقف قطارهایی که زمان برای نماز خواندن وجود ندارد، دیده شده است. در صورت نبودن زمان کافی برای نماز در مقصد، اگر قطار تا رسیدن به مقصد برای ادای فریضه نماز توقف نکند، رئیس قطار برکنار خواهد شد.

 

مزایای دوخطه شدن خطوط ریلی یزد



محمدیاسین دهقان|یزد- خبرنگار: 


یکی از اتفاقات خوب در حوزه حمل ونقل ریلی استان که به کاهش تاخیرها، کاهش توقف قطارها در طول مسیر و افزایش سفرهای ریلی کمک شایانی می‌کند، دوخطه کردن خطوط ریلی استان در ادامه این پروژه ملی است.

این پروژه در حال حاضر70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما با توجه به این‌که 270 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیاز دارد، هنوز نیمه‌تمام مانده است.
مدیر کل راه‌آهن یزد در سفر اخیر «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور، گزارشی از این طرح نیمه‌تمام ارائه کرد که با استقبال معاون رئیس‌جمهوری و تقاضا برای بازدید از خط همراه شد.

نوبخت در بازدید از این خط، برای تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه قول مساعد داد تا با اهتمام مسئولان استان، این پروژه مهم ریلی استان به پایان برسد. طرح دوخطه کردن خط آهن در استان یزد شامل مسیر محدود بافق تا ایستگاه ارژنگ است. این طرح 250 کیلومتر طول دارد که با پیشرفت خوب و رضایت‌بخشی دنبال شد اما به دلیل کاهش اعتبارات در حال حاضر روند کندی به خود گرفته است. اعتبار اجرای طرح دوخطه کردن خطوط ریلی استان بر اساس برآورد اولیه به طور کامل 400 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که بیش از نیمی ‌از اعتبار با اهتمام مسئولان استان و تخصیص اعتبارهای ملی تامین شده و تخصیص یافته است. یکی از مزایای دوخطه کردن شبکه ریلی، افزایش ظرفیت خطوط است به طوری که برای اولین بار در کشور، ظرفیت خطوط برای بارگیری قطارها به 30 تن افزایش یافته است یعنی واگن‌ها می‌توانند بار را با 20 درصد افزایش ظرفیت، بر روی خطوط جابه‌جا کنند. با توجه به این‌که مهم‌ترین مشکل خطوط ریلی در محدوده استان، به نهایت رسیدن ظرفیت خط است، اجرای این طرح از ضروریات به حساب می‌آید. در این شرایط امکان افزایش قطار به خطوط ریلی از استان سلب شده است، برای مثال قطار یزد- مشهد به صورت یک روز در میان برقرار است در حالی که با اضافه شدن خط دوم، امکان اعزام قطار بیشتری در خطوط ریلی استان ایجاد خواهد شد. به این ترتیب با افزایش این خط، قطارهای بیشتری به مقصد تهران راه‌اندازی خواهد شد و قطار یزد- مشهد نیز همه‌روزه برقرار خواهد شد. مهم‌ترین مزیت دوخطه شدن شبکه ریلی استان به گفته مسئولان افزایش ضریب ایمنی سفرهای ریلی است. در حال حاضر به دلیل یک‌خطه بودن مسیر ریلی، قطارها به صورت رفت و برگشتی بر روی یک خط در حال حرکت هستند از این رو پیش‌بینی می‌شود با دو خطه کردن خطوط، 30 درصد به ظرفیت خط از نظر تعداد قطارها اضافه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید