• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 23 تیر 1398
کد مطلب : 65818
+
-

ایگور نتوانست تصمیمات سریع بگیرد

محمود افشاردوست 
بازیکن سابق تیم ملی والیبال


حداقل انتظاری که از تیم ملی والیبال می‌رفت، این بود که یکی از 3تیم اول لیگ ملت‌های والیبال جهان باشد. این انتظار را تیم ملی هم از خودش داشت و واقعیت‌هایی هم که در مورد تیم وجود داشت، تأیید می‌کرد که شایستگی بودن در بین 3 تیم برتر را دارد، اما چرا این اتفاق نیفتاد؟ دلیلش را می‌شود در یک جمله گفت؛ اینکه کادر فنی در گرفتن تصمیمات سریعی که به امتیاز برسد، خوب عمل نکرد.
باید قبول کرد که تیم ملی در 5هفته مقدماتی بهترین بازی‌ها را انجام داد و شاید بتوان گفت در مدت حضورش در لیگ جهانی، بهترین تیم ایران بود، نه فقط به‌خاطر نتایجی که گرفت، بلکه شرایط بازی، تکنیک و تاکتیکی که تیم داشت، بهتر از دیگر تیم‌ها بود.تیم ما در بیشتر بخش‌های والیبال، از دریافت گرفته تا سرویس، دفاع، حمایت از مدافع، حمایت از مهاجم، توپ‌گیری و... خوب کار کردیم. ایران چه در بازی‌های خانگی و چه در بازی‌های بیرون از خانه خوب بود. انتظار اول این بود که تیم به مرحله نهایی برسد که رسید، اما در همین
 5 هفته مقدماتی هم تیم می‌توانست در بعضی از بازی‌ها شرایط بهتری داشته باشد و نتیجه بهتری هم بگیرد. در بعضی از بازی‌ها و حتی در بعضی‌‌ از ست‌ها کادر فنی می‌توانست از جوانان استفاده کند یا از بازیکنان دیگر. به هر حال تصمیم کادر فنی بود.حتی در 2 بازی مرحله نهایی هم ایران شایسته پیروزی بود، به‌خصوص در بازی با لهستان. در ست اول این بازی، ایران عالی بود و اگر در ست‌های بعدی این روند ادامه پیدا می‌کرد یا می‌توانست کام‌بک داشته باشد، پیروزی قطعی بود اما پاشنه آشیل ایران که همان دریافت اول است، در این بازی و حتی در بازی با برزیل نمایان شد. در این شرایط، سعید معروف و سرعتی‌زنان تعطیل شدند.همانطور که در پیروزی همه عوامل دخیل هستند، در شکست هم همه نقش دارند؛ از بازیکنان و مربیان تیم‌گرفته تا فدراسیون. در این دو شکست، همه کادر فنی را مقصر می‌دانند. از نظر من، آنها همه تلاش‌شان را کردند ولی باید بپذیریم و حتی خود آنها هم باید بپذیرند که در بازی‌های حساس لازم است تصمیمات سریعی بگیرند که روی روند بازی تأثیر بگذارد؛ تصمیمات سریعی که به امتیاز ختم شود. این تصمیم می‌تواند گرفتن یک تایم‌اوت باشد یا یک تعویض. البته باید این را هم درنظر بگیریم که تصمیمات کادر فنی به توانایی بازیکنان هم بستگی دارد.
انتقادها از کادر فنی و به‌خصوص سرمربی تیم ایگور کولاکوویچ زیاد است. کار تیم باید آنالیز و بررسی شود. این بررسی به این منظور نیست که تصمیمی برای کادر فنی گرفته شود. الان وقت هیچ تصمیمی نیست. تیم ملی کار زیاد دارد. باید در مسابقات انتخابی المپیک و قهرمانی آسیا شرکت کند. این آنالیزها باید برای بهتر‌شدن در این دو مسابقه انجام شود، نه کار دیگری.

این خبر را به اشتراک بگذارید