• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62988
+
-

مسافرفروشی در مرز مهران

دادستان مهران برای حل مشکل حمل و نقل زائران عراقی در مرز به مدیران شهرستان ضرب‌ الاجل 10 روزه داد

ایلام
مسافرفروشی در مرز مهران

رمضان نوری/ مهران - خبرنگار

  این روزها مسافران عراقی از نبود نظارت کافی بر قیمت‌ کرایه تاکسی در پایانه مرزی و معضل بزرگ مسافرفروشی در مرز گلایه‌های زیادی دارند.
دریافت کرایه‌های سنگین از مسافران، نبود نظارت بر قیمت‌ها و عملکرد رانندگان، رسیدگی نکردن به شکایت‌ها و گلایه‌های مسافران عراقی و بالاخره فروش بین راهی مسافران توسط راننده‌های تاکسی‌ها مجموعه‌ای از سودجویی‌ برخی تاکسی‌داران شهر مهران هستند.
این وضع قبلا به همت دادستان و فرماندار سابق مهران تا حدودی ساماندهی شد، اما روند دلالی و فروش مسافر و بی‌احترامی به مسافران و مهمانان عراقی به نقطه پایان نرسید و حالا به اوج خود رسیده است.
مسافران عراقی که از مرز مهران عازم قم می‌شوند، با قیمت ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان توسط دلال‌ها به راننده‌هایی که اکثرا غیربومی هستند، معرفی می‌شوند تا به مقصد رسانده شوند.
علاوه بر مسافران و زائران، دانشجویان عراقی نیز که برای تحصیل به دانشگاه ایلام رفت ‌و‌ آمد می‌کنند، از دریافت کرایه‌های چند ‌برابری عده‌ای از تاکسی‌داران گلایه دارند.
نارضایتی و عصبانیت مسافران عراقی از وضع کرایه‌ها و بی‌حرمتی به آنها به جایی رسیده است که ورود مسافران این کشور از طریق مرز مهران نسبت به سال قبل کم شده و آنها خواهان ورود به ایران از دیگر مرزها هستند.
این وضع تا جایی پیش رفته است که امام ‌جمعه مهران چند روز پیش به شدت از تعیین خودسرانه کرایه‌ها و بی‌احترامی به مسافران و زائران عراقی در مرز مهران انتقاد کرد و خواهان ساماندهی این اوضاع نامطلوب شد. 

مشکل 10 ساله
 یکی از رانندگان اهل مهران در این باره به همشهری می‌گوید: دلالان زیادی در مرز مهران هستند که کار جابه‌جایی مسافر را از پایانه‌های به دیگر مناطق کشور از جمله قم انجام می‌دهند. دلالان اول با مسافران عراقی برای رفتن 4 نفر به قم بین ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان طی می‌کنند ولی بعد آن‌ها را با نصف قیمت به رانندگان دیگر می‌فروشند.
حیدر هاشمی با بیان این‌که بعضی از رانندگان در مناطق مختلف مهران، ایلام و حتی کرمانشاه مسافران عراقی را به رانندگان دیگر با قیمت‌های پایین تر می‌فروشند و بقیه مبلغ را برای خود برمی‌دارند، می‌افزاید: بیش از ۱۰ سال است که این مشکل در پایانه مرزی وجود دارد و به آن رسیدگی نمی‌شود.  یکی از مسافران عراقی هم در این باره به همشهری می‌گوید: در مسیر مهران تا قم گاهی 3 تا 4 بار از یک ماشین به ماشین دیگر منتقل می‌شویم. وقتی اعتراض می‌کنیم می‌گویند ماشین خراب شده در حالی که وقتی پول خود را دریافت می‌کنند، مسافران را با نرخ‌های پایین‌تر به رانندگان ماشین‌های دیگر تحویل می‌دهند. احمد خلیل همچنین از نرخ‌های گوناگون ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای جابه‌جایی مسافران عراقی از پایانه مرزی تا قم گلایه می‌کند.
یک کاربر به نام محمد جواد هم در سایت عرب زبان «السیاحه فی ایران» (گردشگری در ایران) که مجموعه‌ای از جوانان عراقی علاقه‌مند به جمهوری اسلامی ایران برای تشویق گردشگری در ایران آن را به راه انداخته‌اند نوشته است:  ۴ بار راننده‌های تاکسی در مسیر حدود ۷۰۰ کیلومتری مهران تا قم او را به هم دیگر فروخته‌اند.
شخص دیگری به نام رائد لطیف الدلفی هم نوشته است: راننده‌های تاکسی در مرز مهران دنبال سودجویی از زائران عراقی هستند و مسافران عراقی را مجبور می‌کنند کرایه را به دینار عراقی پرداخت کنند.

ورود دادستان مهران به ماجرا
ماجرای دریافت کرایه بیش از حد مصوب از زائران عراقی در مرز مهران پای دادستان این شهرستان را به ماجرا باز کرد. علی حاجیان در گفت‌وگو با همشهری از ضرب‌الاجل ۱۰ روزه به مدیران دولتی شهرستان برای حل معضل مسافرفروشی و سایر تخلفات در مرز خبر می‌دهد و می‌گوید: در صورت انجام نشدن وظایف قانونی و اهمال در انجام وظایف که موجب بروز این مشکلات شده است، برای مدیران متخلف پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.
وی با بیان این‌که دلیل اصلاح نشدن پدیده زشت مسافرفروشی در مرز مهران، کوتاهی مدیران اجرایی در انجام وظایف قانونی‌شان است، می‌افزاید: پس از برگزاری جلسه‌های بسیار و وجود مصوبه‌ها، متاسفانه مدیران یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند مشکلات حل شود.

برخورد با راننده‌های متخلف
مدیر پایانه مرزی مهران اما در این باره به همشهری می‌گوید: هیچ راننده‌ای حق مسافرگیری اجباری ندارد و در صورت مشاهده، برخورد قانونی با او صورت می‌گیرد.
مجتبی سلیمانی با بیان این‌که مرز مهران به دلیل نزدیکی به عتبات عالیات و شهرهای بزرگ عراق، خصوصا بغداد، مرز مورد نظر ۷۰ درصد از زائران و مسافران عراقی و ایرانی برای تردد بین دو کشور است، می‌افزاید: دریافت کرایه‌های چندبرابری از مسافران عراقی و دیگر مسافران ممنوع و خلاف اخلاق و قانون است. به همین دلیل با رانندگان خودروهایی که از مسافران کرایه بیشتری می‌گیرند یا اقدام به مسافرفروشی یا مسافرگیری اجباری می‌کنند به شدت برخورد می‌شود.
سلیمانی می‌گوید: در جلسه‌های کمیسیون‌های مواد ۱۱و ۱۲ حمل ‌و‌ نقل و پایانه‌های استان ایلام طی سال گذشته ۵۰۰ پرونده تخلف شرکت‌های حمل ‌و‌ نقل و رانندگان برون‌شهری بررسی شد.

پیگیری تخلف رانندگان پایانه مهران
سلیمانی می‌گوید: اگر شرکت‌ها یا رانندگان مسافربری درباره کرایه مصوب تخلف کنند، مسافران می‌توانند با تلفن گویای ۱۴۱ یا ۰۸۴۳۳۳۳۱۸۲۲ اداره کل راهداری و حمل ‌و‌ نقل جاده‌ای ایلام تماس بگیرند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شکایت آنها رسیدگی شود.
وی با بیان این‌که 7 شرکت مسافربری با ۱۵۰ سواری و 1600 خودروی ناوگان مسافربری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و سواری به مسافران در مرز مهران خدمات‌رسانی می‌کنند،‌ می‌افزاید: روزانه حدود 5 هزار مسافر در مهران جابه‌جا می‌شوند و این شهر مرزی به عنوان دروازه عتبات ‌عالیات دارای یکی از ترمینال‌های بزرگ مسافری است.

نظم و احترام متقابل؛ اولویت اول مرز مهران
فرماندار مهران در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: کارهای قابل‌توجهی برای تسهیل تردد زائران صورت گرفته است و امیدواریم بخش مهمی از مشکلات و نواقص حمل مسافر در پایانه مرزی مهران حل شود.
اسد قاسمی با بیان این‌که نظم و احترام متقابل در دو سوی مرز برای مسافران عراقی و ایرانی ضروری است، می‌افزاید: توافق شده است همه مسائل و مشکلات زائران و فعالیت‌های تجاری در دو سوی مرز توسط فرمانداران دو شهرستان مرزی مورد بررسی قرار گیرد و حل و فصل شود.


دادستان مهران:  پس از برگزاری جلسه‌های بسیار و وجود مصوبه‌ها، متاسفانه مدیران یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند مشکلات حل شود. دلیل اصلاح نشدن پدیده زشت مسافرفروشی در مرز مهران، کوتاهی مدیران اجرایی است

 مدیر پایانه مرزی مهران: در جلسه‌های حمل ‌و‌ نقل و پایانه‌های استان ایلام سال گذشته ۵۰۰ مورد پرونده تخلف شرکت‌های حمل ‌و ‌نقل و رانندگان برون‌شهری بررسی شد

 فرماندار مهران: توافق شده است مشکلات زائران و فعالیت‌های تجاری در دو سوی مرز توسط فرمانداران دو شهرستان مرزی مورد بررسی قرار گیرد و حل و فصل شود
 

این خبر را به اشتراک بگذارید